Hogyan induljunk el, ha még nem vagyunk jelen az internetes kereskedelemben?

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 10. 22. 11:29
🎧 Hallgasd a cikket:

Az online jelenlét ma már nem opció, hanem alapfeltétel. A vásárlói szokások tartósan megváltoztak: egyre többen rendelnek internetről, sok esetben akkor is, ha a termék elérhető lenne a sarki boltban. Aki ma nincs jelen a digitális térben, az lényegében lemond arról, hogy hosszú távon versenyképes maradjon.

Az első lépések – stratégia mindenekelőtt

A legfontosabb szempontok a széles választék,
a jó ár, a minőség és a gyors kiszállítás

– A legnagyobb hiba, ha valaki „webshopot akar”, de nem gondolja végig az üzleti modellt. Az online kereskedelemben ugyanaz a kérdés, mint a fizikai boltnál: kik a vásárlóim, mit keresnek, hogyan szólítom meg őket? Ehhez hozzátartozik a piackutatás, a versenytársak elemzése és annak meghatározása, miben lesz más vagy jobb a mi ajánlatunk. Stratégia nélkül a webshop csak egy üres kirakat – hangsúlyozta Venk László, e-kereskedelmi szakértő.

Technológiai és operatív alapok

– Egy webáruház indításánál nem a design a legfontosabb, hanem az, hogy a háttérfolyamatok működjenek. Már az induláskor meg kell oldani a fizetés, számlázás és logisztika integrálását. Ehhez stabil technológiai háttér kialakítása szükséges, amely biztosítja, hogy az alapfolyamatok zökkenőmentesen működjenek. Érdemes automatizmusokat is beépíteni: visszaigazoló e-mailek, kosárelhagyás-kezelés, készletinformáció, ugyanis ezek nemcsak kényelmet adnak, hanem bizalmat is építenek a vásárlókban – részletezte a szakember.

Mit jelent ez vezetői szemmel?

– Egy új webshop indításánál a legnagyobb csapda a túltervezés. Nem a tökéletes rendszerrel kell indulni, hanem gyorsan, kicsiben, majd fokozatosan optimalizálva. A kezdeti szakasz legfontosabb célja, hogy validáljuk az üzleti modellt: van-e kereslet, van-e stabil vásárlói bázis. Már a kezdetektől fontos, hogy ne csak a forgalmat lássuk, hanem azt is, milyen átlagos kosárértékkel és milyen arányban vásárolnak a látogatók. Ezek a mutatók mutatják meg valójában, mennyire működik a webshop. Ha mindezt egy jól felépített vezetői információs rendszerben követjük nyomon, akkor a döntések nem megérzésekre, hanem pontos adatokra épülhetnek.

Az internetes kereskedelembe való belépés nem technikai projekt, hanem szemléletváltás. A siker kulcsa a tudatos stratégia, a működőképes háttérrendszerek és a folyamatos mérés. A nyertesek azok lesznek, akik nem halogatják az indulást, hanem gyorsan piacra lépnek, tanulnak, és közben lépésről lépésre építik a növekedéshez szükséges alapokat – foglalta össze az e-kereskedelmi szakértő.

Kapcsolódó cikkeink