Idén még nagyon gyors, jövőre érezhetően lassuló növekedés várható
Miközben a legtöbb előrejelző idén 4-4,5%-os növekedésre számít, jövőre a kormány kivételével már csak 3-3,5%-osra. (A GKI idén legalább 4,2%, jövőre csak 3,2% körülire.) Az EU-transzferekkel finanszírozott beruházások és a választások által is gerjesztett lakossági fogyasztás növekedése ugyanis lassulni fog, s az európai konjunktúra is bizonytalan. Egyelőre a költségvetési és monetáris politika is laza. Az EU-kapcsolatok feszültek.
A második negyedévben a régiós országok közül csak a lengyel növekedés volt gyorsabb a magyarnál. Magyarországon a nyári hónapokban folytatódtak az első félévre jellemző folyamatok. Az ipari termelés és a kiskereskedelmi forgalom növekedési üteme érdemben nem változott. Az építőipar szárnyalása még erősödött is, miközben a kereskedelmi szálláshelyek forgalmi dinamikája lassult. A bruttó keresetek bővülése fékeződik, az infláció gyorsul, így idén a tavalyi kétszámjegyűnél valamivel kisebb ütemű, de továbbra is nagyon magas, 7-8%-os reálkereset-növekedés várható. Ez jövőre – főleg a bérkiáramlás lassulása miatt – 3-4%-ra csökken, de továbbra is gyors marad. Az infláció szeptemberben már hetedik hónapja gyorsult, s elérte a 3,6%-ot. Az év hátralevő részében és jövőre hasonló ütem várható, többek között a gyenge forint következtében. Míg az idei első negyedévben egy euróért átlagosan még csak 311 forintot kellett fizetni, a harmadik negyedévben már 324 forintot.
A bérköltségek növekedésének és az áremelkedésnek az üteme az EU-n belül csak Romániában magasabb, mint Magyarországon. A munkanélküliség az egy évvel korábbihoz viszonyítva még csökken, az előző hónapokhoz viszonyítva azonban már megállt a mérséklődés. Igaz eközben a közmunkások száma kedvező módon mérséklődött. A hivatalos munkanélküliség Cseh-, Német- és Lengyelország után Magyarországon a negyedik legkisebb az EU-ban. A közmunkások száma azonban még jelenleg is megközelíti a munkanélküliekét, velük együtt a magyar munkanélküliségi ráta az EU átlaga körüli lenne.
Az államháztartás európai módszertan szerint számított helyzete nagyon kedvező, az első félévben a hiány mindössze a GDP 0,1%-a volt (mivel ebbe többek között nem tartozik bele az EU-transzferek megelőlegezése). Az államháztartás pénzforgalmi hiánya viszont 2018 első kilenc hónapjában közel 1500 milliárd forint volt, csaknem 10%-kal magasabb az egész évre előirányzottnál. Ezen belül azonban szeptemberben némi többlet alakult ki, részben a beérkező EU-transzferek, részben az önkormányzatoknak kifizetett előlegek kincstári számlán való kötelező elhelyezése következtében. Az adóbevételek kedvezően alakultak, a hatalmas hiány elsősorban az EU-támogatások megelőlegezésének következménye, melyek beérkezésnek időpontja viszont nagyon bizonytalan. Ráadásul számos költségvetési-állami ágazatban – így az egészségügyben, az oktatásban vagy a szemétszállításban – súlyos működési zavarok, likviditási problémák alakultak ki. Az EU módszertana szerinti hiány – amelyben nem kell figyelembe venni az EU-transzferek megelőlegezését – feltehetőleg a tervezettnél valamivel kisebb (de a 2017. évinél nagyobb), 2,2% körüli lesz. Ugyanakkor a magas pénzforgalmi hiány miatt csak alig csökkenő, az EU elvárásaitól elmaradó, 73% feletti GDP-arányos államadósság várható. Jövőre immár a gazdasági növekedés lassulásának, ugyanakkor az EU- és önkormányzati választások időszakában kellene terv szerint 1,8%-ra csökkenteni az államháztartás GDP-arányos deficitjét. A GKI szerint ennél magasabb hiány valószínű, a GDP-arányos államadósság viszont csökkenhet.
A GKI prognózisa 2018-19-re
Megnevezés | 2016 | 2017 | 2018.
I-VIII. hó |
2018 | 2019 | ||
előrejelzés | |||||||
1. | GDP (%) | 102,3 | 104,1 | 104,7** | 104,2 | 103,2 | |
2. | Ipari termelés (%) | 100,9 | 104,8 | 103,6 | 104 | 104,5 | |
3. | Beruházások (állóeszköz-felhalmozás, %) | 88,3 | 118,2 | 115,8** | 112 | 105 | |
4. | Építési-szerelési tevékenység (%) | 81,2 | 129,6 | 122,6 | 117 | 105 | |
5. | Kiskereskedelmi forgalom (%) | 104,7 | 104,9 | 106,7 | 106,5 | 104 | |
6. | Kivitel változása (folyó áron, euróban, %) | 103,4 | 108,2 | 105,1 | 105 | 105 | |
7. | Behozatal változása (folyó áron, euróban, %) | 102,3 | 111,1 | 106,7 | 106,5 | 106 | |
8. | Külkereskedelmi egyenleg (milliárd euró) | 9,7 | 8,1 | 4,6 | 7 | 6,5 | |
9. | Folyó fizetési és tőkemérleg együttes egyenlege (milliárd euró) | 7,0 | 5,1 | 3,2** | 6 | 6,5 | |
10. | Euró átlagos árfolyama (forint) | 311,5 | 309,2 | 317,4*** | 320 | 327 | |
11. | Államháztartási hiány* (milliárd forint) | 848,3 | 1974 | 1496,5*** | 1500 | 1000 | |
12. | Bruttó átlagkereset indexe | 106,1 | 112,9 | 111,8 | 111 | 107 | |
13. | Fogyasztói árindex | 100,4 | 102,4 | 102,7*** | 103 | 103,5 | |
14. | Fogyasztói árindex az időszak végén
(előző év azonos hónap = 100) |
101,8 | 102,1 | 103,6*** | 103,5 | 103,7 | |
15. | Munkanélküliségi ráta az időszak végén (%) | 4,4 | 3,8 | 3,7**** | 3,7 | 3,6 | |
* Pénzforgalmi szemléletben, helyi önkormányzatok nélkül
** 2018. I. félév
*** 2018. I-IX. hó
**** 2018. VI-VIII. hó átlaga
Kapcsolódó cikkeink
Új gazdasági „akcióterv”: Reális-e a háztartási hitelállomány további növelése?
A hazai lakhatási válság sajnálatos velejárója, hogy a többség nem…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >Digitális vállalatok Magyarországon
Az elmúlt évtizedek alapján világosan látszik, hogy azok a cégek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >