HUNGRAIL: a Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás támogatási programot a következő években is fenn kell tartani

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 06. 24. 09:27

A VEKT (Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás) támogatási programot idén is fenn kell tartani és fontos a 2026 utáni, újabb öt évre történő meghosszabbítása – közölte a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület. 

Hozzátették, hogy a HUNGRAIL legutóbbi egyes kocsi munkacsoport-ülésén értékelték a 2024-es évet.

A közlemény szerint tavaly a vasúti egyes kocsi fuvarozás teljesítménye jelentősen nőtt, ami alátámasztja a VEKT támogatási program hatékonyságát.

Rámutattak, hogy a szegmens 4,95 millió árutonnát és több mint 1133 millió árutonna-kilométert mozgatott meg, a támogatási igény pedig meghaladta a 7 milliárd forintot. Az előző évi eredményekhez képes ezáltal több mint fél millió árutonnával és 160 millió árutonna-kilométerrel nőtt a teljesítmény. A VEKT támogatási programban biztosított 6,4 milliárd forintos forrás 100 százalékát felhasználták, sőt, az év végére 758 millió forintos többlet forrásigény keletkezett. A programhoz további három vasúttársaság csatlakozott, ami a szektor vonzerejét és bővülését is jelzi.

Kiemelték, hogy 2025-ben az előzetes adatok alapján további teljesítménynövekedés tapasztalható a 2024-es időarányos értékekhez képest, miközben már 11 társaság vesz részt aktívan a programban.

A múlt év tapasztalatai alapján idén is várható a forráskimerülés még az év vége előtt, ezért az egyesület szerint elengedhetetlen, hogy a VEKT program állami támogatása fennmaradjon és a forráskeret rugalmas, a valós teljesítményt követő módon bővüljön. A program hozzájárul a közúti teherforgalom csökkentéséhez, a károsanyag-kibocsátás mérsékléséhez, valamint a vasút szerepének erősítéséhez a hazai logisztikai rendszerben – emelték ki.

Kitértek Magyarország ökológiai lábnyomának csökkentésére is és megjegyezték, hogy a VEKT támogatási program segítségével csaknem 5 millió tonna áru továbbításánál választották az ügyfelek a környezetbarát vasutat a közút helyett. Ez azt jelenti, hogy áltagosan 340 ezerrel kevesebb tehergépjármű terhelte a magyar közutakat, így 80 ezer tonna szén-dioxiddal kevesebb került a Föld légkörébe – olvasható a HUNGRAIL közleményében.

Kapcsolódó cikkeink