Idén karácsonykor 11 ezer forinttal terveznek többet költeni a magyarok, mint tavaly
Tavalyhoz képest 11 ezer forinttal terveznek többet költeni a magyarok karácsonykor, és idén kevésbé fontos szempont az ajándék ára – derült ki egy új kutatásból. A válaszadók fele már december előtt elkezdi a vásárlást; a legnépszerűbb ajándékok a játékok, valamint a ruházati és az elektronikai cikkek. A kitöltők többsége emellett tudatosan keresi a kedvezményeket, akciókat.

A legfontosabbak a játékok idén is
A Yettel friss országos kutatásából az is kiviláglott, hogy honfitársaink továbbra is leginkább szélesebb családi körben, rokonokkal (49%) vagy szűk családjukkal (43%) ünnepelnek. Ha nincs lehetőség a személyes találkozásra, a válaszadók kétharmada mobiltelefonon tartja a kapcsolatot szeretteivel, fele szöveges chat üzenetekben (2021-hez képest ez több mint 10 százalékkal emelkedett), harmada pedig videóhíváson keresztül kommunikál. Azok, akik idén kevesebb személlyel terveznek ünnepelni, jellemzően anyagi okokból döntenek így.
6 fő kap ajándékot
A magyarok átlagosan 6 embert terveznek megajándékozni karácsonykor, a meglepetésre szánt összeg pedig 71 ezer forint, ami az inflációt figyelembe véve hasonló nagyságrendet jelent a tavalyi 60 ezer forinthoz képest. Csökkent a karácsonykor költségcsökkentést tervezők aránya az előző évhez képest: míg 2022-ben az összes megkérdezett 38 százaléka tervezett a korábbi évhez viszonyítva kevesebbet költeni az ajándékra vagy az ünneplésre, addig idén ez az arány csak 29 százalék. Aki idén kevesebbet költ ajándékokra, az jellemzően az általános gazdasági vagy saját pénzügyi helyzete miatt dönt így.
A kitöltők többsége a párjának (66%), a gyerekeknek (56%) vagy szüleinek (53%) tervez ajándékot adni. 41 százalék meglepi más rokonait is (tavaly még csak 36 százalék volt ez az arány), illetve idén a barátokat is többen (18% helyett 22%) ajándékozzák meg. Vásárláskor a legfontosabb szempont, hogy a meglepetés személyre szabott (71%), hasznos (59%) és megfelelő árú (39%) legyen – érdekesség, hogy ez utóbbi tavaly még a kitöltők felének volt fontos kritérium. Ezzel szemben, ha ajándékot kapunk, a funkcionalitás kerül az első helyre (57%), ezt követi a meglepetés személyes jellege (54%) és az, hogy közös élmény legyen (33%). Továbbá minden második válaszadó jobban szeret meglepetést, mint előre megbeszélt ajándékot kapni.
A játék az első
És mi legyen az ajándék? A legnépszerűbb termékkategória a tavalyi évhez hasonlóan idén is a játék (43%) és a ruha (41%), ezt követik az elektronikai cikkek és kiegészítők (36%), az ajándékutalványok (25%), az élményajándékok (19%), valamint a saját kézzel készített meglepetések (17%). Ajándékként pénzt a válaszadók 14 százaléka tervez adni. Az elektronikai cikkek közül a legtöbben a fejhallgatót vagy fülhallgatót választják (22%), ezután jönnek a telefontokok vagy kijelzővédő fóliák (14%) és az okostelefonok (12%). Érdekesség, hogy 2022-höz képest egyre többen érdeklődnek a gyerekeknek szánt okosórák iránt (7% vs. 11%), illetve az okosotthonhoz kapcsolódó eszközök is egyre népszerűbbek (6% vs. 10%).
Tízből négy kitöltő ajándékozott már valaha karácsonyra mobiltelefont vagy pénzt ennek vásárlására. Mobiltelefont főként a gyermeküknek (44%) vagy párjuknak (37%) adnak, emellett a kitöltők negyede a szüleit is meglepi karácsonykor ilyen eszközzel.
Kapcsolódó cikkeink
Magas fehérjetartalom, alacsony hasznosulás – új kutatás a fehérjeszeletekről
Az elmúlt években világszerte nőtt a kereslet a funkcionális élelmiszerek…
Tovább olvasom >Új vezető a Yettel Márka- és Marketingkommunikációs Igazgatóság élén
2025. szeptember 1-től Hamza Kata csatlakozik a Yettel Magyarországhoz a Márka-…
Tovább olvasom >Öt markáns trend alakítja a globális üzleti szolgáltatóközpontok jövőjét
A világ vezető üzleti szolgáltató vállalatai átfogó digitális stratégiákkal, generatív…
Tovább olvasom >További cikkeink
Eurostat: 2%-kal bővült az európai jégkrémgyártás 2024-ben
Az Eurostat friss adatai szerint 2024-ben az Európai Unióban 2%-kal,…
Tovább olvasom >Matcha Latte zabitalt vezet be kínálatába az Oatly az Egyesült Királyságban
Az idei nyarat új, matcha latte ízű zabitallal dobja fel…
Tovább olvasom >MBH-elemzés: A vártnál jobb GDP adatokat közölt a KSH
2025 második negyedévében a KSH által közzétett GDP adatok az…
Tovább olvasom >