Húsvéti sonkákat, gyümölcsleveket és gluténmentes termékeket vizsgál a fogyasztóvédelem
Megkezdte a húsvéti sonkák, gyümölcslevek és gluténmentes termékek vizsgálatát a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalokkal közösen a magyar családok és fogyasztók védelme érdekében – közölte az NKFH sajtóosztálya szombaton az MTI-vel.

Vizsgálják a húsvéti sonkát
Azt írták, a laboratóriumi vizsgálattal egybekötött ellenőrzés célja a fogyasztókat megtévesztő termékek kiszűrése, valamint az élelmiszerbiztonsági kockázatot jelentő tételek vizsgálata.
A húsvéti ünnepek előtt a laboratóriumi vizsgálatok kiterjednek a nyers és hőkezelt sonkákra, a gyümölcslevekre, valamint a gluténmentes termékekre egyaránt.
Hozzátették, a nyers sonkák és a gyümölcslevek esetén a vizsgálatok célja a címkén feltüntetett megnevezés és tápértékadatok valódiságának az ellenőrzése a jogszabályok és a Magyar Élelmiszerkönyv által meghatározott előírások teljesülésének szempontjából.
Egészségi okokból kiemelten fontos, hogy a gluténmentes jelöléssel forgalomba hozott élelmiszerek ténylegesen megfeleljenek a jelölésben foglaltaknak
– közölték.
Emlékeztettek arra, hogy az erre vonatkozó uniós rendelet szerint egy élelmiszer akkor nevezhető gluténmentesnek, ha annak gluténtartalma – a végső fogyasztó számára értékesített alakban – legfeljebb 20 milligramm kilogrammonként.
Az NKFH akkreditált élelmiszer- és vegyipari laboratóriuma gluténmentes vagy annak mondott kenyereket, száraztésztákat, kenyér-, palacsinta-, pizza-, süteményporokat, kekszeket, liszteket és zabitalokat egyaránt vizsgál.
A szezonális ellenőrzéseket a korábbi évek ellenőrzési adatai is indokolják. A legutóbbi ellenőrzések során a vizsgált sonkák 25 százaléka nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, azoknak ugyanis túlzottan magas volt a sótartalmuk. Gyümölcslevek esetén ugyanakkor a cukortartalomra vonatkozó előírások a vizsgált termékek mindössze két százalékánál nem teljesültek, míg a gluténmentes termékek vonatkozásában a kifogásolási arány csupán 5 százalék volt – ismertették.
Az NKHF felhívta a figyelmet arra, hogy ha a laboratóriumi mérések eredményei szerint a vizsgált termék nem elégíti ki az adott terméktípusra vonatkozó követelményeket, akkor az alkalmazott jelölés alkalmas lehet a fogyasztók megtévesztésére, ez esetben a fogyasztóvédelmi hatóság eljárást indít.
A közleményben idézték Pintér Istvánt, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság elnökét, aki elmondta, hogy a vizsgálatok minél szélesebb körű lefolytatása érdekében lesznek mintavételek bevásárlóközpontokban, áruházláncokban, üzletláncokban, élelmiszerboltokban, vásárcsarnokokban, piacokon és az adott termékeket árusító kiskereskedelmi egységekben egyaránt. Ha a vizsgált termék jelölésével megtévesztik a fogyasztókat, akkor a hatóság haladéktalanul eljárást indít.
Az NKFH és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok az egész évben, így a húsvéti időszakban is őrködnek a fogyasztói jogok érvényesülése felett, hogy ezzel is védjék a magyar családokat – áll a közleményben.
Kapcsolódó cikkeink
Az OECD és a GVH közös Versenyügyi Oktatóközpontja kiemelt szerepet tölt be a régió versenyhatóságainak fejlesztésében
A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) és a Gazdasági…
Tovább olvasom >Tízéves az eKÁER, több mint százmillió szállítmányt ellenőriztek
Tíz éve indult az elektronikus közútiáruforgalom-ellenőrző rendszer (eKÁER) éles üzeme,…
Tovább olvasom >Milka vaníliaízű croissaint terméket hívott vissza a Mondelez Hungária Kft.
Milka vaníliaízű croissaint elnevezésű, 50 grammos kiszerelésű termék fogyasztói visszahívását…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: Az élelmiszeripar értékesítési árai 6,1 százalékkal emelkedtek januárban
2025 januárjában az ipari termelői árak átlagosan 9,1 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >Lóga Máté: az elrugaszkodás éve lehet 2025
A kiskereskedelmi forgalom dinamikus bővülése azt mutatja, hogy az elmúlt…
Tovább olvasom >A retail média felrobbanthatja a hirdetői piacot
A hazai e-kereskedőknek mindössze 13,5%-a kínál retail média szolgáltatásokat beszállítóinak,…
Tovább olvasom >