Ide mennek nyaralni a magyarok idén
Ahogy melegszik az idő, csendesedik a járvány egyre inkább válik aktuálissá a kérdés: mi legyen az idei nyaralással? És ha a nyaralás mellett döntöttünk, hova menjünk? Maradjunk az országban, vagy utazzunk el külföldre? Melyik oltással hova mehetünk és menjünk? Az Ynsight Research kutatócsapata arra volt kíváncsi, hogy mit gondolnak a netezők ezekről a kérdésekről, a 2020 október végétől 2021 május végéig terjedő, összesen hét hónapos időszak online diskurzusait vizsgálva.
Íme az eredmények:
Kutatásunkban az online térben megjelent publikus közösségi média beszélgetéseket néztük és a vizsgált 7 hónap alatt (2020.10.26-2021.05.31) több, mint 21 ezer online tartalom foglalkozott a nyaralás kérdésével (cikkek, blogbejegyzések, kommentek, fórumtémák, Twitter megjelenések), melyekre több, mint 80 ezer további felhasználói reakció érkezett. Az alább látható beszélgetés trendje jól tükrözi, hogy a téma egyre inkább foglalkoztatta a netezőket a nyár közeledtével.
A nyári hónapok közeledtével a felhasználók körében egyre gyakrabban merült fel a nyitás kérdése, az oltással való utazás megoldása, majd a nyitás reményének hatására fő témává vált az úticél kiválasztása (belföld, vagy külföld legyen a választott uticél?). Az ezt követő járványügyi intézkedések és az oltások elfogadása hírének hatásaira olyan felhasználói hangok is megjelentek a diskurzusokban, akik korábban még hezitáltak az idei nyaralás megszervezésével kapcsolatban. Megjelentek természetesen azok a hangok is, amelyek a jelenlegi helyzetben való utazás veszélyeiről szóltak, saját példájukkal érveltek, hogy előbb inkább a barátaikat szeretnék látni, a nyaralás a fontossági sorrend végén foglal helyet náluk.
Sokan hívták fel kommentjükben a figyelmet arra, hogy a koronavírus-járvány még rosszabbá tette az így is szűkös anyagi helyzetüket, ezért számukra már teljes mértékben elérhetetlen luxussá vált.
„Most az is nagy dolog lenne, ha belföldön nyaralhatnánk.”
A témában megszólalók túlnyomó része azonban külföld mellett tette le voksát. A legnyomósabb érv a külföldön kedvezőbb ár-érték arány volt. Rengeteg felhasználó írta, hogy egy itthoni nyaralás árából már egy külföldi út is kitelik, ezért inkább a tengerpartot választja. Őket célozza meg az MTÜ új kampánya, a Magyarország újraindult!. Ez a külföldet preferáló álláspont más képet mutat, mint egy tavaly, más módszertannal készített felmérés eredményei.
„Egy balatoni hotel árából elmegyek Ibizán egy hotelba Playa De’Bossan 😂😂 pedig Ibizán brutál hotel árak vannak. Nem tudom wtf van a Balaton körül.”
Természetesen nem maradhatott el a nyaralás-tervezés aktuális kérdéseinek megvitatása, például a külföldön is kötelező maszkhasználat (oltás ellenére is), vagy éppen az, hogy melyik vakcinával hova utazhatunk.
„Hát mi Cataniába szetetnénk menni, de egyelőre felejtős. Hiába leszünk beoltva, ha Olaszországban nem lesz nyájimmunitás. Maszkban nyaralni nem szeretnénk.”
„A kínait elfogadják majd külföldön, ha nyaralni megyünk???”
Azok közül, akik a belföldi nyaralást preferálták, legtöbbször két nézőpontból közelítették meg a kérdést. Vannak, akiknél ha nyaralásról van szó, csak a Balaton jöhet szóba, de a hazai úticélok mellett érvelők gyakori indoka az itthon fellelhető gyönyörű természetközeli helyek, például a Dunakanyar.
„Nagyon drukkolok, hogy mindenki utazhasson. Nem szeretném a Balatonon látni magam körül a sok tengerparton szelfizgető álsznob kipucolkodott prolit 😁”
„De jó is a Dunakanyar Kisoroszi SZIGETCSÚCS 😍micsoda hipy camping feeling imádom. Jah és amúgy ingyen van.(parkolás már fizetős de érthető nagy lett a kereslet)”
A másik nézőpont egészen egyszerűen az, hogy a SZÉP kártyát bizony érdemes és le kell nyaralni.
