Hullámtörés
Ami tavaly itthon még alig volt érzékelhető, azzal mára a hazai szakmának is szembe kell néznie: a gin kategória még bőven növekszik, ám annak üteme lefékeződőben van. A gin sikerének egyik alappillére az örök kísérőjeként elkönyvelt tonik, de a premiumizáció már kezd helyet csinálni a magukban kortyolható prémium plusz kategóriájú termékeknek is. A hazai piac néhány meghatározó szereplőjét trendekről, innovációkról, fogyasztói magatartásról kérdeztük, de aktuális globális helyzetképet is adunk az olvasónak.
A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.
A gin évek óta folyamatosan növekvő kategória, amelyet a fogyasztói trendek és a különböző ízesített változatok bevezetése táplál. Tavaly olvastunk először nagy európai szaklapokban a növekedés lassulásáról, amit mára már a magyar szakértők nagy része is megerősít.
Az gin a konszolidáció szakaszába lép, többek között amiatt, hogy a fogyasztók a minőséget helyezik előtérbe a mennyiséggel szemben.
A fogyasztók még mindig erősen vágynak az új ízek felfedezésére, új élményekre, amelyek túlmutatnak a klasszikus London Dry típuson. Ahogy minden égetett szesz esetében – a ginben is többet keresnek, mint egy közönséges italban; érdekli őket annak eredete, gyártásának módja, folyamata. Ráadásul a gazdagabb országokban egyre inkább azok mellé a termékek mellé állnak, amelyeknek nemcsak történetük van, de fenntartható módon készülnek vagy helyi alapanyagokat használnak.
Úgy tűnik, a jövő azoké a márkáké, amelyek valami újat és izgalmasat tudnak kínálni anélkül, hogy teljesen feladnák a hagyományokat, újragondolják a gint, miközben megőrzik annak alapvető identitását.
A gin hihetetlenül innovatív kategóriának számított az elmúlt években, ami több lehetőséget biztosított és biztosít ma is az átjárásra más kategóriákba. A gin- és az agavealapú italokban például sok hasonlóságot láthatunk természetes tulajdonságaik, illetve készítésük tradicionális eljárásai között. Ugyanakkor nagyon modernnek is tekinthetjük ezeket az italokat.
A kategória növekedésének lassulásában az is szerepet játszhat, hogy lanyhul a kísérletezési kedv az ízekkel, a fogyasztók szívesen térnek vissza a gin klasszikus értékeihez. Nő az igény a jobb termékekre, az egyensúlyra összpontosító jobb minőségű italokra. Visszatérőben van a London Dry gin.
Szeret, nem szeret
A marketingszakemberek szerint a pandémia után egyre többen fogyasztanak jobb, magasabb minőségű gint, és bár a kíváncsiságukat nem vesztik el, mégis az időtlen klasszikusokat részesítik előnyben.
A vendéglátóhelyek piacán különösen nagy a verseny, a márkáknak ki kell tűnniük a választékból: a minőség mellett fontosak az innovatív ízkombinációk, nemkülönben az összpontosítás az erős márkaidentitásra. Ez azt jelenti, hogy a jobb helyek választékában inkább csak az egyedi élményt nyújtó ginek kapnak helyet. Ez hatással van a termékfejlesztésre is; hogy a gyártók valóban izgalmas termékeket hozzanak létre, abban komoly szerepet játszik a bárok, szórakozóhelyek kínálatának racionalizálása is.
A gin sokoldalú, akárcsak a vodka és a tequila, ami lehetővé teszi, hogy a bártenderek folyamatosan, különböző módokon feszegessék az italkeverés határait. Bár a gin-tonik továbbra is az egyik legnépszerűbb választás, a minőségi változások nemcsak az önmagukban kortyolt (sipping) ginek fogyasztását ösztönzik, de a short koktélokét is, az olyanokét is, mint például az egyébként is kedvelt Martini.
A gin jövőjét piacról piacra másképp látják a szakemberek, értelemszerűen a ginhullám erejétől, státuszától függően. Amíg az érettebb piacok, mint például az angol, a francia és a spanyol, konszolidálódnak, a mediterrán térségben növekednek. Mindezzel együtt a statisztikákat és előrejelzéseket olvasva úgy tűnik, a globális piac még mindig jelentős növekedési lehetőségeket kínál. Nem kell túl optimistának lenni ahhoz, hogy azt mondjuk, a jól elkészített, jól pozicionált termékek később is jól értékesíthetők lesznek, különösen, ha olyan márkák állnak mögöttük, amelyeknek származásuk és valódi történetük van. A nagy márkáknak az exportpiacok is komoly lehetőséget kínálnak a növekedésre és a diverzifikációra.
A márkák népszerűségének (sokszor túlélésük) alakulása nagyban függ a fogyasztási szokások változásaitól és a választék hihetetlen sokszínűségétől.
A hazai piac
A gin kategória 2017–2022 között átlagosan majdnem 30%-kal bővült évente, ebből az utolsó év növekedése meghaladta 40%-ot. Különösen a prémium szegmens teljesített jól, a legnagyobb – két számjegyű – növekedést a rózsaszín és az ízesített ginek könyvelhették el.
Folyamatosan lépnek be új márkák a piacra, a fogyasztók egyre jobban érdeklődnek a kategória iránt, különösen a városokban élők. Bár a gin forgalma továbbra is kisebb sok más szeszes italénál, az új márkák és ízesített változatok sikere arra utal, hogy a fogyasztók továbbra is szívesen vállalkoznak a kategória megismerésére, új ízeinek felfedezésére.
Bár piaci méretük szerény, mind több magyar vállalkozás készít prémium gineket, egyre több nemzetközi díjat elnyerve a legjobbakkal közülük.
A szakértők további növekedést várnak, Magyarország felzárkózását a nyugati gintrendhez.
– A gin kategória az elmúlt egy évben 10% körüli növekedést produkált – elemez Kovács Dávid Gábor, a Zwack marketingigazgatója. – A tavalyi évben már tapasztaltunk némi lassulást a kategória fejlődésében, de még így is a legjobban növekedett más szeszes ital kategóriákhoz képest. Az utóbbi évek dinamikája mögött a gin- és kiemelten gin-tonik-fogyasztás népszerűvé válását látjuk.
A kategória éretté válásával a fogyasztók egyre tudatosabbak, a fogyasztás egyre inkább a prémium és szuperprémium márkák felé tolódik el, míg a standard és a saját márkás szegmens csökken.
A Zwack három prémium kategórájú gint forgalmaz, a Kalumbát, Tanqueray-t és a Gordonst, ezek piaci részesedése az NIQ februári adatai szerint rendre 19, 5, illetve 5%.
Az ízesetett ginek elmúlt két évben tapasztalt előretörése mellett új trend az alkoholmentes „ginek” megjelenése a hazai piacon. Az alkoholmentes opció új fogyasztási alkalmakat és fogyasztói rétegeket nyit meg a gin-tonik-fogyasztás előtt.
Ginnováció
A gin kategória erejére jellemző – húzza alá Piri Attila, a Heinemann marketingigazgatója –, hogy a vendéglátóhelyeken az utóbbi években elterjedt a csak a gineket felsoroló itallapok használata! Elsősorban a gin-tonik népszerűsége generálja a kategória szerepének erősödését. Ugyanakkor azt látom, hogy a gin korábbi években tapasztalt két számjegyű növekedése a teljes kategóriára nézve lelassul idén.
A Heinemann standard kategóriában a Finsbury és a Larios gineket forgalmazza. A Finsbury hosszú évek óta elérhető London Dry Gin, ami az egyik legnagyobb volumenben értékesített márka a kategórián belül. A Larios mediterrán gin, melynek frissességét a narancsos, citrusos ízvilág adja. Prémium kategóriájú japán ginünk, a Roku volumene évről évre kategórián felüli növekményt mutat. Az Ophir Gin és a szuperprémium kategóriás Scapegrace Ginek kisebb volument képviselnek, a különlegességeket, magasabb kategóriát kereső vendáglátóüzletek polcain találkozhat velük a vásárló.
Újításokat, ízesítéseket, RTD-ket látok megjelenni, folyamatos az újhullámos ginek, új ízek, fűszerezések, limitált szériák piacra kerülése, de úgy gondolom, hogy a fő irányvonal súlya megmarad a kategória egészét figyelembe véve.
Régóta beszélünk a premiumizációról mind a ginek, mind általánosan a spiritek kategóriájában. Alapvetően a magasabb minőség, magasabb marginok, de a standard kategória volumenéhez képest kisebb volumenek jellemzők az ellátási lánc minden szintjén.
A növekedés egyik oka – véli Kamarás Ádám mixer, a Dunapro márkanagykövete –, hogy a whiskyvel, rumokkal és tequilákkal ellentétben, a gin a világ bármely pontján elkészíthető, nem igényel érlelést vagy specifikus éghajlati viszonyokat, és számtalan különböző alapanyag felhasználásával előállítható. Gyártása lényegesen olcsóbb és gyorsabb, mint egyes más párlatkategóriáké. A növekedés másik lehetséges oka szerintem, hogy a gint túlnyomó többségben gin-tonik vagy más kevert ital formájában fogyasztják, és az ezekhez használt tonikok, fűszerek, szárított vagy liofilizált gyümölcsök rendkívüli palettája számtalan lehetőséget ad a fogyasztóknak a számukra legtökéletesebb ital kikísérletezéséhez. A különleges, helyi alapanyagok felhasználásával készült gineken keresztül pedig megismerheti messzi tájak jellegzetes ízeit is, ami izgalmassá és egzotikussá teszi a ginfogyasztást.
A DunaPróhoz a Bulldog gin tartozik, ami a Campari portfólió tagja, valamint a MIX szénsavas, alkoholos frissítőknek forgalmazzuk két ginalapú termékét: a Gin&Mangót és Gin&Passionfruitot.
Hol a határ?
A gin kategória növekedése idén várhatóan már nem lesz olyan ütemű, mint amilyen 2 évvel ezelőtt volt – értékel Bárány Péter, a Grand Spirit tulajdonosa. – A lassulás folyamatát új ízekkel vagy új márkák bevezetésével fékezni lehet, ugyanakkor már kezd körvonalazódni az új trend, amely nagyban befolyásolhatja a ginek értékesítését. A volumen nagyobb részét még a klasszikusok adják, a modern ginek viszont új fogyasztókat szólítanak meg, akik korábban valószínűleg más ital kategóriát választottak, tehát nagyon fontos szerepük van a kategória megtartásában. Ráadásul a határ a csillagos ég, a főzőmesterek kifogyhatatlan ízötletekkel rukkolnak elő, amelyek várhatóan egyre nagyobb számban jelennek majd meg a következő 2-3 évben. Mi hiszünk ebben – mi is minden termékünket ennek tudatában fejlesztjük.
A ginek piacán is látunk egy már pár éve tartó edukációs folyamatot, amelynek egyik eredménye a premiumizáció. A value kategória visszaesése szerintem globális jelenség. Ahogy a középkategória kezd eltűnni, úgy erősödik a nagyon alacsony kategóriájú, valamint a prémium plusz termékek forgalma. A ginfogyasztók évről évre egyre szofisztikáltabbak lesznek, a márkák mögött álló nagyköveteknek és a ginfesztiváloknak köszönhetően.
Mi 4-féle magyar gint készítünk. Ezek közül a legismertebb a Búzavirág és prémium kategóriában a Zsolnay, de egyre nagyobb népszerűségnek örvend a Black ginünk is, amely nemrégiben bekerült a reptérre. Májusban indultunk kollaborációs ginünkkel, a Balatonicával, amelyet elsősorban a HoReCá-ba szánunk.
Mikor indul a premiumizáció?
A növekedés okának azt látom, hogy globálisan sokan elfordulnak a bortól – magyarázza dr. Pipei Csaba, a Premirum társtulajdonosa –, ezek egy része a ginalapú longdrinkek felé. Szerintünk a növekedés várhatóan lassulni fog, és az árrések is csökkenni fognak, mert a ginnel nagyon gyorsan lehet piacra lépni, és túltelített lesz a piac. A fogyasztók egy megfizethető gin-tonik alapot keresnek, és ezt a borókaginekben olcsóbban megtalálják, így jelenleg kevesen nyitottak a komplexebb botanik stílusra – ebben a következő években sem várunk nagy elmozdulást.
Mi Franciaországból származó ginekkel foglalkozunk, a Naud és a Deau (Ginetic) konyakházak ginjeivel. A Premirum Europe rumokra specializálódott, ott is a magában kortyolgatható, különleges ízélmény nyújtó tételekre koncentráltuk, és ginben is ezt szeretnénk megtalálni. A konyakházak több 100 éves lepárlási tapasztalata megmutatkozik abban is, hogy önmagukban is fogyasztható gineket alkotnak, így részük lehet a sipping gin szegmens növekedésében. Termékeinket főleg italszakboltokban, prémium HoReCá-ban lehet megtalálni.
A kevés, de minőségi alkoholfogyasztást képviseljük, ezért az átlagnál szigorúbban értelmezzük a prémium kategóriát, így szerintünk csak most indul a premiumizáció. Ma a ginfogyasztók még a könnyed élményre vágynak, és kevesen keresik a kategóriában megtalálható komplexitást.
A kategória bővülésének oka szerintem az – fejti ki Németh Zoltán, a Mr. Alkohol webáruház vezetője –, hogy a ginből egy minden korosztály által kedvelt könnyed, frissítő italt lehet készíteni, a gin-tonikot. A növekedés hamarosan lassulásnak indulhat, mert jönnek az új trendek – a vermut, a tequila, a mezcal. A gin másképp kedvelt, mint például az örökzöld whiskyk, rumok – azokat inkább tisztán fogyasztják –, a ginnek sokszor inkább a koktélhoz, long drinkhez kell illenie.
A felső kategóriás ginek közül jelenleg az Akori, a Sir Edmond és a Parson márkákat forgalmazzuk közvetlen disztribúcióban – az első kettő minden kereskedelmi csatornában elérhető, de a Parson is egyre több helyre kerül el –, a Wave ginek pedig a belépő kategóriát képviselik.
A ginek területén ma folyamatos az innováció. Mindenki különböző eljárásokat, ízeket és kombinációkat tesztel. Hatalmas a csődület a piacon, és az érdekességeket, meglepő kombinációkat jól fogadják a gin kedvelői. A magyar fogyasztókat egyre tudatosabbnak látom. A megnőtt kínálatnak köszönhetően a vendégek egyre több vendéglátóhelyen tudnak minőségi gint fogyasztani, és ez teljes mértékben visszagyűrűzik az off-trade szintjére is. Így sokkal jobban megválogatják, hogy mit és mennyiért vásárolnak.
Új és újabb
Az alkoholmentes ginek készítésének legnagyobb kihívása a karakteres gyógynövényes profil megtartása alkohol felhasználása nélkül – mutat rá Kovács Dávid Gábor. – A Tanqueray 0.0%-ot júniusban vezetjük be, ez kiváló minőségű gyógynövényekből készül, beleértve a négy klasszikus Tanqueray-összetevő (boróka, koriander, édesgyökér, angyalgyökér) egyedülálló keverékét. A boróka ízkomponensei olajos alapúak, amelyeket a klasszikus gineknél az alkohol segít kinyerni. A Tanqueray 0.0% gyártásakor egy titkos folyamat során a vízbe áztatott borókát felhevítik, majd lepárolják és végül blendelik, ami segít megtartani a boróka és a további gyógynövények karakteres ízprofilját.
A tonik egyértelműen segíti, generálja a gin népszerűségét – érvel Piri Attila –, az én személyes kedvencem a Thomas Henry Cherry Blossom Tonic bármelyik ginünkkel harmonizáló kombója. Ugyanakkor egyre több más spirit kategória készítői is rájöttek, hogy a tonik nagyon jó alap egyszerű nyári koktélhoz – sokan fogyasztják a Jim Beam Almával vagy a Tatratea 52-val keverve. A vendéglátóüzleteket az adott hely igényeire szabható egyedi koktéllapunkkal segítjük.
A hagyományos RTD-piac növekszik, míg az új (ready to serve italoknak is nevezett kész koktélok) RTD-kről még kevés a tapasztalatunk, idő kell, amíg a trendje elér bennünket. Ezeknek a termékeknek az árszintje is magasabb.
Mindig örömteli, hogyha magyar termékek – például a hazai kézműves ginek – nemzetközi szinten sikeresek tudnak lenni! Az biztos, hogy a magyar márkák tulajdonosai, menedzserei önerőből képezték magukat, tapasztalatokat gyűjtöttek a sikeres nemzetközi márkáktól.
A prémium kategóriás párlatok kínálatával együtt növekszik az ezekről elérhető információk és tartalmak tárháza – emeli ki Kamarás Ádám. – A mai ginfogyasztó sokkal tájékozottabb az aktuális trendekkel és különlegességekkel kapcsolatban, mint pár éve, ezért nagyobb eséllyel választ olyan párlatot, amely egyedi élményt, még ismeretlen ízeket és minőségi alapanyagokat tartogat magában.
A hazai ginmanufaktúrák jelentős része pálinkalepárlással foglalkozott a ginek térhódítása előtt, ezért sok esetben, ha a ginek terén nem is, de jó minőségű párlatok készítésében nagy tapasztalattal rendelkeznek.
A tonikok színes és hatalmas választéka nagy mértékben hozzájárul a ginek sikeréhez, véleményem szerint a két kategória erősíti is egymást. A ginalapú RTD-termékek előállításához szükség van jó minőségű, de alacsony áron beszerezhető ginekre, amelyek gyártásához véleményem szerint minden adott itthon, viszont mivel a kereslet egyelőre nagyobb a prémium ginekre, mint az RTD-termékekre, sok manufaktúra inkább más jellegű terméket gyárt.
Ami a marketingtámogatást illeti: a modern megjelenésű Bulldog gin díszdobozos poharas összecsomagolásban is elérhető limitált mennyiségben az ünnepek idején, vendéglátóipari forgalmát pedig az ikonikus üveg által ihletett fekete és lila poharakkal támogatjuk.
Milyen a magyar gin?
A tonik populáris longdrink-alapanyaggá változtatja a gint – állítja Bárány Péter. – Nyugat-Európában már nem ördögtől való egy bárban tisztán magában gint fogyasztani, ám nálunk ez még értelmezhetetlen volument képvisel.
Örülünk a nemzetközi versenyeken nyertes magyar ginek sikereinek – ezek ma már elég nagy fejfájást okoznak az ismert nagy márkáknak. A Zsolnay ginünk annyi londoni érmet nyert, hogy már nem fér fel a palackra.
HoReCa-partnereinket online kommunikációval, események-kóstolók szervezésével, valamint az újdonság erejét kihasználva új termékek bevezetésével segítjük. Nem hiszünk az árakcióban: a vendéglátóhelyek mai helyzetében még több kreatív megoldásra van szükségük.
A magyar prémium ginek megütik a nemzetközi mércét – ítél dr. Pipei Csaba –, néhány esetben túl is szárnyalják, ilyen például a kézműves Misi’s gin.
A párlatok szegmensében érdekesnek látom, hogy a prémium gint is long drinkben használják, míg a rum, whisky és tequila esetében főleg a kommersz italok kerülnek a long drinkekbe. Manapság sok tonik már prémiumabb minőséget képvisel, mint a gin, amihez hozzáadják. A ready to drink ginek a kommersz, azaz value kategóriába tartoznak, így kívül esnek az érdeklődési körünkön. A HoReCa-partnereinket edukációval és rendszeres ginkóstolókkal segítjük – forgalmazópartnereinkkel együttműködve.
A tonikok és a prémium szódák a gin elterjedésének egyértelmű nyertesei – véli Németh Zoltán –, kéz a kézben járnak. Fontos, hogy egy jó gin-tonikhoz nem elég a jó gin, szükség van a prémium tonikokra is. Az RTD-k esetében elég nagyok a kérdőjelek, ugyanis már több éve próbálkozik velük átütő sikerek nélkül a magyar piac, ráadásul a hazai zárjegyszabályozás sem segíti a kibontakozást. Ami remekül működik Nyugaton – a ginalapú RTD kevert italok –, nem biztos, hogy itthon is meg tudja ismételni ugyanazt a sikert.
A magyar gineknek helye van az itthoni és a nemzetközi ginportfólióban egyaránt, sok közülük igazán kiváló, nemzetközi sikereik megérdemeltek, ugyanakkor azt gondolom, hogy nem jó az irány, hogy a relatíve gyors forgási sebesség miatt mindenki elkezdett gineket készíteni. Ez is egy tudomány, ami nagyon komoly szaktudást és felkészültséget igényel. A növekvő hazai kínálat egyre több edukációra ad lehetőséget; mi oktatásokkal, kóstolókkal és ösztönző programokkal is segítjük HoReCa-partnereinket. //
Folytatódik a gin növekedése
Az NIQ kiskereskedelmi index alapján a gin megközelítőleg 7 milliárd forintos eladást generált a 2023 áprilisától 2024 márciusáig tartó periódusban. Ez az értékbeni értékesítés 20%-kal körözte le az előző időszakot, mennyiségben pedig 7%-os növekedést ért el.
A vizsgált periódusban és az azt megelőző 12 hónapban a gin eladásának jelentős részéért feleltek a nyári hónapok, illetve a december. A két időszakban a nyári vásárlások adták a gin forintban mért eladásának majdnem egyharmadát, míg a december az eladások 14%-áért felelt, 2 százalékponttal növekedve az előző évhez képest.
Mivel az említett szeszes ital ismert fogyasztási módja a tonikkal való mixelés, érdemes egy pillantást vetnünk a tonik vásárlására vonatkozó trendekre – a nyári hónapok az értékbeni eladások 34%-át, a december csupán a 9%-át tette ki.
A gin kategóriában a gyártói márkák 70%-os értékbeni részesedéssel voltak fölényben a maradék 30%-ot magáénak tudó saját márkás termékekkel szemben. A literben mért eladást tekintve már kevésbé billen a mérleg a gyártói márkák javára – a saját márkás termékek 45%-át uralták a piacnak a vizsgált időszakban. A gyártói márkás ginek közel kétszer akkora átlagos árszínvonalon mozogtak a vizsgált periódusban, mint a saját márkás ginek.
A gin a 0,7 liter és az 1 liter közötti kiszerelésméretben volt a legkeresettebb, a piac forintban mért eladásának több mint négyötödét kitéve. 16%-os részesedéssel bírt a 0,5 litertől a 0,7 liternél kisebb kiszerelés, mely az előző periódushoz képest 34%-os értékbeni eladásnövekedést ért el. A fennálló 2%-os részesedésen az 1 literes és a fél liternél kisebb kiszerelések osztoztak. //
Inkább gin-tonik, mint vodka-narancs
A 2023 márciusától 2024 februárjáig terjedő 12 hónapos időszakban a röviditalok háztartáspanel által látható piacának mindösszesen 1/20-át tette ki a gin mind értékben, mind mennyiségben. Ez azonban értékben közel 50%-os növekedést jelent az előző 12 hónapos periódushoz képest, és 28%-os növekedést mennyiségben (piacrészben 1 százalékpont növekményt mindkét esetben).
Háztartási elérés tekintetében azt mondhatjuk, hogy körülbelül minden tizedik magyar háztartás vásárol ilyet, ez nagyjából 17%-os növekedésként értelmezhető a tavalyi évhez mérve. Versenytársai (elsősorban cocktail alapanyagként szolgáló alkoholos röviditalok: vodka, rum, whiskey) szintén növekedést mutatnak elérésben, azonban ez a vodka esetében nem társul forgalomnövekedéssel (a vodka forgalma 1/10-del csökkent idén).
A vásárlói bázis emelkedése mellett a gin forgalmának növekedését okozó meghatározó tényező az infláció, vagyis az átlagár növekedése, ugyanis idén 15%-kal megnőtt ezen termékek literenkénti ára, ezzel a röviditalok között a gin vezet infláció tekintetében. Mára egy liter gin átlagosan 7500 Ft-ba kerül (míg versenytársai közül a whiskey 8700 Ft, a vodka 5900 Ft, a rum pedig 6000 Ft), ami 1000 Ft-os növekedést jelent a tavalyi évhez viszonyítva. Így egy „gin-vásárló háztartás” már átlagosan 15 000 Ft-ot költ ginre az elmúlt 12 hónapos időszakot vizsgálva, míg egy évvel korábban még csak 12 000 Ft-ot. A vásárlási gyakoriságban nem történt jelentős változás, 2-3 alkalommal vásárol gint egy háztartás évente.
A kiszerelés mérete tekintetében a 7 dl-es vásárlások teszik ki a forgalom 85%-át, de előfordulnak 0,5 l-es vásárlások is, ezek mindössze 10%-ban, ugyanis a legtöbb gin nagyobb kiszerelésben kerül árusításra. Hasonlóképpen nem jellemző, de előfordulnak a piacon ízesített formában is, azonban ezek aránya a kategóriában jelenleg egy számjegyű.
A gint vásárló háztartások elsősorban a saját márkás típusokat választják vélhetően gazdasági megfontolásból, ugyanis volumenben körülbelül 3/5-ét teszik ki a ginvásárlásoknak a kereskedelmi márkás termékek, pénztárcabarát mivoltuk következtében értékben csupán a piac 2/5 részét adják. Ezeket főként a diszkontok forgalmazzák, ez abból is látható, hogy mennyiségben szintén itt vásárolják a gin termékek 60%-át, értékben pedig ugyanúgy 40% az ő részük. Valamelyest lemaradva ettől a hipermarketek nagyjából a piac 1/4-ét hasítják ki, a többi gin pedig vagy szupermarketekben, vagy kisboltokban fogy el. Az online vásárló háztartások aránya ugyan növekvő tendenciát mutat, de még mindig kevesebb, mint 0,5%.
Fontos megemlíteni továbbá, hogy a ginvásárlások majdnem felében a vásárlók tonik szénsavas üdítővel együtt veszik azt, így ideális alapot teremtenek koktélok készítéséhez. Megfigyelhető továbbá, hogy a ginhez hasonlóképpen a tonik volumene is növekvőben van. Ez a trend mutatja, hogy a gin elsősorban a koktélkészítés alapvető összetevője a fogyasztók körében. //
Ginkoktéltrendek 2024
A Diageo Bar Academy weboldal nemrégiben mutatta be 2024 legfontosabb ginkoktéltrendjeit. A szakértők minden bárnak ajánlják, hogy
- kihasználva a spritzerek óriási népszerűségét, készítsenek legalább egy jellegzetes ginspritzert. Mind a borókabogyóval készülő, mind az ízesített ginek alkalmasak a fröccskoktélokhoz. A citromkarikák például fokozzák az ízprofilt, míg a piros bogyósgyümölcsök kiemelik a pink ginek gyümölcsös jegyeit. A fröccskoktélok proseccóval és ízesített szódákkal a legütősebbek;
- a köretekhez olyan összetevőket válasszanak, amelyek kiegészítik a koktél ízvilágát. A citrusfélék héja, a friss fűszernövények, például a rozmaring, a kakukkfű és az ehető virágok vizuálisan is vonzóak, és fokozzák az ginkoktélok aromáját;
- használjanak umami összetevőket. Az umami jegyek fokozására ezekben a ginstílusokban olyan összetevőket adhatnak a koktélokhoz, mint a tengeri hínár, a gomba vagy a fermentált termékek, például a miso. Jelenleg sikeres trend az osztrigahéj használata a lepárlásban: a kagylóhéj ásványosságot és a tenger „leheletét” adja ezekhez az italokhoz;
- kínáljanak alkoholmentes koktélokat – ehhez kimondottan jó alapot szolgáltatnak a 0,0%-os ginek, különösen a long drinkekhez – például egy Gin Fizzhez Gordon’s 0,0%-ból citrommal és rozmaringgal;
- készítsenek zero waste koktél(oka)t. A kevert ginitalokban remekül használhatók az olyan házon belül készült szirupok, kivonatok és keserű italok, amelyek elkészítéséhez gyümölcshéjakat, a fűszernövények szárát és a megmaradt koktélkomponenseket használtak. //
Kapcsolódó cikkeink
Az AI által generált reklámok negatívan befolyásolhatják a fogyasztói percepciót
Az NIQ legújabb kutatása szerint az AI által készített reklámok…
Tovább olvasom >NIQ-leckék a modern trade világából
A volumenszámok egyre inkább kedvezőek, jövő évre mérsékelt növekedés várható.…
Tovább olvasom >Sminkek és illatok – Újdonságok a szépségiparban
Az utóbbi években a dekorkozmetika piacán tapasztalható dinamizmus és folyamatos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >