HonestFood – hatékonyabb, fenntarthatóbb, igazságosabb rendszer

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2024. 06. 27. 09:50

Az HonestFood koncepció a fenntarthatóságot, az egészséges élelmiszer-termelést, valamint az állatjóléti és környezetvédelmi szempontokat állítja középpontba, miközben méltányosan kezeli az élelmiszer-ellátási lánc valamennyi résztvevőjét. A koncepció részleteibe megálmodója és megvalósítója, Giacomo Pedranzini, a KOMETA ügyvezető igazgatója nyújt betekintést.

– Az Ön nevéhez fűződő HonestFood koncepció az élelmiszeripar kihívásaira válaszol. Mit jelent Önnek az HonestFood, és miért alkotta meg?

Giacomo Pedranzini
ügyvezető igazgató
KOMETA

– Amikor immár három évtizede Magyarországra érkeztem, jelentősen több húsfeldolgozó vállalat volt, szinte minden nagyvárosban találhattunk egyet. Mára ezek száma jócskán lecsökkent. Pár éve azon kezdtem el gondolkozni, hogy ez a folyamat, amelybe belekerültünk, nem fenntartható. Az élelmiszer-termelők, -gyártók egy olyan spirálba kerültek, aminek az lesz az eredménye, hogyha nem változtatunk, olcsó, de egészségtelen ételekkel lesznek tele a polcok. Ezt senki sem szeretné.

Az HonestFood a fogyasztók és vállalkozók számára is fenntarthatóbb és egészségesebb környezetet ígér. Lényege egy szorosabb együttműködés az élelmiszer-termelők, -gyártók és -kereskedők között. Közös gondolkozásra van szükség ahhoz, hogy minden érintett folyamatban, azaz a termelésben, gyártásban és értékesítésben is kiemelt figyelmet kapjon az emberi egészség, a természet és a környezet védelme. Ebbe ugyanúgy beletartoznak állatjóléti szempontok, mint az, hogy méltányosabb helyzetbe hozzuk az élelmiszer-ellátási lánc minden egyes szereplőjét az alapanyagot megtermelő gazdáktól a fogyasztóig bezárólag.

Ez azt jelenti, hogy a minőségre kell koncentrálnunk, és meg kell határozni egy minimumárat, ami alá nem szabad menni, hiszen bizonyos árszint alatt nem lehet minőséget készíteni. Húsipari cég tulajdonosaként biztatom arra a fogyasztókat, hogy egyenek kevesebb húst, de az legyen jó minőségű.

– Hogyan jelenik meg az HonestFood a KOMETA napi működésében?

– A mi életünk a KOMETA-nál az elmúlt bő egy évtizedben a fenntarthatóbb gazdasági környezet kialakításáról és az egészséges étrendbe illeszthető élelmiszerek létrehozásáról szólt. Ennek a folyamatnak az első lépéseként termékeinkből sok évvel ezelőtt kivettük a szóját, és növeltük a hústartalmat. Mi voltunk az elsők a hazai húspiacon, akik feltüntették a termékek csomagolásán a hústartalmat. Ezután kivettük készítményeinkből a glutént és az ízfokozó glutamátot is. 2018-ban 25%-kal csökkentettük a termékeink nagy részének a sótartalmát az ízélmény megtartása mellett.

A működésünk minden területét igyekszünk a fenntarthatóságot szem előtt tartva alakítani. Európában mi voltunk az első, a világon pedig a második sertésfeldolgozó, amelyik zöld kötvényt bocsátott ki. Előnyben részesítjük a 200 km-en belüli beszállítókat, van saját víztisztító telepünk. Magyarországon mi voltunk az első húsipari cég, amelynek saját mellékterméküzeme lett. Ennek köszönhetően gyakorlatilag nullára csökkentettük a gyártásból származó hulladékot az üzemünkben.

Munkavállalóinkat nemcsak béremelésekkel becsüljük meg, hanem napi meleg étkezést is biztosítunk számukra. Az ő egészségük védelméért sportprémiumrendszert vezettünk be, ami arról szól, hogy akik kerékpárral vagy gyalog érkeznek a munkába, vagy rendszeresen járnak uszodába és konditerembe, naponta 400 forint plusz prémiumot kapnak. Ezen felül az önkéntes munkát is jutalmazzuk.

– Milyen eredményekre a legbüszkébb, és milyen további tervei, céljai vannak ezen a téren?

– Büszke vagyok arra, hogy megalakult az HonestFood Egyesület, így a mozgalomhoz hivatalosan is kapcsolódhatnak a hasonlóan gondolkodó cégek. Célom, hogy az egész piac elmozduljon ebbe az irányba, és az élelmiszer-ellátási lánc minden szereplője számára hatékonyabb, fenntarthatóbb és igazságosabb rendszer tudjon kialakulni. A következő 3-5 évben részt veszünk a gyármentő programban, amelynek keretében több milliárd forint értékben telepítünk napelemparkot, és a terveink között szerepel egy kogenerációs vízmű kialakítása is. Ugyanebben az időszakban mintegy 40 milliárdos beruházás keretében tervezzük az üzemünk modernizálását, kapacitásbővítését, továbbá automatizációs és robotizációs fejlesztéseket is szeretnénk végrehajtani. Ez elengedhetetlenül szükséges a bővülő nemzetközi piacok kiszolgálásához. (x)

Kapcsolódó cikkeink