Hurrá, nyaraltunk!
Nem szokványos nyarat tudhatunk magunk mögött, a pandémiás időszak fenekestül felforgatta a szezont és a magyarok utazási szokásait. A nyár eleji kijárási korlátozások, a külföldi desztinációk kockázata és a sorra elmaradó programok módosították az utazási hajlandóságot, a felkapott úti célokat és a külhoni nyaralások kérdését is – derült ki egy nyár eleje óta tartó kutatásból, melyet a Lounge Group készített a Magyar Turisztikai Ügynökség részére.
Mindenhol jó, de a legjobb most itthon volt…
A megkérdezettek fele a családjával szokott utazni, közel harmaduk pedig párjával tölti a vakációt. A kijárási korlátozás feloldása óta minden második válaszadó vett részt valamilyen turisztikai célú utazáson, akik mind egyetértettek abban, hogy a biztonság az elsődleges szempont. Ezért is részesítették előnyben a belföldi desztinációkat, 55%-uk ráadásul olyan úti célt tervezett meglátogatni, ahol még nem járt azelőtt. Mivel az idei vakációszezon később indult, így a szállásfoglalással kapcsolatos informálódás is csak július második felében kezdett tetőzni, külföldi és belföldi desztinációk esetén is a szállodák voltak a legnépszerűbb szállástípusok.
A biztonságosabb és gyorsabb cselekvési lehetőségeknek köszönhetően felértékelődtek a belföldi úti célok, amit mi sem mutat jobban, minthogy a belföldi nyaralással kapcsolatos közösségi média tartalmak mennyisége a tavalyi évhez viszonyítva, mintegy háromszorosára nőttek, illetve az idén méltán népszerű 1 napos utazások is meghaladták a tavalyi adatokat – számolt be róla a Neticle, a nyilvános közösségi média posztokat és hozzászólásokat elemző startup. A szabályozásokról aktív kommunikáció folyt az online térben, de a családi és tengerparti nyaralások, valamint az utazási irodák lehetőségei foglalkoztatták igazán a felhasználókat. A rugalmasság még mindig vitte a prímet: a hozzászólások gyakran említették a lemondható szállások fontosságát.
A Balaton volt az idei riviéra
Az úti cél kiválasztása során az ár mellett meghatározó tényezővé vált a szállás minősége, lokációja, járványügyi szempontból való megbízhatósága, a környéken található látnivalók listája, illetve a már megszállt vendégek által megosztott fotók és értékelések.
Az idei nyár kedvezett hazánk rejtett kincseinek, amelyek kevésbé voltak zsúfoltak, mint felkapott társaik. Emellett a városlátogatások, a kiránduló élménypontok, a gyógyfürdők és az aktív kikapcsolódás volt a fő, sokan keresték fel hazánk kerékpárútvonalait, tekerték körbe A Tisza-, a Velencei tavat, vagy éppen a Balatont. Népszerű volt továbbá a Dunakanyar, Börzsöny, Göd és Bodrogkeresztúr is, emellett sokan látogatták meg Harkányt, Nyíregyházát, Szarvast és Paloznakot is. A legnépszerűbb úti cél természetesen a Balaton volt, augusztusban a magyar tengert említették az online felhasználók a legtöbbször.
Azok közül, akik külföldre terveztek utazni, főként Horvátországot és Görögországot részesítették előnyben, az Isztriai félszigetet a vakációzók 40%-a azért választotta, mert itt található a legközelebbi tengerpart, 23%-uk pedig megszokásból vette számításba ezen úti célt.
Utaztunk, utazunk
Egy átlagos évben, turisztikai céllal a magyarok 69%-a belföldre, 28%-a pedig külföldre utazik. Idén ez lényegesen másképpen alakult. Azok közül, akiknek volt leszervezett turisztikai utazása 80% számolt be arról, hogy meghiúsult a koronavírus-járvány következtében, azonban szerencsére jellemzően ezek nem jártak jelentős anyagi kárral. Az utazások elmaradása mögött döntően a járvány miatti félelem és a célországokba életbe léptetett utazási korlátozások álltak. Bíztató jelnek tekinthető, hogy azok közül, akiknek utazása a fentebb ismertetett okból meghiúsult, 48 százalék azt tervezi, hogy bepótolja, vagy már be is pótolta az elmaradt utat. „Fontos információ a belföldi turisztikai szolgáltatók részére, hogy azok közül, akik a közeljövőben belföldi utazást terveznek, 50 százalék olyan helyet kíván felkeresni, ahol korábban még egyáltalán nem járt. Mindez azt vetíti elő, hogy a belföldi utazási desztinációk területi koncentrációja oldódik, ezzel párhuzamosan korábban kevésbé ismert turisztikai célpontok is felértékelődnek.” – osztotta meg a kutatási eredményeket Szakáli István Loránd a Századvég vezető közgazdásza.
„Összességében elmondható, hogy a pandémiás helyzet felértékelte a biztonságosabb belföldi utazást, és sokan fedezték fel családjukkal vagy párjukkal Magyarország csodás élménypontjait, fürdőit, tavait és városait.” – mondta el a Lounge Group kutatási divízióvezetője, Szabó Zsófia.
Kapcsolódó cikkeink
MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >MTÜ: Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
A felszolgálási díj maximum mértékét meghatározó, valamint a borravaló adómentességét…
Tovább olvasom >MTÜ-vezérigazgató: sikeres volt a turizmus legmagasabb szintű európai rendezvénye
Budapest közös platformra hozta az európai turizmus kormányzati és piaci…
Tovább olvasom >További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >