Hogyan változtathatja meg az élelmiszerláncot a fenntarthatóság?
Az amerikai Forbes cikke azt a témát járja körül, hogy milyen tényezők befolyásolják azt, hogy a fogyasztók hajlandók-e fenntarthatóbb étrendre áttérni és a folyamatnak várhatóan milyen hatása lesz az élelmiszerláncra.
Egy a kellő információk tudatában meghozott választási döntéseket támogató, egyetemistáknak és fogyasztóknak szóló program utókövetésének eredményei alapján azt találták, hogy a fogyasztók általában nincsenek tudatában annak, hogy az élelmiszereik kiválasztásán keresztül hatással vannak a környezetük állapotára, de ha megtanulják ezt, akkor a többségük másként kezd viselkedni, csökkentik, vagy elhagyják a húsfogyasztást.
A cikk példaként hozza, hogy tíz évvel ezelőtt még csak a „faölelgetők” vásároltak Ameriában elektromos autót, ma pedig ez már nagyon trendi dolognak számít. A legtöbbet eladott autótípusnak, a Ford f-150-nek is kapható már elektromos változata, mégpedig versenyképes áron. A szerző szerint várhatóan ugyanez fog történni az élelmiszerekkel is, de ehhez még időre van szükség.
A megszólaló szakemberek szerint akár 10 évet is igénybe fog venni a változás. Ehhez két dolog kell majd: a vásárlók tájékozottsága és a megfelelő választék rendelkezésre állása. Sok függ majd attól is, hogy milyenek lesznek a fogyasztók tányérjára kerülő élelmiszerek. A jelenleg kapható növényi alapú termékek meghatározó tulajdonsága manapság még az, hogy nem állati eredetűek és előállításuk kevesebb környezeti hatással jár. Ugyanakkor a változáshoz a jelenlegieknél finomabb és egészségesebb termékekre lesz szükség.
Egy másik élelmiszeripari megszólaló úgy összegezte a helyzetet, hogy az élelmiszer-feldolgozás manapság kolosszális erők – a klímaváltozás, a geopolitikai problémák, az öntudatos és a világhálóról tájékozódó fogyasztók – által mozgatott, hatalmas, kitörni készülő vulkánszerű változás tetején ül.
Ahhoz tehát, hogy a fenntartható étrend megvalósuljon, az új termékek ízletességének és az árazásának is versenyképesnek és az átlagember számára is elérhetőnek kell lenniük. De mindemellett az is igaz, hogy az emberek ízlésének megváltozása függ majd attól, amit megtanulnak és attól, hogy kik élnek a környezetükben. Minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy jobban szereti a zabitalt a tehéntejnél. Ugyanakkor itt nem maga az életkor a befolyásoló tényező, hanem az értékrendszer.
A cikk írója végezetül megállapítja, hogy természetesen azt nem lehet előre tudni, hogy az újfajta élelmiszerek közül melyik lesz sikeres. Ugyanakkor ugyanazt lehet látni az élelmiszerek esetében, amit sok más fogyasztási kategóriában is, hogy az új technológia és kultúra olyan elmozdulásokat okoz, amelyeket a hagyományos termékek előállítói fenyegetésként élnek meg és amelyek idővel felgyorsulnak.
Forrás: forbes.com
Kapcsolódó cikkeink
Kevesebb kávét ittak tavaly a németek
A Német Kávészövetség (Deutscher Kaffeeverband) friss adatai szerint 2024-ben Németországban…
Tovább olvasom >Csökkenti a borcsomagolás mennyiségét az Aldi az Egyesült Királyságban
Az Aldi brit leányvállalata 2024 végéig megszünteti a saját márkás,…
Tovább olvasom >Fenntarthatósági kérdésekre kell válaszolnia a magyar cégeknek
Már csak pár hónapja van a magyar cégeknek arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >