Hotelpiac: régiós szinten Budapesten várható a legnagyobb fellendülés!
A hazai szállodapiac több lábon áll, ezért az egyik legkorábbi és legdinamikusabb fellendülés idén Közép-Kelet-Európában Budapesten várható – derül ki a vezető kereskedelmi ingatlan-tanácsadó, a CBRE legfrissebb hotelpiaci elemzéséből.
Magyarország belföldi turizmusra vonatkozó statisztikái továbbra is kiemelkedőek régiós viszonylatban, így a nyárra várt újranyitás eredményeként a balatoni és borturizmus beindulása jelentős lendületet adhat. A 2021-re tervezett szállodafejlesztések, valamint a tavaly megnyílt 12 új hotel turisztikai potenciálja pedig szintén kiaknázható.
A magyarországi szállodapiac kifejezetten rugalmas és több lábon áll, ezért a régió többi országával összehasonlítva a hazai hotelipar ellenállóbbnak bizonyulhat. A COVID-időszak előtti, illetve a tavaly júniusi lazítások során mért adatok ugyanis azt tükrözik, hogy a közép-kelet-európai térségen belül hazánkban továbbra is kiemelkedően erős a belföldi turizmus, amely a nyárra várt újranyitást követően kulcsfontosságúnak bizonyulhat a honi szállodaipar talpra állása kapcsán. Ezt egészíti ki a vállalati ügyfelek és a külföldi turisták szegmense.
Ellenálló és rugalmas a magyar piac
„A 2020-as nehéz év volt a magyar szállodapiac számára. A tranzakciók volumene 40 százalékkal csökkent 2019-hez képest. A tavaszi utazási korlátozások feloldása után viszont a belföldi piac már tavaly nyáron is meghaladta a 2019-es szintet. A magyar piac kifejezetten ellenálló és rugalmas a vállalati és kikapcsolódásra vágyó vendégek, valamint az egyének és csoportok kiegyensúlyozottan vegyes kereslete miatt. Várakozásaink szerint gyors helyreállást figyelhetünk majd meg, különösen Budapesten lehet korai és erős a fellendülés a közép-kelet-európai régión belül” – nyilatkozta Laurent Lassier, a CBRE Magyarország hotelpiaci divíziójának vezetője.
Kisebb megtorpanás után ambiciózus tervek 2021-re
A szállodai szektor beruházásai, az építkezések hazánkban 2019-ben és 2020 elején még magas növekedést mutattak, ami reményt keltett a további emelkedésre is. A 2019-es évben a beruházások értéke meghaladta a 250 millió eurót (mintegy 94 milliárd forintot). Bár a világjárvány kitörése után természetesen kisebb megtorpanás jött, de még így is magas maradt a beruházások értéke: több, mint 170 millió euró (63 milliárd forint) volt, és ez jócskán felülmúlja a 2017-es és 2018-as mutatókat.
A válság ellenére a 2021-re tervezett szállodaépítési projektek értéke is magas, Budapesten több, mint 2000, vidéken több, mint 300 szoba üzembe helyezése szerepel a célkitűzések között. A tervszámok bár merésznek tűnhetnek, az előrejelzések mégis azt mutatják, hogy a vártnál nagyobb százalékban valósulhatnak meg. Igaz, a legoptimistább szakmai becslések is azt vetítik előre, hogy az idei célmennyiség egy része várhatóan átcsúszik 2022-re.
A szigorú utazási korlátozások miatt a turisztikai kereslet 2020-ban globális viszonylatban is meredek visszaesést mutatott. Magyarországon a szállodákban eltöltött éjszakák száma mintegy 57 százalékkal csökkent év/év alapon. A hotelek kihasználtsága a 2019-es 79 százalékról átlagosan 21 százalékra zuhant, az egy kiadható szobára eső árbevétel (RevPAR) pedig 72 euróról 17 euróra esett. A RevPAR, az úgynevezett rendelkezésre álló szobánkénti bevétel, amely a vizsgált szálloda teljesítményének mérésére szolgál. Kiszámításakor az ADR-t (napi átlagár) megszorozzák a kihasználtsággal.
Regionális és történelmi adottságainak köszönhetően Magyarország mégis jóval optimistábban tekinthet a nyárra várt újranyitásra, mint a régió más országai – a második negyedévben a balatoni és borturizmus jelentős lendületet adhat. A kapacitások maximális kiaknázását többek között a tavaly újonnan nyílt 12 hotel összesen 787 szobányi férőhelye, valamint a fentebb említett 2021-es szállodaépítési projektek megvalósulása támogathatja.
A turisztikai szegmens előbb élénkülhet meg
Laurent Lassier szerint a turisztikai szegmens hamarabb rendeződhet, mint a vállalati, mert az utóbbi várhatóan csak szeptemberben állhat helyre, majd élénkülhet meg. „Ebben a kihívásokkal teli időszakban a szállásadók arra törekszenek, hogy üzleti modelljeiket fejlesszék és átalakítsák, rugalmasabbá téve kínálatukat, még több új digitális technológiát alkalmazzanak a vendégek megnyeréséhez” – mondta a szakember, aki hozzátette: előrejelzéseik szerint a vállalati utazók egyharmada – ahogy most, úgy a későbbiekben is – a helyszíni látogatások helyett az online üzleti találkozókat részesíthetik előnyben.
Kapcsolódó cikkeink
GKI elemzés: Stagnálás közelében a feldolgozóipari munkatermelékenység
A magyar gazdaságfejlesztési stratégia egyik központi eleme a magyar ipar…
Tovább olvasom >Szállodai befektetések: dinamikus lehetőségek a hotelpiacon
A Portfolio Property Investment Forum egyik kiemelt témája a szállodai…
Tovább olvasom >A vásárlók idén karácsonykor a technológia segítségével vadásznak majd a legjobb ajánlatokra
A kutatások szerint az ajándékvásárlási szezon már október végén elkezdődik.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Színe és fonákja
Ahogy arra már többször is utaltunk, a cukrászok termékfejlesztési próbálkozásainak…
Tovább olvasom >Megugrik az európaiak utazási kedve: A 2024-es év őszi és téli szezonjának utazási trendjei
Az Európai Utazási Bizottság (ETC) legújabb kutatása szerint jelentős növekedés…
Tovább olvasom >Hello METRO, HelloPay!
Júliustól a METRO kínálatából, valamint a nagykereskedelem értékesítőin keresztül országszerte…
Tovább olvasom >