Honlapután

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 09. 22. 08:00

Az éttermi reklámkommunikáció jövője egyértelműen az internet! Az aktív reklámkommunikációé a közösségi média. Ma minden tízedik magyar állampolgár Facebook-felhasználó (százezren 45 év felettiek), de csak minden kétszázötvenedik vendéglátóhelynek van Facebook-lapja. Közöttük viszont akad, aki már a honlapot is megspórolja ezzel.Kár egy olyan lehetőséget nem kihasználni, amely egy vállalkozás számára csak előnnyel járhatna, mégis, még mindig kevés hazai vendéglátóhely él a különböző közösségi médiák (Facebook, Twitter) nyújtotta lehetőségekkel.
Pedig a lehetőség adott, a regisztráció ingyenes, a ráfordított idő pedig már középtávon megtérül. Mostanára az sem jelenthet kifogást, hogy a magyarokat alig érdekli az ilyesmi, hiszen a Facebookon például már néhány hónapja meghaladta az egymilliót az aktív hazai regisztrált felhasználók száma.

A Twittert használó honfitársaink is hónapról-hónapra többen vannak; pontos számukat meghatározni azért nehéz, mert – az oldal jellegéből is adódóan – itt a Facebookhoz képest sokkal kevesebb információt osztanak meg magukról profiljukon a felhasználók és sokan nem adják meg lokációjukat. Ajánlom magamat – SMS-nyi szövegben című cikkünkben (2009/10) már foglalkoztunk a Twitter fő jellemvonásaival; célratörő, rövid posztokkal (140 karakter) oszthatunk meg számunkra és követőink számára is hasznos információkat. A Twitter külföldön nagy népszerűségnek örvend, annak ellenére, hogy az így felépített közösségünk tagjairól csak korlátozott információt kaphatunk.

A Facebookon ezzel szemben a felhasználókról sokkal árnyaltabb lehet a kapott kép. Tudhatjuk korukat, nemüket, családi állapotukat, érdeklődési körüket, és megismerhetjük, milyen más szolgáltatásokért rajonganak még. A kommunikáció is közvetlenebb, személyesebb, itt közvetlenül oszthatunk meg fotókat, videókat, érdekes linkeket.

Így készül…

Egyre több pozitív hazai példát is találunk a Facebookon: olyan vendéglátóhelyeket, amelyek profiloldalán élénk „társadalmi élet” zajlik.
Cikkünk készültekor a Facebookon megtalálható magyar éttermek száma 200 körül volt. Köztük persze olyanok is – akárcsak a honlapok esetében –, amelyek csak létrehozták az adatlapjukat, feltöltöttek néhány fényképet és többé profiloldaluk felé sem néztek. Ez főleg abban az esetben érthetetlen, amikor az étterem „rajongói” akár száz fölött is vannak.

Néhány üzletnél azt látjuk, hogy a kezdeti lelkesedés egy idő után csökkent, és néhány hónapnyi intenzív használatot követően nem kerül fel több bejegyzés az oldalra. Pedig jelen lenni a közösségi médiában, rajongói bázist gyűjteni, kommunikálni velük, megismerni a véleményüket megtérülő munka, amellyel nem csupán vendégeik száma, hanem éttermük ismertsége is nő.
Ha valaki profi, elleshető módszereket keres egy Facebook-oldal működtetéséhez, számos kitűnő példa áll rendelkezésre – csak meg kell látogatnia a Pastrami, a MÁK Bistro, a Menza, az Árnyas, a Szósz Park, a Kistücsök vagy akár a Déryné lapját, mind olyan, 500 és 2500 közötti rajongói számmal büszkélkedhető étterem, amely aktív párbeszédet folytat a maga köré szervezett Facebook-tagokkal.

Az éttermek szinte napi rendszerességgel beszámolnak arról, hogy milyen fogások várhatók, milyen alapanyagokból készülnek ételeik, fényképeket osztanak meg a készülő ínyencségekről, szakácsaikról. Rajongóik fényképeket tölthetnek fel galériájukba, megoszthatják az étteremben szerzett tapasztalataikat, elmondhatják kívánságaikat, pontozhatják az éttermet, megvitathatják a számos aktív fórumtéma egyikét.

Az éttermek üzenőfalaikon megjelenő rajongói kommentárokra szinte minden esetben reagálnak. Ennek a folyamatos interakciónak köszönhetően a vendégek úgy érzik, számít a véleményük, meghallgatják őket, ezért a pozitív kritikák mellett nagyon sok építő jellegű észrevételt is megosztanak az üzemeltetőkkel.
Az – egyébként igencsak fontos – „általánosságokon” túl remek egyedi ötleteket is találunk; ahogy a reklám minden területén, itt is sokat hozhat a kreatív megközelítés!

Magyar kreativitással

Igaz például, hogy a saját arculati elemekből nem könnyű valamit megmutatni a Facebookon, lévén annak meghatározott formai felépítése van, a Kistücsök Étterem mégis megtalálta a módját ennek. A profiloldalán lévő Hétvégi ajánlat, Sommelier, Étlapunk fülekre kattintva mind olyan oldalak nyílnak meg, amelyeken az információk mellett átviszik az étterem dizájnját, színvilágát is. Profiloldaluk abban is különleges, hogy lehetőséget adnak hírlevélre történő feliratkozásra.

Szintén jó gyakorlat a Menza Étterem és Kávézó kívánságlista elnevezésű fórumtopikja, ahol a rajongók elmondhatják, milyen fogásokat ennének szívesen az étteremben. A dolog természetesen attól „működik”, hogy e kívánságok közül több felbukkan a menüajánlatok között az üzenőfalon, sőt, némelyiküket már az állandó étlapra is felvették. Kedves és a vendéget erősen a helyhez kötő ötlet az is, hogy egy kért étel megjelenéséről maga a kérő adhat hírt az étterem többi követőjének.

Merész, de valószínűleg hatásos ajánlatot tett követőinek az Árnyas Étterem és Kertvendéglő, hogy növelje rajongóinak számát. Ígérete szerint, ha az étterem rajongói tábora a Facebookon eléri az 5000-et, akkor mindegyikük egészen a jövő évi februári torkos csütörtökig féláron ehet majd az étteremben. Ha elérik az 500 főt, 15 százalékos, ha az ezret, akkor 20 százalékos kedvezményt kapnak a facebookos vendégeik. Jelenleg a 15 százalékos kedvezménynél tartanak 700 rajongójukkal, akik folyamatosan hívják meg ismerőseiket az oldalra. Szórakoztató a lap Árnyas International Nyúz fóruma, ahova az étterem és a rajongók írnak szellemes, a különböző sajtótermékek stílusában íródott álhíreket az étteremről. Szakmai témákról is zajlanak itt ötletelések, mint például hogyan lehetne a Vapiano rendszerét magyarra, a magyar ételekre átültetni.

Az éttermi honlapok rendszerén lyukat ütő, tőlünk nyugatra nemritkán használt ötletet „importált” a MÁK Bistro: klasszikus értelemben vett weboldalt nem is üzemeltet, hanem Facebookon történő aktivitásait láthatják a honlapjukra látogatók, akiket persze ösztönöznek is ezzel, hogy rajongói csoportjuk tagjai legyenek – amit azok egyetlen gombnyomással meg is tehetnek.

Kapcsolódó cikkeink