Idén is folytatódik a magyar dinnye promóciója
Az idén is folytatódik a múlt évi kedvező tapasztalatok alapján a magyar görögdinnye promóciója, fogyasztásának ösztönzése – mondta Budai Gyula, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) parlamenti államtitkára pénteken Budapesten, sajtótájékoztatón.
Az államtitkár azt követően beszélt erről, hogy a termelők, a kereskedők – a nagy multinacionális áruházláncok – és a szakmaközi szervezet (FruitVeB) képviselői pénteken egyeztettek a minden piaci szereplő számára átlátható viszonyok kialakításáról.
Budai Gyula emlékeztetett: jelenleg Magyarországon mintegy 5 ezer hektáron termesztenek dinnyét, és átlagosan 150-170 ezer tonna terem. Hozzátette: a dinnye promóciójára tavaly mintegy 20 millió forintot költöttek, míg az idén ennek közel háromszorosát tervezik.
A minisztériumi vezető aláhúzta: a magyar görög dinnye minősége kiváló, ezért hatékonyan kívánnak fellépni a különböző piacot torzító áruforgalom ellen. Így például szigorú ellenőrzésre számíthatnak az utak mentén dinnyét árusítók.
Simonka György (Fidesz) országgyűlési képviselő, a Magyar Dinnyeszövetség elnöke arról beszélt, hogy volt idő, amikor Magyarországon 14 ezer hektáron termeltek dinnyét, és az ország a világ harmadik görögdinnye-exportőrének számított. A termelést ismét fel szeretnék lendíteni, és ezért a következő években évente ezer hektárral kívánják növelni a termőterületet. Ez további 3 ezer embernek adna munkát évente. Most 15 ezren élnek a dinnyetermesztésből.
Jelezte ugyanakkor, hogy ezek a tervek veszélybe kerülhetnek, ha a termelők nem kapnak megfelelő árat a termékükért. Egy hét alatt ugyanis – több helyen – mintegy 30 forinttal csökkent a dinnye átvételi ára. Míg a múlt héten kilónként 90-99 forint körüli árat fizettek a felvásárlók a dinnyéért, addig most az ár 60-70 forint kilogrammonként.
Pócs János (Fidesz) országgyűlési képviselő, a termelők nevében elmondta: egy hektár dinnye önköltsége 1,5 millió forint körül van a gazdálkodónak. Az MTI kérdésére közölte: tavalyelőtt a magyar görögdinnyetermés 60 százalékát külföldön, 40 százalékát belföldön értékesítették. Ez az arány a promóció kedvező hatásának köszönhetően a múlt évben megfordult. Ezt szeretnék fenntartani az idén is.
Újságírói kérdésre utaltak a sajtótájékoztatón jelenlévők továbbá arra is: a termelők szeretnék elérni a tavalyi átvételi árakat. Ez utóbbit nem pontosították a résztvevők. (A múlt évben 50-60 forint volt átlagosan az átvételi ár.) A fogyasztói árral kapcsolatban konkrétumokat szintén nem említettek, csak annyit jegyeztek meg: a magyar görögdinnye az idén is a legolcsóbb gyümölcsök közé tartozik majd. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >A karrierváltás kihívásai – számos pozícióra munkára kész jelöltet keresnek
Karrierváltás történhet kényszerből a megváltozott piaci vagy személyes körülmények miatt,…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >