Hogyan találjuk meg a kiváló hazai márkákat? A MagyarBrands Program ebben segít
Hogy miért tartunk kiválónak egy márkát, az optimális esetben egy szigorú szabályrendszer követelménye, amely kiegészül a társadalom, a fogyasztók által támasztott, folyamatosan változó, élesedő elvárásokkal. A közel másfél évtizede működő MagyarBrands Program ilyen szempontok mentén működik, és immár tizennégy éve teszi mérlegre a hazai márkákat. Logója olyan védjegy, amely a kiváló magyar márkákat fémjelzi.
A cikk a Trade magazin 2024/2-3. lapszámában olvasható.
A vállalati fenntarthatóság ma már nemcsak egy trend, hanem előírt kötelezettség is a tavaly decemberben a magyar Országgyűlés által elfogadott ESG-törvény megjelenése óta. Bár a törvény csak a legnagyobbakra vonatkozik, a fogyasztók által is mindinkább elvárt, hogy a vállalatok, a márkák kezeljék a működésük társadalmi és környezeti hatásait, és megelőzzék, sőt, megszüntessék azok kockázatait. Az utóbbi időben több toborzó cég kutatása azt is egyértelműen igazolta, hogy a már munkába állt Z-generáció tagjai az első munkahelyüknél is azokat a cégeket választják, amelyek a zöld és társadalmi értékekre érzékenyek, és aktívan tesznek a klímacélok eléréséért.
A kiválóság jövőbeli kritériuma
A MagyarBrands kiváló márka díjazás legutóbbi kiválasztási időszakának legnagyobb tanulsága az, hogy a kiválóság kritériumainak is „zöldülniük” kell, hiszen egyre fontosabbá válik, hogy a márkák milyen szinten tesznek a zöld működésért, és hogyan képesek kommunikálni erről a fogyasztóik felé.
– Valamennyien érezzük, hogy egyre drámaibban hat az éghajlatváltozás a mindennapi életünkre, és mind erőteljesebben befolyásolja a vásárlási döntéseinket is. Jó látni, hogy a MagyarBrands díj elnyerésére sikerrel pályázók között egyre több az olyan márka, amely termékpalettája továbbfejlesztésével vagy fenntartható csomagolási és logisztikai megoldásokkal, akár a témát érintő felelős tájékoztatással komolyan reagál a klímaváltozás okozta veszélyekre. A vásárlónak, a fogyasztónak, az ügyfélnek ez egy igen lényeges információ. Sőt, folyamatosan nő azon cégek köre is, amelyek már fenntarthatósági referenst foglalkoztatnak. Számos kutatás egyértelműen bizonyítja, hogy ebből fakadóan egy új „mágnes” van születőben, ezért is annyira fontos, hogy a márkaépítők e téren is megmutassák az elkötelezettségüket. Ez önmagában is nagyban növeli a bizalom erősödését, a márkához való kötődést – mondta el Serényi János, a MagyarBrands Bizottság elnöke a legutóbbi márkakiválasztási időszak tapasztalatai kapcsán.
Meg kell felelni
Közel másfél évtizedes fennállása alatt a MagyarBrands logó olyan védjeggyé vált, amely aktív segítség az eligazodásban a fogyasztók számára. A díj megfelelő kommunikálása nemcsak a vásárlóknak segítség, hanem a díjazottaknak is, hiszen hozzájárul a márkaépítéshez, a márka értékének a tudatosításához, pozitívan különböztetve meg azokat a versenytársaiktól.
A 2023-ban zajlott komplex, többlépcsős kiválasztási rendszerben, melyet szakmai bizottságok véleménye is kiegészített, mintegy 850 márkának sikerült elnyernie a MagyarBrands díjas Kiváló Márka címet a három alapkategóriában: kiváló fogyasztói márka, üzleti márka és innovatív márkaként. A MagyarBrands 2023 Programban díjat elnyert fogyasztói márkák átlagos ismertsége a vásárlók körében magasabb, mint 70%, kedveltségük pedig 87% feletti volt. Ez jól mutatja a hazai fogyasztók elkötelezettségét a magyar márkák iránt.
Kiemelkedő volt a B2B és B2C piacon mozgó magyar márkák teljesítménye is, hiszen a 2023-ban MagyarBrands díjas kiváló üzleti márkák megbízhatósági ratingje 94% feletti volt.
Munkáltatóként is kiemelkedő
A MagyarBrands Program az alapkategóriák mellett immáron 6 éve figyeli és értékeli az arra érdemes márkák munkáltatói tevékenységét is. Kiváló munkáltatói márka díjazásban 18 márka részesülhetett, a díjazottak névsora elérhető a Program weboldalán.
A kiválasztás hangsúlyos szempontja a munkáltatói márkaépítés gyakorlata a vállalatnál, azaz a megfogalmazott munkáltatói vízió és a megvalósítására tett gyakorlati intézkedések összhangja. A pályázat során elégedettségi kérdőívet is ki kell tölteniük a márkák munkavállalóinak. A beérkezett pályázati anyagokat szakmai zsűri értékelte.
– 2023-ban a márkák életében erősödött a társadalmi felelősségvállalás szerepe, másrészt az Employee Experience (EX), vagyis a munkavállalói élmény tudatosabb átgondolása érett meg a szervezeteknél. A vállalatok több figyelmet fordítottak a megtartásra és a márka erősítésére azáltal, hogy odafigyeltek arra, hogy a munkahely minél több pozitív élményt tudjon nyújtani akár szociálisan, akár a munkavállalóknak nyújtott belső szolgáltatásokon keresztül. Ilyen a 4 napos munkahét bevezetése, a munkavállalók aktívabb bevonása a döntéshozatalba, a munkahelyi vlogolás és a családok felé nyújtott támogatások bővítése. 2024-ben a mentális jóllét és annak támogatása továbbra is kiemelkedő fontosságú lesz, ahogyan a folyamatos tanulásra és az AI-alapú oktatási lehetőségekre való fokozott figyelem is – elemezte az új év várható kihívásait Kulcsár Zita, a MagyarBrands Kiváló Munkáltatói márka kategóriájának elnöke.
//
Akik ítéltek – Zsűrivélemények
A márka együtt létezik a fogyasztókkal
A sikeres márkák általában a brand alapjaira, valós fogyasztói insightokra és needekre építkeznek, ezután invesztálnak a kommunikációba és marketingbe. Egyedi értékeik és üzenetük kiemelkedik a versenytársak közül. Emellett persze kiváló minőségű termékeket vagy szolgáltatásokat kínálnak, amelyekben a vásárlók megbíznak és amelyekre számíthatnak.
Bár az innováció általában a nemzetközi brandek oldalán van, az elmúlt évtizedben egyre inkább felértékelődött a magyar márkák szerepe, ami leginkább a konzisztens bizalom- és márkaépítésnek, valamint az érzelmi kötődésnek köszönhető. Számos összetevő befolyásolja a fogyasztói döntést, például nem elhanyagolható a szektor, a célcsoport vagy a termék funkciója sem, ugyanakkor a jól célzott értékkommunikáció meghatározó lehet.
A klasszikus márkaértékek hatékonyabb tudatosításában három hatékony eszközt emelnék ki: humanization of brands, omnichannel experience és data-driven insightok. Ugyanis a márka együtt létezik a fogyasztókkal, akkor válik élővé, ha emberien kommunikál (humanization), idomul a változásokhoz minden téren (omnichannel), figyeli a célcsoport viselkedését (elemzi az adatokat), és mindezt megfelelő stílusban és platformokon.
Az AI kiváló hatékonyságnövelő eszköz, de teljes feladatokat nem, csupán adott fázisokat tud kiváltani. A magyar márkáknak segíthet a célzottabb hirdetések és marketingüzenetek kidolgozásában, a chatbotok pedig gyorsabb és hatékonyabb ügyfélkiszolgálást tesznek lehetővé. //
__________________________________________
Az ATL-t nem lehet elengedni
A márkaismertség és márkaérték-növelés esetében ma „mindenki” azt mondja, hogy az online csatornákon kell csak kommunikálni. A minap volt nálam egy egyetemi hallgató vizsgázni marketingmenedzsment tárgyból. Nem vagyok híve a tételek felmondásának, így amikor belekezdett, hogy egy magyar tulajdonú, olasz ételeket szűk körben kínáló vállalkozásnál dolgozik, felvetettem, elemezzük végig nemcsak a 7P, hanem a marketingcsatornák használata szempontjából is a céget.
Első kérdésem: „Milyen marketingcsatornákat használnak az étterem esetében?”. Válasz „Csak közösségi csatornákat, mindennap töltünk föl a Facebookra és az Instagramra posztokat és képeket”. Második kérdésem: „És offline csatornákat nem használnak?” Válasz: „Azt nem, ja mégis, mert vannak a környékbeli hotelekben szórólapjaink, és az üzlet bejárata előtt a megállító táblát minden nap frissítjük”. És itt jön a lényeg: „minden évszakban szezonális étel- és itallapunk van, ennek a fotózása és a nyomtatás jelentős költség. Az összeget nem tudom, de külön étel- és italfotós jön minden évszakban.”
Szeretem és támogatom az online világot, csak az ATL-t nem kell vagy lehet elengedni. Az ATL a legtöbb esetben nem feltétlen TV- vagy rádióspotot jelent, vagy egy óriásplakátot. Magyar márkák esetében az ATL a humán oldalról szól, az emberről, a pultosról, a pincérről, a futárról.
Arról, hogy a minőséget valaki adja, és a valaki mindig egy ember.
Ezért hiszek abban, hogy az értékesítés lesz az utolsó szakmák egyike, ahol a gépek átveszik az irányítás. Ki szeretne egy géptől venni burgonyát? Vagy pizzát?
Másik hallgató, az egyik legnagyobb energiaital-gyártó AI által összeállított ízvilágát szerette volna kutatni. Mondta, ezt érti a célcsoport…. az elért minta 2% lett. A tanulság nulla.
Csak az online, csak a digitális platformok, csak a Z-generáció elsőnek szexi célcsoportnak tűnik. Aztán mégis kiderül, hogy vannak itt még mások, még ha idősebbek is – ez minden márkára igaz, legyen akár globális márka, akár magyar márka. //
__________________________________________
Klasszikus és digitális
A digitalizáció a márkaépítés módszereit és eszközrendszerét is átalakította, és nő a digitálisok aránya. Ezzel együtt a szakemberek ma is, vagy talán újra úgy látják a kutatások alapján, hogy a klasszikus ATL-eszközök használata nélkül nincs hatásos márkakommunikáció, és ez igaz a MB-díjazottakra is. Így a sikeres brandeknek meg kell találniuk az egyensúlyt a klasszikus és digitális eszközök használata között. Ez számunkra mint nyomtatott médiát is megjelentető kiadó számára is fontos, vagyis, hogy a print hirdetések különösen relevánsak a brandépítésben, ha jó stratégiával, kreatívan, a célcsoport preferenciáinak és viselkedésének megfelelően alkalmazzák őket.
Úgy gondolom, a fogyasztók továbbra is megbízható és hiteles forrásokként tekintenek a nyomtatott lapokra, amelyek kiváltképpen hatékonyak lehetnek egyes demográfiai csoportok elérésében.
Persze a teljes körű márkakommunikáció ma már nem képzelhető el digitális eszközök nélkül – holnap pedig mesterséges intelligencia nélkül. Az AI sok más mellett, már termékfejlesztő tevékenységet is végez: tartalmat és kiszerelést egyaránt tervez a hazai FMCG világában is, ám azt figyelembe kell venni, hogy jelenleg még az AI nem a cég kreatív igazgatója, sokkal inkább szorgalmas gyakornoka (legalábbis még egy ideig), elsősorban arra érdemes használni, amihez ma nagyon ért: adatgyűjtésre és -elemzésre, személyre szabott tartalom előállításra… Aztán holnap majd jöhet a többi is! //
________________________________________
A márkaépítés nem lehet ösztönös
Egyre több olyan magyar márkával találkozunk, amely a saját iparágában erős versenytársa a nemzetközi multibrandeknek, felveszi a harcot, esetleg jóval erősebb piaci versenytársainál. Ez egyértelműen arra vezethető vissza, hogy a magyar márkák is egyre jobban elsajátítják a marketing eszköztárát, tisztában vannak azzal, hogy ahhoz, hogy az értékesítésük sikeres legyen, a márkaépítésre is kiemelten fókuszálniuk kell.
Fontos, hogy a fogyasztók lássák, melyek egy márka ikonikus eszközei, mi alapján lehet beazonosítani – a logó, a színpaletta, a betűtípus, a szlogen –, ezek nélkül még arculatról sem lehet beszélni. Fontos, hogy meg tudjuk fogalmazni és üzenni, hogy az adott márka miben más, mint a versenytársai, mi az egyedi megkülönböztető versenyelőnye, miben tud adott esetben többet. Sokszor a termékben vagy szolgáltatásban nincsenek valódi különbségek, az igazi differenciáló maga a kommunikáció minősége. Természetesen a kommunikációs csatornákban is mindig vannak újdonságok, a probléma sok esetben nem is az eszköztárral van, hanem magával az üzenettel, a csomagolással, az identitással. A márkaépítés soha nem szabad hogy ösztönös legyen, a márkázásnak kitaposott útnak kell lennie.
A magyar márkák külpiaci terjeszkedése, pár kivételtől eltekintve, még az út elején jár – amelyek sikeresek, a piacszerzésük, az adott szektorban történő bevásárlásuk, felvásárlásuk okán azok. //
________________________________________
A vásárló megértése a kulcs
Az elmúlt év jelentős fejleménye volt, hogy nemcsak a tőkeerős nemzetközi óriás márkák jelentenek kihívást a magyar vállalatok számára, hanem az tendencia is, hogy az e-kereskedelemben a környező országok erős szereplői szorítják meg a hazaiakat. Az internetes kereskedelem alapszabálya, hogy a visszatérő vásárló a siker kulcsa. A vevők pedig oda térnek vissza szívesebben, ahol jobb vásárlási élményt kapnak. Ezen a téren sajnos a magyar piacra lépő külföldi webshopok tetemes versenyelőnnyel rendelkeznek. A 2024-es Nagy Webáruház Felmérés adatai alapján az látszik, hogy a kihívásokra a márkák az ügyfélélmény növelésével és az újravásárlásra ösztönzéssel akarnak reagálni, emellett a vásárlási folyamat egyszerűsítésével, személyre szabott termékajánlásokkal és szállítási opciók rugalmasabbá tételével optimalizálnák a vevőkkel való kapcsolatot.
A vásárló jobb megértése a kulcs, az első lépcső. Ha értjük a vásárlót és a változó igényeket, attitűdöket, viselkedési formákat, akkor relevánsak tudunk maradni, és képesek leszünk reagálni a gyors változásokra úgy, hogy erősödjön a kapcsolat velük. A cégeknek az online és offline találkozási felület élményét jól kell menedzselni: egyaránt kényelmessé kell tenni az online ügyintézést és például a termék fizikai átvételét, házhozszállítását. A kutatás mellett fontos az adatvezérelt gondolkodás, például a fogyasztók viselkedésének, az oldal látogatottságának, lemorzsolódási mutatóinak mérése is. //
________________________________________
A klasszikus márkakommunikáció másodrendűvé vált
Ma minden márka már többnyire a „világgal” van versenyben, és így leginkább azzal „operálhat”, ami által a legrelevánsabbá tud válni a célzott fogyasztói számára, sőt, a különböző célcsoportokba tartozó, akár eltérő értékrendet, attitűdöt képviselő fogyasztói számára. Egy másik út értelemszerűen az egyediség, a megkülönböztethetőség, de valamilyen különleges minőség is lehet a kulcsmotívum.
Ezzel együtt csupán a kommunikáció és márkaépítés eszközei messze nem elegendők ahhoz, hogy tőkeerős globális brandekkel versenybe szálljon a más „ligában” érdekelt magyar márka.
A klasszikus márkakommunikáció és klasszikus eszköztára mára már inkább másod-, sőt harmadrendűvé vált a márkaélmény-generálás és annak jól felépített megosztása mögött. A hagyományos, tömegmédia útján megvalósított márkakommunikáció az ismertség és engagement gyors épüléséhez továbbra is szükséges, de inkább erős harmadik a sorban. Ugyanilyen fontos, hogy azonnal és jól kell kezelni a negatív fogyasztói és márkaélmény kapcsán keletkező social media és egyéb médiahullámokat – ezek romboló hatását az igazi profik akár javukra tudják fordítani, és valós korrekciós folyamatokat indukálhatnak.
A márkaépítésben és a termékfejlesztésben úgy általában is kiemelt/kulcsszerepe van a kreativitásnak. Az AI nagyon sok feladat megoldásának hatékony eszköze, de én hiszem, hogy egy igazán ütős kreatív anyaghoz kell az ember szürkeállománya és annak semmihez sem fogható asszociációs képessége. Legalábbis eddig. //
_____________________________________
Mesterséges intelligencia
Egy idő után a pályázati anyagok értékelésekor már meg sem lepődtem azon, hogy ismétlődően találkozom a mesterséges intelligencia növekvő márkaépítési szerepével. A MagyarBrands zsűri tagjaként megerősödött bennem az a prekoncepcióm, miszerint ezt az eszköztárat a következők miatt használják elsődlegesen a cégek egyre intenzívebben: Az egyik ok nyilvánvaló. Az alkalmazásával a termékfejlesztés, a marketing, a kommunikáció stb. terén rengeteg időt és költséget takaríthatnak meg. Ki vitatná, hogy jobban, pontosabban, olcsóbban stb. működtethető már ma, de főleg holnap az adatelemzés, a folyamatszabályozás, a kockázatkezelés, a személyre szabott élmények és ajánlatok kidolgozási rendszere, a chatbotok mind szélesebb körben megvalósuló bevetése, a piackutatás, a panaszkezelés, a kampányelemzés, a tartalomgyártás stb.
Van azonban egy másik igen fontos oka is annak, hogy a cégek nemcsak egyre többet használják a mesterséges intelligenciát, hanem erről egyre sűrűbben kommunikálnak is. Az ügyfelek ugyanis kiemelkedően trendinek, innovatívnak, vonzónak tartják az ilyen vállalatokat, s azok termékeit, szolgáltatásait. Meggyőződésük – nem alaptalanul –, hogy ezek a cégek a versenytársaknál jobban megértik az ügyfelek igényeit, s ebből is fakadóan a maximumot nyújtják a célcsoportjuknak. Ezzel párhuzamosan azt is feltételezik – és ez napjainkban kulcskérdés számukra –, hogy e vállalatoknál kiemelkedően eredményesen működik az adatvédelem. Mindez azt is jelenti, hogy a mesterséges intelligenciát nem csak jól használni, de egyben márkaépítő eszközként sikeresen kommunikálni is érdemes! //
_________________________________________
Magyar márkaérték
Ha magyar márkaként nem bírom erővel a versenyt a nagy tőkeerőt maguk mögött tudó nemzetközi brandekkel, akkor meg kell próbálnom elkerülni azt. Tehát meg kell keresni azt a differenciát (kézműves, helyi, satöbbi), ami értékként eladható, illetve olyan (helyi, regionális, lokális) piacot megcélozni, ahol a nagyok nem olyan intenzívek, illetve a magyar márka kínálta értékek fontosak lehetnek a fogyasztóknak. Ilyen lehet a napjainkban felértékelődött rövid ellátási lánc, vagy akár a hagyományok. A „magyar” márkáknak van egy jelentős megkülönböztető jellemzőjük, hogy magyarok. Tehát ezt lehet – a lehetőségek (tanúsító védjegyek) átgondolt felhasználásával – segítségül hívni.
A nemzetközi piacokon sikerrel szereplő magyar márkákban az a közös, hogy nemzetközileg is releváns fogyasztói értékeket tudnak felmutatni. Tudatos és koncepciózus marketingstratégia alapján funkcionálnak. És, mint erre számos példát találhatunk, jókor voltak jó helyen, és a lehetőséggel élni tudtak.
A kommunikációs eszközök szerepét a brandépítésben a termék és fogyasztóközönsége határozza meg. Ugyanakkor az online kínálta lehetőségek alkalmazása elengedhetetlen, hiszen ez, mármint az online térben történő, egy- és többirányú kommunikáció nélkül a hagyományos üzenetek mind kevesebb emberhez jutnak el. Másrészről az online és offline integráció is egyre meghatározóbbá válik; az online kommunikáció segítheti az offline finomítását, kiigazítását. //
_________________________________________
A médiaipar változásai és a márkaépítés
A 2023-as év sorfordító volt a média és ezáltal a márkák életében. Minden évben, minden konferencián már igen régóta, több olyan állítás is elhangzott, amellyel érdemi változás nem történt. Nevezetesen a globális szereplők előretörése és a GRP alapú tévévásárlás olcsósága. A kereskedelmi tévék megjelenése óta még soha nem történt olyan, hogy akkora volt a túlkereslet, hogy a társaságok nem tudták tartani a szállítást, de még rendkívüli áremelésre is szükség volt a novemberi és decemberi időszakban, hogy csökkentsék az alulszállítás kockázatát. Elérkeztünk a folyamat végére, ahol már nem lehetséges az eddigi árazási struktúra fenntartása. A piac ez idáig nem követte le a nézői magatartás változását, és csak nézte, hogy évről évre nagyobb szelet jut a globális szereplőknek. A helyzetet már csak a streaming szolgáltatók előfizetőinek dinamikus növekedése súlyosbítja. A lineáris tévé hatalmas kihívásokkal néz szembe, és óriási változásokon fog keresztülmenni, ami egyébként a hirdetők érdekeit fogja szolgálni.
Jól látszik a történésekből, hogy a korábban megszokott és bevált csatornákat a márkáknak felül kell bírálni és lekövetni az egyes fogyasztói csoportok médiafogyasztásait. A csatorna és az ott használt tartalom, üzenet, kreatív szerepe felerősödött. A digitális eszközök fejlődése magával hozta és kikényszeríti a csatornaspecifikus tartalmak használatát. A márkaépítés szemszögéből vizsgálva a helyzetet, egyszerre nagyszerű, mert rengeteg lehetőségünk van, másrészről óriási szakmai kihívás. A nagy lehetőség a hazai márkák számára még inkább kitapintható, hiszen nem kell semmilyen nemzetközi márkaplatformhoz csatlakozniuk, és megfelelően mély fogyasztói insightok megtalálásával igen sikeresek lehetnek.//
Kapcsolódó cikkeink
KPMG: A karácsony 12 (kiber)fenyegetése
Az ünnepek előtti készülődést sokféleképpen töltik az emberek. Van, aki hal…
Tovább olvasom >A KPMG szerint a vállalatoknak érdemes külön vezetőt kinevezni az AI-átalakulás élére
Ma már nem kérdés, hogy a fejlett technológiák, köztük a…
Tovább olvasom >KPMG: Az ön cégénél ki felel a mesterséges intelligencia alkalmazásáért?
Ma már nem kérdés, hogy a fejlett technológiák, köztük a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >