Idén is nő az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma
Megint nőtt az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma értékben is, mennyiségben is. Mintegy 490 milliárd forint bevételt értek el a boltok a Nielsen által mért kilencven kategóriából 2014. december-2015. március között; 5 százalékkal többet, mint az előző hasonló időszak során. Mennyiséget tekintve 4 százalékkal adtak el többet. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
„Értéket nézve átlag felett bővült a legnagyobb forgalmú tíz kategória közül az eladás egyik négy hónapos időszakról a másikra sörből 6, szénsavas üdítőitalból 7, gyümölcsléből pedig 9 százalékkal” – állapítja meg Barta Mónika, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója. – „Mellettük figyelemre méltó, kétszámjegyű növekedést ért el például a bitter 18, snack 11, továbbá energia- és sportital 12 százalékkal”.
Mennyiség szempontjából a top tíz kategória közül átlag felett emelkedett a forgalom legutóbb december-március közt a következőkből: húskészítmény 8, sör 6, sajt 7, szénsavas üdítőital 5, gyümölcslé 6 százalékkal. Kétszámjegyű növekedést ért el például a bitter 16, energia- és sportital 11 vaj 12, sós keksz 13 és a chips 11 százalékkal.
Regionálisan átlag felett, 6-6 százalékkal emelkedett az értékben mért forgalom a Dunától keletre és a délnyugati megyékben, 2014. december-2015. március között, az előző hasonló periódushoz viszonyítva. Átlag alatti, 4-4 százalékos növekedést regisztráltak a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrum mellett északnyugaton.
Barta Mónika hangsúlyozza: „Az eladáshelyek piaci pozíciója további koncentrálódást jelez. Amíg ugyanis a 400 négyzetméternél nagyobb üzletek az értékben mért forgalomból már 67 százalékkal részesedtek legutóbb december-márciusban, addig egy évvel értékben mért piaci részesedésük 66 százalékot ért el”.
A hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb boltok értékben mért piaci részesedése 25 százalék, a legutóbbi négy hónap során. Ennél nagyobb részarányt például a következő kategóriák értek el: sör 40, szénsavas üdítőital 41, kávé 26, gyümölcslé és tejföl 27-27 százalék.
A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória értékben mért kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.
Bolttípus | 2013. december-
2014. március |
2014. december-
2015. március |
2 500 nm felett |
29 |
28 |
401-2 500 nm |
37 |
39 |
201-400 nm |
8 |
8 |
51-200 nm |
17 |
17 |
50 nm és kisebb |
9 |
8 |
Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
KSH: a kiskereskedelmi forgalom 4,1, százalékkal emelkedett augusztusban az előző év azonos időszakához viszonyítva
Augusztusban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 3,2,…
Tovább olvasom >NGM: hatodik hónapja töretlen a fogyasztás bővülése, júniusban újabb jelentős növekedés a kiskereskedelmi forgalomban
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai alapján 2024 júniusában 2,6…
Tovább olvasom >Indul a Costa Art & Craft pályázat!
Egy jó kávé csodákra képes – felfrissít, inspirál, energiát ad.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >