Idén is átadták „AZ ÉV LEGSIKERESEBB PROMÓCIÓJA 2020” – díjakat
Idén 13. alkalommal került megrendezésre, a Trade magazin szervezésében az „Év legsikeresebb promóciója” verseny díjátadója és konferencia napja. Az idei megmérettetésre 6 kategóriában érkeztek pályázatok az FMCG-piac szereplőitől és négy különdíjat is kihirdetett a szakmai zsűri.
A 11 tagú szakmai zsűri értékelése, majd a Kantar Hoffmann piackutató által 4 fókuszcsoportban történt vizsgálatok eredménye után, április 29-én derült fény a díjazottakra. Az eseményt hagyományosan idén is egész napos online szakmai program kísérte.
Közel 200 fő regisztrált és követte az online eseményt, ami ékesen mutatja a promóciók iránti felfokozott érdeklődést, a fogyasztók és a szakma irányából is.
Online, edukáció és rutin
Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin ügyvezető-főszerkesztője bevezetőjében összefoglalta a Promócióverseny 13 éve alatt tapasztalt változásokat. A válság körüli években a fogyasztók minden apróságnak, akciós kezdeményezésnek örültek, de az „üveggyöngy effektust” hamar felváltotta az egyre nagyobb elvárásokat támasztó, egyre tudatosabb és kritikusabb vásárlói attitűd. A pandémia alatt azonban megnyugodtak a kedélyek, újra elkezdtek örülni a promócióknak, amikben elvárják az edukációt és a szórakoztatást. Kedveltek az azonnali ajándékok, kuponok, a nagy nyerési eséllyel kecsegtető kisebb nyeremények, de a nagy főnyeremény is, ha azt egyénileg lehet választani, tehát érdemes továbbra is nyereménypiramisban gondolkozni. Egyre elfogadottabb az online promóció, ami a kényszerű otthonlétben egyfajta szórakozási lehetőséget jelent, sőt többen szívesen folytatnák valamilyen személyes feladattal, szabadulószobához hasonló fizikai aktivitással is a játékot.
Promóciók a vásárlók szemével
Tolnai Gábor, a Kantar-Hoffmann divízióigazgatója, a verseny kvalitatív kutatási eredményeit mutatta be, általánosítva a fókuszcsoportokon hallottakat. Kettősség figyelhető meg párhuzamos jelenléttel a mai magyar vásárlóknál. Egy részről a tudatos tervezés, a bevásárlólista alapján, takarékoskodva, impulz hatásoknak ellenállva vásárlás a jellemző. Másrész a vásárlást kirándulásnak, szórakozásnak, kimozdulásnak tekintik, amely kapcsolódási pont a „normális világhoz”. Így a pandémia előtti megszokások szerint jól szétnéznek, érdeklődőbbek az újdonságok iránt, kiélvezik a boltokban töltött időt. A két irányzatot összeköti az akciós újságok böngészése, reneszánszát éli ez a tevékenység, van akinek spórolásból, akcióvadászatból vagy éppen kedvtelésből esik jól lapozgatni ezeket a kiadványokat. A digitális transzformáció éveket lépett előre a tavalyi évhez képest, az akkori próbálgatások helyett mára megkedvelték és rutinosan használják az online lehetőségeket a napicikk vásárlásban is, elismerve ennek praktikumát, kényelmét, erősségeit. Ugyanakkor kritikusabbak is a fellépő hibákkal szemben. Az alkalmazások használata is elindult, itt is keresik a kuponokat, kedvezményeket, promóciókat, de itt még jobban tolerálják a hibákat, gyengeségeket. Tolnai Gábor a nevezéseket megnevezés nélkül áttekintette, a pályamunkák erősségeit és a fogyasztók fejlesztési javaslatait is ismertette.
Screvo – A nyereményjátékok új generációja
Tóth Péter, a Screvo tulajdonosa egy alapjaiban új megközelítésű digitális promóciós rendszert mutatott be a résztvevőknek, amely pont a konferencia napján indult el 6 új aktivitással. Bevezetésében Tóth Péter részletesen elemezte, hogy miért nem működik a nyereményjátékok zöme. Legtöbben a regisztráció hosszadalmasságát, a blokkok megőrzésének fájdalmát nehezményezik, ugyanakkor hiányolják az élmény faktort, az interakciót. A Screvo egy kötöttségek nélküli, virtuális kaparós játék, ami a vásárlók megismerésére is lehetőséget biztosít. Lényege, hogy egyszer kell beregisztrálni, ami a felületen kínált különböző márkákhoz kapcsolódó játékoknál már automatikusan működik. A kódbeírás vagy blokkfotózás is egyszerűen működik, a kreatív pedig bevonó, szórakoztató, interaktív, jól kötődik a márkához és a promóciós üzenethez. A „nem nyert” üzenet helyett is élményt nyújtanak, hiszen saját játékot, hűségpontokat is kínálnak a felhasználóknak.
Digitális reklámújságkampányok
Orbán Tímea az Offerista Group ügyvezetője a digitális reklámújságok új generációját, a Discover felületet mutatta be, amely jól kiegészítheti a nyomtatott változatot. Előny, hogy az online megjelenítés rugalmasan változtatható, a sokat kattintott termékek előre sorolhatók, az esetlegesen kifogyó termékek pedig hátra tehetők vagy törölhetők. A termékek könnyen szortírozhatók, kategória, téma vagy más szempontok alapján. A tartalom jól integrálható banner vagy videó megjelenéssel is. A vásárlók pedig megjelölhetik a nekik tetsző termékeket bookmarkkal. Az újítások hatására a termék engagement 47%-kal nőtt és az olvasási idő is hosszabb lett. A több elérési pont biztosítása érdekében 8 másik portállal is együttműködnek, így a kampányokat már hálózatos módon meg tudják jeleníteni. A fejlesztések tovább folynak, hogy a megrendelők és a vásárlók igényeit egyre inkább kiszolgálják.
Jogi csapdák és megoldások
Dr. Bitai Zsófia ügyvéd, a CLM Bitai&Partners Ügyvédi Iroda képviseletében arra mutatott rá, hogy a promóció és a CSR jellegű tevékenység is reklámnak minősül, így a reklámjog hatálya alá tartozik. A jogalkotó szándéka a vásárló, különösen az érzékeny fogyasztói csoportok védelme, a megtévesztés és az agresszió megakadályozása, büntetése. Dr. Bitai Zsófia prezentációjában kitért a gazdasági reklám és a reklámozó fogalmára, a reklámjogi jogsértésekre, majd részletesen elmondta, mit szükséges feltüntetni egy promóciós eszközön, illetve milyen buktatókat rejthet egy-egy téves megfogalmazás. Szemléletes példákkal illusztrálta a „garantált nyeremény” és a „készlet erejéig” fogalmak egymásnak való ellentmondását és a nyertes kiválasztásának részletezésének szükségességét. Egy-egy büntetési tételt is megemlített, ami a promóció időszakában elért nettó forgalom százalékában kerülhet meghatározásra. Az infuenszerekkel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a szponzorálás tényét mindig jelezni kell. Arra is felhívta a figyelmet, hogy az „Adatvédelmi szabályzat” elfogadását kifejezett hozzájárulással, pl tick boksz bejelölésével kell jelezni.
Az előadások az ünnepélyes díjkiosztó és a nyertes pályázatok előadásai közé illeszkedtek be, amikről a Trade magazin 6-7. print és digitális lapszámában részletesen beszámolunk, a díjátadásról, a konferenciáról és a dobogós, különdíjas promóciókról egyaránt.
A konferencia támogatói voltak: CLM Bitai &Partners Ügyvédi Iroda, Offerista Group, Screvo
A verseny szakmai partnerei: Trade Marketing Klub, POPAI Magyarország Egyesület
A verseny kutatási partnere: Kantar Hoffmann
Az év legsikeresebb promóciója 2020 eredményei a következők:
Élelmiszer kategória
Aranyérem: Magyar Termék Nonprofit Kft. – Tricky Communications Kft.: Magyar Termék Felfedező promóció
Ezüstérem: POS Services Kft.– Nissin Foods Kft. : Nissin Foodtruck Roadshow
Ezüstérem: PICK Szeged Zrt.: Auchan Szakmák Hete
Bronzérem: Nestlé Hungária Kft. – Sole-Mizo Zrt.: Nyerj egy tehenet!
Bronzérem: FrieslandCampina Hungária Zrt.: Nyerd meg az 5 milliót!
HoReCa kategória
Aranyérem: Coca-Cola HBC Magyarország Kft. –Coca-Cola Szolgáltató Kft. : Open Like Never Before
Ital kategória
Aranyérem: Monster Energy : Halo Gaming Fogyasztói Promóció
Ezüstérem: Heinemann Testvérek Kft. : Jim Beam 225 év – Tankcsapda CSR kampány
Bronzérem: Heinemann Testvérek Kft. : Jim Beam 225 év – My label kampány
Kereskedelmi kategória
Aranyérem: Laboratory Ideas Kft. – Auchan Retail Magyarország Kft.: Auchan Júlia CSR kampány
Ezüstérem: SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. : Környezettudatos. Praktikus.
Non-food kategória
Aranyérem: Wonderduck Agency Zrt.: HomeBag 4U
Ezüstérem: MAGYAR TERMÉK Nonprofit Kft.– KNK PR&Média Kommunikációs Ügynökség Kft.: Vedd a hazait! Védd a hazait!
Online/digitális kategória
Aranyérem: Auchan Magyarország Kft. .: „Támogasd a hősöket” Bizalompont adományozási Program
Ezüstérem: Auchan Magyarország Kft. : Nyerj egy új Toyota Yaris-t digitális kuponjaiddal – nyereményjáték
Különdíjasok
Trade magazin különdíj: POS Services Kft.– Nissin Foods Kft. : Nissin Foodtruck Roadshow
POPAI különdíj: PICK Szeged Zrt.: Auchan Szakmák Hete
Trade Marketing Klub különdíj: Eisberg Hungary Kft.: Együtt alkottuk meg Az Ország Salátáját!
CSR különdíj: Heinemann Testvérek Kft. : Jim Beam 225 év – Tankcsapda CSR kampány
A szakmai zsűri és partnereink nevében is gratulálunk!
Kapcsolódó cikkeink
Közös nyereményjátékot hirdet a MOL és a Mastercard
A MOL és a Mastercard újabb közös nyereményjátékot hirdet, amelyben…
Tovább olvasom >Sorsfordító a kétgyermekes anyuka életében a XIXO 10 millió forintos fődíja
Izgalmakkal teli hetek után véget ért a XIXO történetének eddigi…
Tovább olvasom >A legendás magyar kocsmakultúra nem lehetne teljes a Soproni nélkül
A Soproni legújabb, országos promóciójában nem akármekkora a tét! Elérkezett…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >