Hogyan változtathatja meg az élelmiszerláncot a fenntarthatóság?
Az amerikai Forbes cikke azt a témát járja körül, hogy milyen tényezők befolyásolják azt, hogy a fogyasztók hajlandók-e fenntarthatóbb étrendre áttérni és a folyamatnak várhatóan milyen hatása lesz az élelmiszerláncra.
Egy a kellő információk tudatában meghozott választási döntéseket támogató, egyetemistáknak és fogyasztóknak szóló program utókövetésének eredményei alapján azt találták, hogy a fogyasztók általában nincsenek tudatában annak, hogy az élelmiszereik kiválasztásán keresztül hatással vannak a környezetük állapotára, de ha megtanulják ezt, akkor a többségük másként kezd viselkedni, csökkentik, vagy elhagyják a húsfogyasztást.
A cikk példaként hozza, hogy tíz évvel ezelőtt még csak a „faölelgetők” vásároltak Ameriában elektromos autót, ma pedig ez már nagyon trendi dolognak számít. A legtöbbet eladott autótípusnak, a Ford f-150-nek is kapható már elektromos változata, mégpedig versenyképes áron. A szerző szerint várhatóan ugyanez fog történni az élelmiszerekkel is, de ehhez még időre van szükség.
A megszólaló szakemberek szerint akár 10 évet is igénybe fog venni a változás. Ehhez két dolog kell majd: a vásárlók tájékozottsága és a megfelelő választék rendelkezésre állása. Sok függ majd attól is, hogy milyenek lesznek a fogyasztók tányérjára kerülő élelmiszerek. A jelenleg kapható növényi alapú termékek meghatározó tulajdonsága manapság még az, hogy nem állati eredetűek és előállításuk kevesebb környezeti hatással jár. Ugyanakkor a változáshoz a jelenlegieknél finomabb és egészségesebb termékekre lesz szükség.
Egy másik élelmiszeripari megszólaló úgy összegezte a helyzetet, hogy az élelmiszer-feldolgozás manapság kolosszális erők – a klímaváltozás, a geopolitikai problémák, az öntudatos és a világhálóról tájékozódó fogyasztók – által mozgatott, hatalmas, kitörni készülő vulkánszerű változás tetején ül.
Ahhoz tehát, hogy a fenntartható étrend megvalósuljon, az új termékek ízletességének és az árazásának is versenyképesnek és az átlagember számára is elérhetőnek kell lenniük. De mindemellett az is igaz, hogy az emberek ízlésének megváltozása függ majd attól, amit megtanulnak és attól, hogy kik élnek a környezetükben. Minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy jobban szereti a zabitalt a tehéntejnél. Ugyanakkor itt nem maga az életkor a befolyásoló tényező, hanem az értékrendszer.
A cikk írója végezetül megállapítja, hogy természetesen azt nem lehet előre tudni, hogy az újfajta élelmiszerek közül melyik lesz sikeres. Ugyanakkor ugyanazt lehet látni az élelmiszerek esetében, amit sok más fogyasztási kategóriában is, hogy az új technológia és kultúra olyan elmozdulásokat okoz, amelyeket a hagyományos termékek előállítói fenyegetésként élnek meg és amelyek idővel felgyorsulnak.
Forrás: forbes.com
Kapcsolódó cikkeink
A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >Nem a piac vezérli elsősorban a zöld vállalati döntéseket itthon
A hazai vállalatok fenntarthatósági stratégiáit és beruházásait legerősebben nem piaci…
Tovább olvasom >Európa éléskamrája sivataggá válhat
Spanyolország mára Európa vezető zöldség- és gyümölcstermelője lett, de agrársikereit…
Tovább olvasom >További cikkeink
Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >Korhatár alá került az energiaital: amit minden boltosnak tudnia kell
Június 11-től életbe lépett az energiaitalok árusítására vonatkozó új szabályozás:…
Tovább olvasom >Háztartási és higiénés termékek ára is nyomon követhető az Árfigyelőben
Újabb 42 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett,…
Tovább olvasom >