Hónapokat várhatunk egy hibás termék javítására – mit tehet ilyenkor a fogyasztó?
Egyre több panasz érkezik a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) a hibás termékek javításával kapcsolatban: sok vásárlónak hosszú heteket, sőt, akár hónapokat kell várnia arra, hogy a vállalkozások eleget tegyenek jótállási kötelezettségüknek. A kifogások sokfélék – a jogszabály viszont egyértelmű – írja a Pénzcentrum.
A tapasztalatok szerint a leggyakoribb vállalkozói indokok között szerepel, hogy „nincs alkatrész”, „várják a gyártó válaszát”, „szezon van, nincs kapacitás”, de sokszor egyszerűen semmiféle válasz nem érkezik a hibabejelentésre. A fogyasztók bizonytalansága gyakran abból fakad, hogy nem ismerik a jogaikat – a hatályos szabályozás viszont több ponton is a vásárlók oldalán áll.
Mikor, meddig, mire van jótállás?
A kötelező jótállás időtartama az eladási ártól függ:
-
10 000–250 000 Ft között: 2 év
-
250 000 Ft felett: 3 év
A jótállási idő attól a naptól indul, amikor a terméket a fogyasztó átvette, vagy – ha üzembe helyezést is végeznek – a telepítés napjától számít.
Fontos: javítás esetén a jótállás meghosszabbodik azzal az időtartammal, amíg a fogyasztó a terméket nem tudta rendeltetésszerűen használni.
A fogyasztó dönt: hol érvényesíti a jogát
A jótállási igényt a fogyasztó bármely telephelyen, fióktelepen, szervizponton vagy a cég székhelyén is bejelentheti. A vállalkozás nem küldözgetheti egyik helyről a másikra – a választás joga a fogyasztót illeti meg.
Mikor kell kicserélni a terméket?
A jogszabály pontos határidőket ír elő:
-
Ha első javításkor kiderül, hogy a termék nem javítható: 8 napon belül ki kell cserélni vagy vissza kell fizetni az árát.
-
Ha a termék háromszor meghibásodik, szintén cserélni vagy visszatéríteni kell – 8 napon belül.
-
Ha a vállalkozás 30 napon belül nem javítja ki a hibát, akkor ezt követően 8 napon belül köteles cserélni vagy visszafizetni az árat.
Kivételt képeznek egyes járművek
A fenti szabályok nem vonatkoznak az alábbi termékkörökre:
-
Elektromos kerékpár, roller, quad
-
Motorkerékpár, segédmotor
-
Személyautó, lakóautó, utánfutó, lakókocsi
-
Motoros vízi jármű
Jogunk van élni a jogunkkal
A 2024-ben indított fogyasztóvédelmi hatósági eljárások száma azt mutatja: a jótállási kötelezettségek megszegése nem ritka jelenség. 126 ügyből 73-ban jogsértést állapítottak meg – a fogyasztóknak tehát érdemes tájékozottnak lenni, és ragaszkodni a jogszabályban biztosított lehetőségekhez.
Kapcsolódó cikkeink
NKFH: élelmiszer-biztonsági razzia a nyári szezonban, elsősorban a fagylaltozókban és strandbüfékben
A fogyasztók biztonságának védelme érdekében országos ellenőrzést végez a Nemzeti…
Tovább olvasom >Fogyasztóvédelem új alapokon
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) 2025. január 1-jén…
Tovább olvasom >Shein ellen indított közös vizsgálatot az Európai Unió – súlyos fogyasztóvédelmi aggályok merültek fel
Közösen indított eljárást a kínai Shein webáruház ellen az Európai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Márkahangolás 2025-re – A kommunikáció, amit ma már elvárnak
A digitális zaj, a túlkommunikált márkák és a változó fogyasztói…
Tovább olvasom >A Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének állásfoglalása a kereskedelmi rendeltetésű ingatlanokra vonatkozó rendeletmódosítás kapcsán
Megjelent a 143/2018. (VIII. 13.) „plázastop” Kormányrendelet módosításának tervezete, amely…
Tovább olvasom >Mozgolódás a plázastop körül: módosulhat a kiskereskedelmi ingatlanpiacot szabályozó rendelet
Módosulhat a kereskedelmi ingatlanpiac egyik legmeghatározóbb jogszabálya: megjelent a 143/2018.…
Tovább olvasom >