Hogyan exportáljunk sikeresen Németországba?

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 04. 04. 01:38

A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara kezdeményezésére 2014. február 27-én megrendezett Exportfórum távlati célként a kétoldalú üzleti kapcsolatokban rejlő, ma még jórészt kihasználatlan lehetőségek kiaknázásának elősegítését jelölte meg, amelyhez a kamara piaci információk és üzletipartner-keresés terén nyújtani képes szolgáltatásait kínálta.

Export_Torok_Marha_opt

Összevetve a hasonlóságokat és különbözőségeket, kitűnt, hogy a GDP-arányos (78-80% közötti) adósságállomány és a beruházási (17%-os) ráta tekintetében közel azonos pozíciókkal rendelkező két gazdaság tőkevonzó képessége közötti alapvető különbség nem a közel négyszeres területnagyságból és a nyolcszoros lakossági lélekszámból fakad, hanem a miénkénél 28-szor nagyobb GDP-ből. Az európai gazdaság motorjának is tekintett német piacon éppen ezért csak felkészült, német piaci ismeretekkel rendelkező vállalkozások működhetnek a siker reményében.

Értékelik az innovációs hajlamot

A piacra lépés feltétel- és eszközrendszerét alaposan és magas szakmai színvonalon körbe járó, de a jó példákról sem megfeledkező, azokból szentenciákat leszűrni engedő fórum bátorítást és lendületet kívánt adni a magyar vállalkozások számára. Bátorításra márpedig nagy szükség van, hiszen, mint ahogy elhangzott, kevés a német piacon sikeres magyar kkv, a kétoldalú kereskedelem túlnyomó hányadát ugyanis vegyes vállalatok bonyolítják.

A német piacon sikeres magyar vállalkozások „életútját” bemutató, nagy érdeklődéssel kísért prezentációk testközelbe kívánták hozni a piaci sikerek elérésének árnyékos és napos oldalait egyaránt. A két bemutatott, rendkívüli dinamikával fejlődő magyar kkv (a személyi vércukorszint-mérőjével és egyéb orvosi műszereivel berobbanó „77 Elektronika” Kft. és a formatervezett, plüssállat-kollekciójával világsikert arató Békési és Bajkó Kft.) vezetői az innovációra való hajlam megőrzését, a megújulási készség fenntartását, a termékfejlesztés és a magas minőség, valamint a megbízhatóság fontosságát hangsúlyozták a piacon maradás alapkövetelményeként.

A magyar kkv-k szerény német piaci reprezentációja a fórum szervezői szerint a piaci ismeretek, a kompetencia és a felkészülés hiányára vezethető vissza. A kamarai szolgáltatások oszlathatják az ebbéli hiányosságainkat és segíthetik a kétoldalú gazdasági kapcsolatokban rejlő lehetőségek eredményesebb kihasználását.

Tisztában lenni a piac sajátosságaival

A német piac jó terep az innovatív ötletek befogadására, a piacképes fejlesztési elképzelésekben gazdag magyar kezdeményezések megvalósítására. A termékével vagy szolgáltatásával Németországba igyekvő vállalkozónak azonban nemcsak saját termékét, hanem a befogadó közeg sajátosságait is ismernie kell.

A fórum német szervezői éppen ezért, kapcsolatépítési lehetőségeket is felajánlva, bátorítani kívánják a magyar vállalkozásokat arra, hogy mielőtt a német piacra lépnek, vértezzék fel magukat aktuális piaci ismeretekkel, a jogi környezet, a vállalatalapítás vagy telephely-létesítés, az adózás, a fogyasztóvédelem és a támogatások helyi különbözőségeinek ismeretanyagával.

Elmondásuk szerint nincs általános német piac. A 16 német tartomány rendkívül heterogén piaci terepet kínál, ezért a német piacba integrálódni akaró, vagy ott vállalkozást építeni kívánó, termékeit értékesíteni szándékozó magyar vállalkozásoknak tisztában kell lenniük a piaci környezet területi különbözőségeivel. Németországban földrajzi lehatárolás, a konkrét üzleti környezet és a konkurencia részletes ismerete nélkül kockázatos üzleti vállalkozásba kezdeni.

A támogatások kapcsán elhangzott, hogy a GmbH-t alapító külföldi vállalkozások Németországban a beruházási költség akár 25-35%-át is megspórolhatják, sőt, a kutatásfejlesztésre fordított kiadások felét is visszaigényelhetik, amennyiben vállalják, hogy Németországban hasznosítják a kutatás eredményeit.

Szabó Jenő

Kapcsolódó cikkeink