Huszonkét szervezet írta alá a megújult Magyar Reklámetikai Kódexet
Az Önszabályozó Reklám Testület és a Magyar Reklámszövetség koordinálásával összesen 22 szervezet részvételével több hónapos munka eredményeként megszületett a mai szabályozást kiegészítő, és a gazdasági, kulturális, társadalmi környezethez illeszkedő új Magyar Reklámetikai Kódex. A szervezetek a mai napon az Operában ünnepélyes keretek között írták alá a megújult kódexet. Komoly hangsúlyt kapott a gyermekvédelem és két új terület is helyet kapott a dokumentumban: a kozmetikai reklámokra vonatkozó alapelvek, meghatározva például a digitális technikák alkalmazásának feltételeit és a fogyasztók digitális érdeklődése, magatartása alapján történő célzott reklámokra vonatkozó szabályozás. A 2015. június 30-tól hatályos új Kódex a 2009-től alkalmazott magatartási szabályok gyűjteményét váltja fel, korszerűsítve és összhangba hozva azt a nemzetközi önszabályozási sztenderdekkel.
A Magyar Reklámetikai Kódex szakmai konszenzuson alapuló dokumentum, amelynek aláírói nemcsak kötelezettséget vállalnak a kódexben foglalt magas etikai normák betartására, hanem annak betartatását is biztosítják a már közzétett reklámokkal kapcsolatos panaszok elbírálásával. Mindemellett a szakma számára ez a dokumentum útmutató is az etikus reklámok készítésére és a fogyasztók tiszteletben tartására. A reklámszakma „bevált gyakorlat” modellje a gazdaság számos területén jelentkező önszabályozás számára mintaértékű. A Reklámetikai Kódex kiegészíti a jogszabályokat, gyorsan és hatékonyan válaszol a társadalmi érzékenységre, és ráadásul ingyenes a kormányzat számára.
A kódex az önszabályozás alapköve, hiszen ehhez mérhető, hogy a reklámok tartalma vagy a reklámozás módja megfelel-e a társadalmi érzékenységnek.
Újdonságok a kódexben
Kozmetikumok reklámjára vonatkozó szabályozás kitér többek között a kozmetikai termékre vonatkozó állítások közzétételére és a kozmetikai termékekkel kapcsolatos vizuális megjelenítés során a digitális technika használatára is. Az online tér a fogyasztók elérését új módszereken keresztül biztosítja a vállalkozások számára. Ezek a módszerek a technológiai fejlődés új eszközeit veszik igénybe, amelyek mind a fogyasztó, mind pedig a vállalkozások számára hatékonyabbak, jobban segítik a fogyasztó áruk/szolgáltatások közötti választását. A digitális tér azonban számos olyan kihívást is jelent, amely mind a fogyasztó, mind a vállalkozások, mind pedig a szabályozó számára nehezen kezelhetőek. A digitális úton gyűjtött adatokra épülő viselkedés-alapú reklámokat (Online Behavioral Advertising) illetően a vállalkozások ezért új etikai szabályokat fogadtak el magukra nézve az EDAA (Europen Interactive Digital Advertising Alliance) keretében.
A Magyar Reklámetikai Kódexet aláíró szervezetek:
Direkt és Interaktív Marketing Szövetség
Édességgyártók Szövetsége
Élelmiszerfeldolgozók Országos Szövetsége
Helyi Rádiók Országos Egyesülete
Interactive Advertising Bureau Hungary
Magyar Áruküldők Egyesülete
Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség
Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete
Magyar Étrend-kiegészítő Gyártók és Forgalmazók Egyesülete
Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség
Magyar Márkaszövetség
Magyar Marketing Szövetség
Magyar Reklámszövetség
(1) A viselkedés-alapú reklámokról tájékozódhat a youronlinechoices.com/hu oldalon – amennyiben pedig
valaki a viselkedés-alapú reklámokra vonatkozó etikai szabályok megszegését észleli, az IAB-hoz vagy
az ÖRt-höz fordulhat panaszával.
Magyar Sörgyártók Szövetsége
Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács
Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége
Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete
Önszabályozó Reklám Testület
Piackutatók Magyarországi Szövetsége
Professzionális Piackutatók Társasága
Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete
Reklám Világszövetség Magyar Tagozata
Kapcsolódó cikkeink
Novák Pétert a Magyar Reklámszövetség új elnöke
A Magyar Reklámszövetség tisztújító közgyűlése Novák Pétert szavazta meg az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligencia által generált reklámokkal újít a SPAR Szlovéniában
A SPAR Szlovénia mesterséges intelligencia (AI) technológiát alkalmaz digitális csatornáin…
Tovább olvasom >Manker Beauty: a GVH eltekint a bírságtól, ha a cég teljesíti kötelezettségeit
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) befejezte a Manker Beauty Kereskedelmi és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >