Hozzáadott értékek a szörpöknél is
A szörpeladások az érdekelt gyártók véleménye szerint csekély mértékben bár, de csökkennek. A piac egyik korábbi legnagyobb szereplőjének, a Szobinak a kiesése után űr keletkezett, amelyet a többi gyártó próbál betölteni. A kategória fejlődését több tényező is gátolja: az erős tradíciók, a gyümölcs világpiaci árának emelkedése, valamint más szomjoltók árharcos termékei.A fogyasztás hosszabb távon egyre inkább eltolódik a gyümölcsszörpök irányába. Ugyanakkor az árak emelkedése megállíthatatlan, mivel a gyümölcssűrítmé-nyek világpiaci árai a többszörösére nőttek – mondja Rátvay Tamás, a Szikrai Borászat Kft. kereskedelmi igazgatója.
Ennek, és a megszorító intézkedéseknek köszönhetően tapasztalhatja Csonkáné Fekete Márta, a Bagaméri Szörpüzem tulajdonosa, hogy jelenleg csökken a gyümölcstartalmú szörpök fogyasztása.
– Az édesítőszeres szörpök értékesítése viszont árfekvésük miatt növekvő tendenciát mutat – fűzi hozzá. – Az ízekben a hagyományok érvényesülnek, hiszen az eladások 80 százalékát a narancs és a málna teszi ki.
– A piac csökkenésében nagy szerepet játszanak az igen kedvező árú üdítők és az alacsony gyümölcstartalmú gyümölcsitalok – mondja Gréczi János, a Gramex 2000 Kft. ügyvezető igazgatója.
A Gramex 2000 Kft. PET-palackos szörpjeit 0,5, 1,5, valamint 2 literes kiszerelésben is forgalmazza különböző kategóriákban. Részben Sconto márkanév alatt, részben pedig saját márkás szörpként. Több munkatársuk is a Szobi Szörptől érkezett, szakmai tudásukkal segítve a céget.
A Sconto termékek palettája a valódi gyümölcsszörptől kezdve a gyümölcsízű szörpökig terjed, több ízvariánsban. Pozicionálásuk főleg a kategóriától függ, szörpökben is a kedvező árú, de finom termékeket keresik a vevők, mondja Gréczi János.
Biótól a tartósítószer-mentességig
Kiszerelésben továbbra is a 0,7 és 0,5 literes üvegpalack, és ezen belül is a visszaváltható göngyöleg dominál, tájékoztat Rátvay Tamás a Szikrai Borászat részéről.
– A kereskedelmi márkák esetében nagymértékben a gyümölcsszörpök irányába fordult a kereslet, visszaváltható göngyölegben. Ez előkészíti a piacot egy magasabb igényeket is kielégítő kereskedelmi márka várható megjelenésére, amely pozitívan hatna a piacra – tekint előre a kereskedelmi igazgató.
Kiforrott piac a szörpé Magyarországon, de éppen ahhoz, hogy a kategória megújuljon, fejleszteni kell. Az innováció mozgatórugója egyrészről az egészséges táplálkozásba illeszthetőség, másrészről a minél környezetbarátabb csomagolások. A régóta ismert márkákból egyre többet „szabnak át” ennek megfelelően a gyártók.
– Ebbe az irányvonalba illenek szortimentünkből a Bio Vita gyümölcsszörpök. A márkát elsőként választotta szörpportfóliójába a Metro – újságolja a Szikrai Borászat kereskedelmi igazgatója. – A bioszörp egy magasabb árkategória, de van rá kereslet. A többi, jelenleg általunk gyártott termék mind tartósítószer-mentes gyümölcsszörp, számos íznél pedig csak természetes színezéket használunk.
A cég a termékfejlesztéseknél a kereskedelem igényeit is szem előtt tartja. Ezért például a visszaváltható göngyöleg mellett 0,5 literes, egyutas palackba is tölt szörpöt, hiszen bizonyos kereskedelmi csatornákban nincsen mód a rekeszek és palackok tárolására a visszagyűjtésig.
Akciócentrikus marketing
A cég termékeinek legnagyobb eladásösztönzője a minőség, mondja Rátvay Tamás. A Piroska gyümölcsszörp-termékcsalád egész évben egyenletes forgalmat bonyolít, ez alól talán az egyes kiemelt akciók a kivételek. Ezek mértéke idén növekedni fog, mivel – részben épp a megszorítások következtében – egyre többen „élezik” a vásárlás időszakát az akciókra.
Emellett a Szikrai Borászat a marketingmix további elemeit is igénybe veszi, például az elektronikus médiában is megjelenik.
Gréczi János tapasztalatai szerint a kategória forgalmát akciós intenzitással lehet növelni, amelyet másodlagos kihelyezésekkel és akciós újságban való megjelenéssel szoktak kiegészíteni.
– Egyelőre nem látok ezeknél a fent említett marketingeszközöknél hatásosabb lehetőséget, de amennyiben valami új dolog beválik másnál, azt mindenképpen mi is kipróbáljuk – jelzi a Gramex 2000 ügyvezető igazgatója.
A cég folyamatosan bővíti portfólióját partnerei kérésére, amely főleg az íz és a kategória variálásában ölt testet. Idén jelentős forgalomnövekedésre számítanak, elsősorban a disztribúciójuk növelése következtében. De emellett saját márkás vonalon felfuttatják szörpjeik exportját egy nemzetközi hálózattal rendelkező partnerüknél is.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >