Hozzáadott értékek a szörpöknél is
A szörpeladások az érdekelt gyártók véleménye szerint csekély mértékben bár, de csökkennek. A piac egyik korábbi legnagyobb szereplőjének, a Szobinak a kiesése után űr keletkezett, amelyet a többi gyártó próbál betölteni. A kategória fejlődését több tényező is gátolja: az erős tradíciók, a gyümölcs világpiaci árának emelkedése, valamint más szomjoltók árharcos termékei.A fogyasztás hosszabb távon egyre inkább eltolódik a gyümölcsszörpök irányába. Ugyanakkor az árak emelkedése megállíthatatlan, mivel a gyümölcssűrítmé-nyek világpiaci árai a többszörösére nőttek – mondja Rátvay Tamás, a Szikrai Borászat Kft. kereskedelmi igazgatója.
Ennek, és a megszorító intézkedéseknek köszönhetően tapasztalhatja Csonkáné Fekete Márta, a Bagaméri Szörpüzem tulajdonosa, hogy jelenleg csökken a gyümölcstartalmú szörpök fogyasztása.
– Az édesítőszeres szörpök értékesítése viszont árfekvésük miatt növekvő tendenciát mutat – fűzi hozzá. – Az ízekben a hagyományok érvényesülnek, hiszen az eladások 80 százalékát a narancs és a málna teszi ki.
– A piac csökkenésében nagy szerepet játszanak az igen kedvező árú üdítők és az alacsony gyümölcstartalmú gyümölcsitalok – mondja Gréczi János, a Gramex 2000 Kft. ügyvezető igazgatója.
A Gramex 2000 Kft. PET-palackos szörpjeit 0,5, 1,5, valamint 2 literes kiszerelésben is forgalmazza különböző kategóriákban. Részben Sconto márkanév alatt, részben pedig saját márkás szörpként. Több munkatársuk is a Szobi Szörptől érkezett, szakmai tudásukkal segítve a céget.
A Sconto termékek palettája a valódi gyümölcsszörptől kezdve a gyümölcsízű szörpökig terjed, több ízvariánsban. Pozicionálásuk főleg a kategóriától függ, szörpökben is a kedvező árú, de finom termékeket keresik a vevők, mondja Gréczi János.
Biótól a tartósítószer-mentességig
Kiszerelésben továbbra is a 0,7 és 0,5 literes üvegpalack, és ezen belül is a visszaváltható göngyöleg dominál, tájékoztat Rátvay Tamás a Szikrai Borászat részéről.
– A kereskedelmi márkák esetében nagymértékben a gyümölcsszörpök irányába fordult a kereslet, visszaváltható göngyölegben. Ez előkészíti a piacot egy magasabb igényeket is kielégítő kereskedelmi márka várható megjelenésére, amely pozitívan hatna a piacra – tekint előre a kereskedelmi igazgató.
Kiforrott piac a szörpé Magyarországon, de éppen ahhoz, hogy a kategória megújuljon, fejleszteni kell. Az innováció mozgatórugója egyrészről az egészséges táplálkozásba illeszthetőség, másrészről a minél környezetbarátabb csomagolások. A régóta ismert márkákból egyre többet „szabnak át” ennek megfelelően a gyártók.
– Ebbe az irányvonalba illenek szortimentünkből a Bio Vita gyümölcsszörpök. A márkát elsőként választotta szörpportfóliójába a Metro – újságolja a Szikrai Borászat kereskedelmi igazgatója. – A bioszörp egy magasabb árkategória, de van rá kereslet. A többi, jelenleg általunk gyártott termék mind tartósítószer-mentes gyümölcsszörp, számos íznél pedig csak természetes színezéket használunk.
A cég a termékfejlesztéseknél a kereskedelem igényeit is szem előtt tartja. Ezért például a visszaváltható göngyöleg mellett 0,5 literes, egyutas palackba is tölt szörpöt, hiszen bizonyos kereskedelmi csatornákban nincsen mód a rekeszek és palackok tárolására a visszagyűjtésig.
Akciócentrikus marketing
A cég termékeinek legnagyobb eladásösztönzője a minőség, mondja Rátvay Tamás. A Piroska gyümölcsszörp-termékcsalád egész évben egyenletes forgalmat bonyolít, ez alól talán az egyes kiemelt akciók a kivételek. Ezek mértéke idén növekedni fog, mivel – részben épp a megszorítások következtében – egyre többen „élezik” a vásárlás időszakát az akciókra.
Emellett a Szikrai Borászat a marketingmix további elemeit is igénybe veszi, például az elektronikus médiában is megjelenik.
Gréczi János tapasztalatai szerint a kategória forgalmát akciós intenzitással lehet növelni, amelyet másodlagos kihelyezésekkel és akciós újságban való megjelenéssel szoktak kiegészíteni.
– Egyelőre nem látok ezeknél a fent említett marketingeszközöknél hatásosabb lehetőséget, de amennyiben valami új dolog beválik másnál, azt mindenképpen mi is kipróbáljuk – jelzi a Gramex 2000 ügyvezető igazgatója.
A cég folyamatosan bővíti portfólióját partnerei kérésére, amely főleg az íz és a kategória variálásában ölt testet. Idén jelentős forgalomnövekedésre számítanak, elsősorban a disztribúciójuk növelése következtében. De emellett saját márkás vonalon felfuttatják szörpjeik exportját egy nemzetközi hálózattal rendelkező partnerüknél is.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ez az év már valóban az adatmenedzsment éve lesz
Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor sikere idén nagyban múlhat az árképzés, az…
Tovább olvasom >DLA Piper Hungary/Omnibusz javaslat: szükséges egyszerűsítés vagy visszalépés a fenntarthatósági törekvésekben?
Február 26-án hivatalosan is elérhetővé vált a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségek…
Tovább olvasom >Slow Food Deutschland: nem a rovarok fogyasztása, hanem az élelmiszerpazarlás csökkentése lehet a megoldás
Kritikát fogalmazott meg a Slow Food Deutschland a rovarok Európában…
Tovább olvasom >