Húsvétkor stabil maradt a sonka-forgalom
A húsvéti sonka mellett kitartanak a fogyasztók. Értékben 5, mennyiségben 1 %-kal emelkedett a sonka kiskereskedelmi eladása a tavaly március-áprilisi ünnepi szezonban, az előző évi hasonló periódushoz képest – állítja a Nielsen.
Tavaly két hónap alatt adták el a boltokban az éves mennyiség 21 százalékát, mintegy 3 ezer tonnát. Értékben a márciusi-áprilisi sonka-forgalom megközelítette az 5 milliárd forintot.
Húsvéti sonkánál a vásárlások eltolódnak a hipermarketek felé. Részarányuk a szezonban jóval nagyobb, mint az év átlagában.
A teljes múlt évet tekintve értékben 4 százalékkal többet, mennyiségben 2 százalékkal kevesebbet adtak el legutóbb, mint egy évvel korábban. A piac mérete értéket tekintve az évi 26 milliárd forint felé közeledik, mennyiségi szempontból pedig 14-15 ezer tonna között mozog.
A fogyasztók egy része igyekezett fogyasztását az olcsóbb termékek vásárlásával fenntartani. Ezt a törekvést tükrözi, hogy a mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagár csak kis mértékben lett nagyobb. A 2008-ban mért kilogrammonként 2 287 forintról 2 329-re emelkedett tavaly.
Ennek egyik oka, hogy jelentősen megnőtt az általában olcsóbb, kereskedelmi márkás sonkák forgalma; mennyiségben mért piaci részesedésük 29-ről 38 százalékra emelkedett, egyik évről a másikra.
Ezzel párhuzamosan a főleg diszkontot és szupermarketet magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres bolttípusban mind mennyiségben, mind értékben több sonkát adtak el legutóbb, mint az előző évben.
Figyelemre méltó, hogy megállt a drágább, önkiszolgálásra előre csomagolt sonka évek óta tartó növekedése. Piaci részesedése a teljes forgalomból értékben 59, mennyiségben 52 százalékra csökkent (2, illetve 1 százalékponttal).
Éves szinten a főtt sonka továbbra is dominál, és 91 százalékot vitt el a bolti forgalomból, mennyiségben, a legutóbbi adatok szerint. A füstölt főtt mutatója 2, míg az egyéb sonkáké 7 százalék.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >