Hónapokat várhatunk egy hibás termék javítására – mit tehet ilyenkor a fogyasztó?

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 05. 02. 11:28

Egyre több panasz érkezik a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) a hibás termékek javításával kapcsolatban: sok vásárlónak hosszú heteket, sőt, akár hónapokat kell várnia arra, hogy a vállalkozások eleget tegyenek jótállási kötelezettségüknek. A kifogások sokfélék – a jogszabály viszont egyértelmű – írja a Pénzcentrum.

A tapasztalatok szerint a leggyakoribb vállalkozói indokok között szerepel, hogy „nincs alkatrész”, „várják a gyártó válaszát”, „szezon van, nincs kapacitás”, de sokszor egyszerűen semmiféle válasz nem érkezik a hibabejelentésre. A fogyasztók bizonytalansága gyakran abból fakad, hogy nem ismerik a jogaikat – a hatályos szabályozás viszont több ponton is a vásárlók oldalán áll.

Mikor, meddig, mire van jótállás?

A kötelező jótállás időtartama az eladási ártól függ:

  • 10 000–250 000 Ft között: 2 év

  • 250 000 Ft felett: 3 év

A jótállási idő attól a naptól indul, amikor a terméket a fogyasztó átvette, vagy – ha üzembe helyezést is végeznek – a telepítés napjától számít.

Fontos: javítás esetén a jótállás meghosszabbodik azzal az időtartammal, amíg a fogyasztó a terméket nem tudta rendeltetésszerűen használni.

A fogyasztó dönt: hol érvényesíti a jogát

A jótállási igényt a fogyasztó bármely telephelyen, fióktelepen, szervizponton vagy a cég székhelyén is bejelentheti. A vállalkozás nem küldözgetheti egyik helyről a másikra – a választás joga a fogyasztót illeti meg.

Mikor kell kicserélni a terméket?

A jogszabály pontos határidőket ír elő:

  • Ha első javításkor kiderül, hogy a termék nem javítható: 8 napon belül ki kell cserélni vagy vissza kell fizetni az árát.

  • Ha a termék háromszor meghibásodik, szintén cserélni vagy visszatéríteni kell – 8 napon belül.

  • Ha a vállalkozás 30 napon belül nem javítja ki a hibát, akkor ezt követően 8 napon belül köteles cserélni vagy visszafizetni az árat.

Kivételt képeznek egyes járművek

A fenti szabályok nem vonatkoznak az alábbi termékkörökre:

  • Elektromos kerékpár, roller, quad

  • Motorkerékpár, segédmotor

  • Személyautó, lakóautó, utánfutó, lakókocsi

  • Motoros vízi jármű

Jogunk van élni a jogunkkal

A 2024-ben indított fogyasztóvédelmi hatósági eljárások száma azt mutatja: a jótállási kötelezettségek megszegése nem ritka jelenség. 126 ügyből 73-ban jogsértést állapítottak meg – a fogyasztóknak tehát érdemes tájékozottnak lenni, és ragaszkodni a jogszabályban biztosított lehetőségekhez.

Kapcsolódó cikkeink