Európai élvonalban a hazai ásványvízfogyasztás

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 12. 01. 20:23

A hazai ásványvízfogyasztás ezzel az Európai Unión belül ötödik helyen áll. A magyarok – az osztrákokhoz, németekhez, csehekhez hasonlóan – egészen 2016-ig a szén-dioxiddal dúsított vizeket kedvelték jobban, míg a franciák, olaszok és a spanyolok a szénsavmentes ásványvizeket helyezik előtérbe. 2016-ban megfordult az arány, és az összesen fogyasztott ásványvíz 51%-a volt a szénsavmentes ásványvíz.

Az ásványvíz egy főre eső fogyasztása a kilencvenes évek elején kezdett nagymértékben növekedni, eleinte évente 20-30%-kal, a későbbiekben évi 2-3%-kal, mígnem 2016-ban elérte az évi, fejenkénti 121 litert, ami az összes alkoholmentes ital fogyasztásának 55%-át jelenti.

Változatos termékpaletta

– Egészségre gyakorolt hatása szempontjából nincs számottevő jelentősége, hogy szénsavas vagy szénsavmentes ásványvizet iszunk, ki-ki ízlése szerint választhat – avat be Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára.

A hazai palackozott vizek döntő többsége ásványvíz, ezenkívül palackozott forrásvíz, ivóvíz, és különféle dúsított vízalapú ital van forgalomban.

– Magyarország igen gazdag ásvány- és gyógyvizekben. A palackozott ásványvizek között megtalálhatóak az alacsonyabb ásványianyag-tartalmú, a közepes és az ásványi anyagban gazdagabb ásványvizek. Ásványianyag-összetételük, ennek következtében pedig ízük is igen változatos – mondja Bikfalvi Istvánné. A forgalomba kerülő ásványvizek kb. 45%-a a gyártói márka, mintegy 55%-a az áruházláncok saját márkás termékeként kerül eladásra.

Koncentrálódó ipar

A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkárától megtudjuk, hogy az ásványvízpiac főleg belföldorientált. Bár néhány márka megjelenik külföldi piacon is, az export mennyisége az összes palackozásnak csak 5-6%-a. Az ásványvizek árát jelentős mértékben növeli a szállítási költség, ami relatíve magas érték, így gátolja az exportot.

Magyarországon jelenleg 18 cég palackoz ásványvizet. Az összes palackozott mennyiség mintegy 80%-át négy nagyvállalat hozza forgalomba, a többi közepes és kisvállalat gyártósoráról kerül le. A kapacitásuk igény szerint növelhető ugyan, de a hazai fogyasztás – az utóbbi évek fogyasztási adataival, illetve nemzetközi adatokkal összehasonlítva – nagymértékben már nem fog növekedni.

Világszínvonalú technológia

– A hazai ásványvízágazat technológiai fejlettsége világszínvonalú. A cégek ennek ellenére folyamatosan fejlesztik gyártósoraikat, raktáraikat, logisztikai rendszerüket – hangsúlyozza Bikfalvi Istvánné. Hozzáteszi: a külföldi tőke aránya jelentős mind a nagy, mind a közepes cégek tulajdonosai között.

A termékkör jellegéből adódóan nincsenek divatok vagy aktuális trendek, a fogyasztók a terméket, magát az ásványvizet kedvelik, és nem divatból, hanem mert felismerték a természetes ásványvíz egészségre kedvező hatását, tudatosan isszák, mert eredendően tiszta, nem tartalmaz idegen anyagot, ennek következtében jóízű, úgy kerül a palackba, ahogyan a természetben létrejött.

– Az ásványvízfogyasztással kapcsolatban az ágazat kihívása, feladata az, hogy eloszlassa a fogyasztók körében még mindig meglévő tévhiteket, ezzel megtartva a jövőben is a kedvező fogyasztási értékeket – fogalmazza meg a szervezet titkára.

Budai Klára

Kapcsolódó cikkeink