Európai élvonalban a hazai ásványvízfogyasztás
A hazai ásványvízfogyasztás ezzel az Európai Unión belül ötödik helyen áll. A magyarok – az osztrákokhoz, németekhez, csehekhez hasonlóan – egészen 2016-ig a szén-dioxiddal dúsított vizeket kedvelték jobban, míg a franciák, olaszok és a spanyolok a szénsavmentes ásványvizeket helyezik előtérbe. 2016-ban megfordult az arány, és az összesen fogyasztott ásványvíz 51%-a volt a szénsavmentes ásványvíz.
Az ásványvíz egy főre eső fogyasztása a kilencvenes évek elején kezdett nagymértékben növekedni, eleinte évente 20-30%-kal, a későbbiekben évi 2-3%-kal, mígnem 2016-ban elérte az évi, fejenkénti 121 litert, ami az összes alkoholmentes ital fogyasztásának 55%-át jelenti.
Változatos termékpaletta
– Egészségre gyakorolt hatása szempontjából nincs számottevő jelentősége, hogy szénsavas vagy szénsavmentes ásványvizet iszunk, ki-ki ízlése szerint választhat – avat be Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára.
A hazai palackozott vizek döntő többsége ásványvíz, ezenkívül palackozott forrásvíz, ivóvíz, és különféle dúsított vízalapú ital van forgalomban.
– Magyarország igen gazdag ásvány- és gyógyvizekben. A palackozott ásványvizek között megtalálhatóak az alacsonyabb ásványianyag-tartalmú, a közepes és az ásványi anyagban gazdagabb ásványvizek. Ásványianyag-összetételük, ennek következtében pedig ízük is igen változatos – mondja Bikfalvi Istvánné. A forgalomba kerülő ásványvizek kb. 45%-a a gyártói márka, mintegy 55%-a az áruházláncok saját márkás termékeként kerül eladásra.
Koncentrálódó ipar
A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkárától megtudjuk, hogy az ásványvízpiac főleg belföldorientált. Bár néhány márka megjelenik külföldi piacon is, az export mennyisége az összes palackozásnak csak 5-6%-a. Az ásványvizek árát jelentős mértékben növeli a szállítási költség, ami relatíve magas érték, így gátolja az exportot.
Magyarországon jelenleg 18 cég palackoz ásványvizet. Az összes palackozott mennyiség mintegy 80%-át négy nagyvállalat hozza forgalomba, a többi közepes és kisvállalat gyártósoráról kerül le. A kapacitásuk igény szerint növelhető ugyan, de a hazai fogyasztás – az utóbbi évek fogyasztási adataival, illetve nemzetközi adatokkal összehasonlítva – nagymértékben már nem fog növekedni.
Világszínvonalú technológia
– A hazai ásványvízágazat technológiai fejlettsége világszínvonalú. A cégek ennek ellenére folyamatosan fejlesztik gyártósoraikat, raktáraikat, logisztikai rendszerüket – hangsúlyozza Bikfalvi Istvánné. Hozzáteszi: a külföldi tőke aránya jelentős mind a nagy, mind a közepes cégek tulajdonosai között.
A termékkör jellegéből adódóan nincsenek divatok vagy aktuális trendek, a fogyasztók a terméket, magát az ásványvizet kedvelik, és nem divatból, hanem mert felismerték a természetes ásványvíz egészségre kedvező hatását, tudatosan isszák, mert eredendően tiszta, nem tartalmaz idegen anyagot, ennek következtében jóízű, úgy kerül a palackba, ahogyan a természetben létrejött.
– Az ásványvízfogyasztással kapcsolatban az ágazat kihívása, feladata az, hogy eloszlassa a fogyasztók körében még mindig meglévő tévhiteket, ezzel megtartva a jövőben is a kedvező fogyasztási értékeket – fogalmazza meg a szervezet titkára.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Bővíti üdítőital-portfolióját a Kofola ČeskoSlovensko
A cseh Kofola ČeskoSlovensko új gyümölcslevekkel és jegesteákkal bővítette portfólióját.…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >Önálló vállalkozásba szervezi víz- és prémiumital-üzletágát a Nestlé
A jövő év elejétől globálisan önálló vállalkozásba szervezi víz- és…
Tovább olvasom >További cikkeink
NGM: a kormány teljesítette vállalását, 2024-ben 3,7 százalékra mérséklődött az infláció, ami 2025- ben még tovább, 3,2 százalékra csökken
A kormány teljesítette vállalását, 2023-ban letörte, 2024-ben pedig alacsony szinten…
Tovább olvasom >KSH: decemberben 4,6 százalékkal, 2024-ben átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az árak az előző évi azonos időszaki értékeket
2024. decemberben a fogyasztói árak átlagosan 4,6 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >A Shell Hungary felmérése új trendeket mutat a digitális vásárlás terén
Az okostelefonok mindennapi életünk szerves részévé váltak, a Shell Hungary…
Tovább olvasom >