Hónapokat várhatunk egy hibás termék javítására – mit tehet ilyenkor a fogyasztó?
Egyre több panasz érkezik a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) a hibás termékek javításával kapcsolatban: sok vásárlónak hosszú heteket, sőt, akár hónapokat kell várnia arra, hogy a vállalkozások eleget tegyenek jótállási kötelezettségüknek. A kifogások sokfélék – a jogszabály viszont egyértelmű – írja a Pénzcentrum.
A tapasztalatok szerint a leggyakoribb vállalkozói indokok között szerepel, hogy „nincs alkatrész”, „várják a gyártó válaszát”, „szezon van, nincs kapacitás”, de sokszor egyszerűen semmiféle válasz nem érkezik a hibabejelentésre. A fogyasztók bizonytalansága gyakran abból fakad, hogy nem ismerik a jogaikat – a hatályos szabályozás viszont több ponton is a vásárlók oldalán áll.
Mikor, meddig, mire van jótállás?
A kötelező jótállás időtartama az eladási ártól függ:
-
10 000–250 000 Ft között: 2 év
-
250 000 Ft felett: 3 év
A jótállási idő attól a naptól indul, amikor a terméket a fogyasztó átvette, vagy – ha üzembe helyezést is végeznek – a telepítés napjától számít.
Fontos: javítás esetén a jótállás meghosszabbodik azzal az időtartammal, amíg a fogyasztó a terméket nem tudta rendeltetésszerűen használni.
A fogyasztó dönt: hol érvényesíti a jogát
A jótállási igényt a fogyasztó bármely telephelyen, fióktelepen, szervizponton vagy a cég székhelyén is bejelentheti. A vállalkozás nem küldözgetheti egyik helyről a másikra – a választás joga a fogyasztót illeti meg.
Mikor kell kicserélni a terméket?
A jogszabály pontos határidőket ír elő:
-
Ha első javításkor kiderül, hogy a termék nem javítható: 8 napon belül ki kell cserélni vagy vissza kell fizetni az árát.
-
Ha a termék háromszor meghibásodik, szintén cserélni vagy visszatéríteni kell – 8 napon belül.
-
Ha a vállalkozás 30 napon belül nem javítja ki a hibát, akkor ezt követően 8 napon belül köteles cserélni vagy visszafizetni az árat.
Kivételt képeznek egyes járművek
A fenti szabályok nem vonatkoznak az alábbi termékkörökre:
-
Elektromos kerékpár, roller, quad
-
Motorkerékpár, segédmotor
-
Személyautó, lakóautó, utánfutó, lakókocsi
-
Motoros vízi jármű
Jogunk van élni a jogunkkal
A 2024-ben indított fogyasztóvédelmi hatósági eljárások száma azt mutatja: a jótállási kötelezettségek megszegése nem ritka jelenség. 126 ügyből 73-ban jogsértést állapítottak meg – a fogyasztóknak tehát érdemes tájékozottnak lenni, és ragaszkodni a jogszabályban biztosított lehetőségekhez.
Kapcsolódó cikkeink
Élelmiszer-biztonsági kockázat miatt indított hatósági ellenőrzést az NKFH
Hatósági ellenőrzést folytat a Drops of Nature márkanév alatt, eladásra…
Tovább olvasom >Az NKFH határozottan fellépett a forgalomból élelmiszer-hamisítás miatt kivont kamu zsírpusztító szereket forgalmazó influenszer ellen
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) határozott lépéseket tett…
Tovább olvasom >Új szintre lépett a fogyasztóvédelem: jogi eljárás nélkül segít az AECRA
Egyre több fogyasztót érintő ügyben jár el sikerrel az Európai…
Tovább olvasom >További cikkeink
AI és fenntarthatóság lehetnek a középvállalatok kitörési pontjai a bizonytalanság idején
A Grant Thornton International Business Report (IBR) legfrissebb adatai szerint…
Tovább olvasom >Sallai Rolanddal mutatja be saját márkás kínálatát a SPAR
A SPAR Magyarország országos kampányt indít Sallai Rolanddal, a magyar…
Tovább olvasom >Újabb fénykorát éli a magyarok által kedvel Szobi
A Szobi márkanév, valamint az ahhoz kapcsolódó termékek magyarok millióinak…
Tovább olvasom >