HonestFood – hatékonyabb, fenntarthatóbb, igazságosabb rendszer
Az HonestFood koncepció a fenntarthatóságot, az egészséges élelmiszer-termelést, valamint az állatjóléti és környezetvédelmi szempontokat állítja középpontba, miközben méltányosan kezeli az élelmiszer-ellátási lánc valamennyi résztvevőjét. A koncepció részleteibe megálmodója és megvalósítója, Giacomo Pedranzini, a KOMETA ügyvezető igazgatója nyújt betekintést.
– Az Ön nevéhez fűződő HonestFood koncepció az élelmiszeripar kihívásaira válaszol. Mit jelent Önnek az HonestFood, és miért alkotta meg?
– Amikor immár három évtizede Magyarországra érkeztem, jelentősen több húsfeldolgozó vállalat volt, szinte minden nagyvárosban találhattunk egyet. Mára ezek száma jócskán lecsökkent. Pár éve azon kezdtem el gondolkozni, hogy ez a folyamat, amelybe belekerültünk, nem fenntartható. Az élelmiszer-termelők, -gyártók egy olyan spirálba kerültek, aminek az lesz az eredménye, hogyha nem változtatunk, olcsó, de egészségtelen ételekkel lesznek tele a polcok. Ezt senki sem szeretné.
Az HonestFood a fogyasztók és vállalkozók számára is fenntarthatóbb és egészségesebb környezetet ígér. Lényege egy szorosabb együttműködés az élelmiszer-termelők, -gyártók és -kereskedők között. Közös gondolkozásra van szükség ahhoz, hogy minden érintett folyamatban, azaz a termelésben, gyártásban és értékesítésben is kiemelt figyelmet kapjon az emberi egészség, a természet és a környezet védelme. Ebbe ugyanúgy beletartoznak állatjóléti szempontok, mint az, hogy méltányosabb helyzetbe hozzuk az élelmiszer-ellátási lánc minden egyes szereplőjét az alapanyagot megtermelő gazdáktól a fogyasztóig bezárólag.
Ez azt jelenti, hogy a minőségre kell koncentrálnunk, és meg kell határozni egy minimumárat, ami alá nem szabad menni, hiszen bizonyos árszint alatt nem lehet minőséget készíteni. Húsipari cég tulajdonosaként biztatom arra a fogyasztókat, hogy egyenek kevesebb húst, de az legyen jó minőségű.
– Hogyan jelenik meg az HonestFood a KOMETA napi működésében?
– A mi életünk a KOMETA-nál az elmúlt bő egy évtizedben a fenntarthatóbb gazdasági környezet kialakításáról és az egészséges étrendbe illeszthető élelmiszerek létrehozásáról szólt. Ennek a folyamatnak az első lépéseként termékeinkből sok évvel ezelőtt kivettük a szóját, és növeltük a hústartalmat. Mi voltunk az elsők a hazai húspiacon, akik feltüntették a termékek csomagolásán a hústartalmat. Ezután kivettük készítményeinkből a glutént és az ízfokozó glutamátot is. 2018-ban 25%-kal csökkentettük a termékeink nagy részének a sótartalmát az ízélmény megtartása mellett.
A működésünk minden területét igyekszünk a fenntarthatóságot szem előtt tartva alakítani. Európában mi voltunk az első, a világon pedig a második sertésfeldolgozó, amelyik zöld kötvényt bocsátott ki. Előnyben részesítjük a 200 km-en belüli beszállítókat, van saját víztisztító telepünk. Magyarországon mi voltunk az első húsipari cég, amelynek saját mellékterméküzeme lett. Ennek köszönhetően gyakorlatilag nullára csökkentettük a gyártásból származó hulladékot az üzemünkben.
Munkavállalóinkat nemcsak béremelésekkel becsüljük meg, hanem napi meleg étkezést is biztosítunk számukra. Az ő egészségük védelméért sportprémiumrendszert vezettünk be, ami arról szól, hogy akik kerékpárral vagy gyalog érkeznek a munkába, vagy rendszeresen járnak uszodába és konditerembe, naponta 400 forint plusz prémiumot kapnak. Ezen felül az önkéntes munkát is jutalmazzuk.
– Milyen eredményekre a legbüszkébb, és milyen további tervei, céljai vannak ezen a téren?
– Büszke vagyok arra, hogy megalakult az HonestFood Egyesület, így a mozgalomhoz hivatalosan is kapcsolódhatnak a hasonlóan gondolkodó cégek. Célom, hogy az egész piac elmozduljon ebbe az irányba, és az élelmiszer-ellátási lánc minden szereplője számára hatékonyabb, fenntarthatóbb és igazságosabb rendszer tudjon kialakulni. „A következő 3-5 évben részt veszünk a gyármentő programban, amelynek keretében több milliárd forint értékben telepítünk napelemparkot, valamint a terveink között szerepel egy kogenerációs erőmű kialakítása és a vízmű fejlesztése is. Ugyanebben az időszakban mintegy 40 milliárdos beruházás keretében tervezzük az üzemünk modernizálását, kapacitásbővítését, továbbá automatizációs és robotizációs fejlesztéseket is szeretnénk végrehajtani. Ez elengedhetetlenül szükséges a bővülő nemzetközi piacok kiszolgálásához. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Új kereskedelmi vezérigazgató és marketing csapat a KOMETÁ-nál
Fabio Valle tölti be 2024 elejétől a KOMETA kereskedelmi vezérigazgatói pozícióját.…
Tovább olvasom >Már minden Auchan-áruházban lehet muncholni
Május elejétől már minden Auchanban az eredeti árhoz képest akár…
Tovább olvasom >Business Superbrands-díj a METRO Gasztroakadémiának
2024-ben a METRO Magyarország tudásközpontja, a METRO Gasztroakadémia is elnyerte…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >