Huszonkét szervezet írta alá a megújult Magyar Reklámetikai Kódexet

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 02. 17. 12:00

Az Önszabályozó Reklám Testület és a Magyar Reklámszövetség koordinálásával összesen 22 szervezet részvételével több hónapos munka eredményeként megszületett a mai szabályozást kiegészítő, és a gazdasági, kulturális, társadalmi környezethez illeszkedő új Magyar Reklámetikai Kódex. A szervezetek a mai napon az Operában ünnepélyes keretek között írták alá a megújult kódexet. Komoly hangsúlyt kapott a gyermekvédelem és két új terület is helyet kapott a dokumentumban: a kozmetikai reklámokra vonatkozó alapelvek, meghatározva például a digitális technikák alkalmazásának feltételeit és a fogyasztók digitális érdeklődése, magatartása alapján történő célzott reklámokra vonatkozó szabályozás. A 2015. június 30-tól hatályos új Kódex a 2009-től alkalmazott magatartási szabályok gyűjteményét váltja fel, korszerűsítve és összhangba hozva azt a nemzetközi önszabályozási sztenderdekkel.

reklamk

A Magyar Reklámetikai Kódex szakmai konszenzuson alapuló dokumentum, amelynek aláírói nemcsak kötelezettséget vállalnak a kódexben foglalt magas etikai normák betartására, hanem annak betartatását is biztosítják a már közzétett reklámokkal kapcsolatos panaszok elbírálásával. Mindemellett a szakma számára ez a dokumentum útmutató is az etikus reklámok készítésére és a fogyasztók tiszteletben tartására. A reklámszakma „bevált gyakorlat” modellje a gazdaság számos területén jelentkező önszabályozás számára mintaértékű. A Reklámetikai Kódex kiegészíti a jogszabályokat, gyorsan és hatékonyan válaszol a társadalmi érzékenységre, és ráadásul ingyenes a kormányzat számára.

A kódex az önszabályozás alapköve, hiszen ehhez mérhető, hogy a reklámok tartalma vagy a reklámozás módja megfelel-e a társadalmi érzékenységnek.

Újdonságok a kódexben
Kozmetikumok reklámjára vonatkozó szabályozás kitér többek között a kozmetikai termékre vonatkozó állítások közzétételére és a kozmetikai termékekkel kapcsolatos vizuális megjelenítés során a digitális technika használatára is. Az online tér a fogyasztók elérését új módszereken keresztül biztosítja a vállalkozások számára. Ezek a módszerek a technológiai fejlődés új eszközeit veszik igénybe, amelyek mind a fogyasztó, mind pedig a vállalkozások számára hatékonyabbak, jobban segítik a fogyasztó áruk/szolgáltatások közötti választását. A digitális tér azonban számos olyan kihívást is jelent, amely mind a fogyasztó, mind a vállalkozások, mind pedig a szabályozó számára nehezen kezelhetőek. A digitális úton gyűjtött adatokra épülő viselkedés-alapú reklámokat (Online Behavioral Advertising) illetően a vállalkozások ezért új etikai szabályokat fogadtak el magukra nézve az EDAA (Europen Interactive Digital Advertising Alliance) keretében.

A Magyar Reklámetikai Kódexet aláíró szervezetek:
 Direkt és Interaktív Marketing Szövetség
 Édességgyártók Szövetsége
 Élelmiszerfeldolgozók Országos Szövetsége
 Helyi Rádiók Országos Egyesülete
 Interactive Advertising Bureau Hungary
 Magyar Áruküldők Egyesülete
 Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség
 Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete
 Magyar Étrend-kiegészítő Gyártók és Forgalmazók Egyesülete
 Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség
 Magyar Márkaszövetség
 Magyar Marketing Szövetség
 Magyar Reklámszövetség
(1) A viselkedés-alapú reklámokról tájékozódhat a youronlinechoices.com/hu oldalon – amennyiben pedig
valaki a viselkedés-alapú reklámokra vonatkozó etikai szabályok megszegését észleli, az IAB-hoz vagy
az ÖRt-höz fordulhat panaszával.
 Magyar Sörgyártók Szövetsége
 Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács
 Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége
 Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete
 Önszabályozó Reklám Testület
 Piackutatók Magyarországi Szövetsége
 Professzionális Piackutatók Társasága
 Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete
 Reklám Világszövetség Magyar Tagozata

Kapcsolódó cikkeink