„A szép kártyát el kell költeni. (Mármint akinek van.)”
A beszélgetés színterei megoszlása jól mutatja, hogy a netezők leginkább blogokon és a Facebookon osztották meg gondolataikat, aggályaikat, esetleges kérdéseiket az idei nyaralással kapcsolatban. Míg a tavaly év végén megjelent hírek inkább a fertőzöttségi számok növekedéséről, illetve a szigorításokról szóltak, idén januártól már egyre több hír jelent meg a külföldi nyitásokról, a görögök általi javaslatról, miszerint aki beoltotta magát az szabadon utazhasson, illetve az itthoni nyitások reményeiről, majd a tényleges nyitásról. Március elején kezdtek megjelenni az EU-s vakcinaútlevélről szóló hírek, áprilistól pedig megugrott a nyaralással foglalkozó tartalmak mennyisége. A 7 hónap alatt időszakosan több olyan tartalom is megjelent a nyaralással kapcsolatban, amely kiemelt módon foglalkoztatta a felhasználókat. Ilyen volt természetesen a tényleges nyitások hírei, illetve a májusban megjelent cikkek a külföldi utazási lehetőségekről.
Kik beszélnek?
A felhasználók korát tekintve, a fiatal felnőttek (25-34) beszéltek a legtöbbet a nyaralásról. Nem csoda, hiszen ezen korosztály legtöbb tagja már önálló keresettel rendelkezik, sokan saját családdal azonban még nem, így több lehetőségük adódik a külföldi és belföldi nyaralásokra akár nagyobb baráti társasággal is. A hatályban lévő korlátozások éppen ezért érzékenyen érintették őket, hiszen megszűnt ez a korábban könnyen elérhető és megvalósítható kikapcsolódási lehetőség.
A 18-24 év közötti korosztály számára a kikapcsolódást elsősorban nem egy tengerparti nyaralás, hanem inkább a szórakozóhelyek és fesztiválok látogatása jelenti, főleg az érettségi, vagy egy kemény egyetemi vizsgaidőszak után. Éppen ezért őket is nagymértékben foglalkoztatta a nyári nyitás és az utazási lehetőségek témája.
A 35 év felettiek körében sokak számára mások a prioritások. Nagy részüket érintette komolyabban a koronavírus-járvány, sokan elvesztették munkájukat, ezáltal nem is rendelkeznek olyan anyagi háttérrel, ami egy utazáshoz szükséges lenne. Emellett ezen korosztály java részének már van családja, gyermeke(i) és az iskolák online oktatásra való áttérésével pedig a szülőknek sokszor szabadságot kellett kivenniük. Emiatt az idei nyaralás lehetősége kevesebbeknek adatik meg.
A nemek szerinti eloszlásban azt láthatjuk, hogy ebben a 7 hónapos időszakban inkább a férfiakat foglalkoztatta a nyaralás kérdése – közel 30%-kal több férfi netező ragadott billentyűzetet a nyaralást érintő témák hozzászólásaiban.
Természetesen a legtöbbet használt hashtagek a témában a koronavírus és az utazás voltak. Azonban az alábbi hashtag felhőben jól látszik, hogy az itthoni úticélok és a külföldiek is számos alkalommal felmerültek, az oltással és a vakcinaútlevéllel együtt.
Módszertan:
Az Ynsight Research csapata a netnográfiai kutatás során a magyar webtérben megjelenő nyaralással kapcsolatos social media beszélgetéseket
Kapcsolódó cikkeink
MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >Hosszabb és tudatosabb nyarakat terveznek a magyarok 2025-re
A 2025-ös nyaralási szezon már most, a First Minute időszak…
Tovább olvasom >MTÜ: Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
A felszolgálási díj maximum mértékét meghatározó, valamint a borravaló adómentességét…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >Czomba Sándor: jövőre kilenc százalékkal nő a minimálbér
Jövőre kilenc, két év múlva tizenhárom, három év múlva pedig…
Tovább olvasom >