Hódítanak a Tante Enso közösségi alapokon működő okosboltjai a vidéki Németországban

Szerző: Rennack Sebastian Dátum: 2025. 04. 10. 09:53

Németországban a Tante Enso a legnagyobb lefedettséggel bíró okosbolt-üzemeltető a vidéki élelmiszerkereskedelemben. A hibrid formátum személyzettel működő éjjel-nappali üzleteket működtet, melyekben digitális önkiszolgáló pénztár is helyet kapott. Egyedi közösségi modellje révén a helyiek számára releváns, ugyanakkor a vállalat számára biztosítja a fenntartható növekedést.

Sebastian Rennack
international retail analyst

A Tante Enso a németországi élelmiszerkereskedelem vezető intelligens boltüzemeltetőjévé vált: a kiskereskedő 2025 márciusában 65 hibrid szupermarketet működtetett Németország középső részén, elsősorban az országos élelmiszerláncok által nem megfelelően kiszolgált vidéki közösségeket célozva meg. A formátum ötvözi a hagyományos sarki boltok közvetlenségét a modern kiskereskedelmi technológiával, és olyan non-stop hibrid vásárlási élményt kínál, amely egyaránt megfelel a fogyasztói igényeknek és a szabályozási korlátoknak.

Az üzletek napközben személyzettel működnek, ám éjszaka és vasárnap, amikor az élelmiszerüzletek Németországban jellemzően zárva vannak, önkiszolgáló üzemmódra váltanak. Ezekben az időszakokban csak a belépőkártyával rendelkező regisztrált tagok léphetnek be és vásárolhatnak, illetve fizethetnek az önkiszolgáló kasszáknál. Az egyes kompakt méretű üzletek teljes körű kínálata 2500-3000 tételből áll, ugyanakkor a hangsúly a mindennapi szükségleteken és a regionális termékeken van. Ahelyett, hogy saját márkát fejlesztene, a Tante Enso a Rewe Grouptól beszerzett olcsó és minőségi saját márkás termékcsaládokra támaszkodik.

A vállalat identitásának és terjeszkedési modelljének központi eleme a közösségközpontú megközelítés. A hagyományos, felülről lefelé irányuló növekedési stratégiákkal ellentétben az új lokációkat a helyi lakosokkal szoros együttműködésben alakítják ki. A Tante Enso egy nemrégiben nyílt üzlet megnyitása előtt nyilvános lakossági fórumon ismertette az üzlet koncepcióját. A megvalósításban való továbblépés előfeltétele 500 helyi részvényes elköteleződése volt. A részvényenkénti 100 eurós tőkebevonás másodlagos a megmutatkozó erős közösségi érdeklődéshez és támogatáshoz képest, amelyet a Tante Enso az üzletek hosszú távú életképessége szempontjából alapvető fontosságúnak tart.

A modell révén a kiskereskedő mélyen beágyazódik a helyi gazdaság szerkezetébe. A szövetkezeti részvények nem csupán pénzügyi elkötelezettséget, hanem a tulajdonlás és a lojalitás érzését is keltik a helyi lakosokban. Cserébe a kereskedő a regionális áruk beszerzésével a helyi ellátási láncokat erősíti, hozzájárulva a vidéki gazdaság ellenálló képességéhez.

A Tante Enso az intelligens technológia, a közösségbe történő befektetés és az operatív pragmatizmus ötvözésével kínál életképes élelmiszer-kereskedelmi megoldást a strukturálisan gyenge régiókban és skálázhatóságot oly módon, hogy helyi relevanciáját megőrzi.

A Tante Enso már a bejáratnál egyértelművé teszi, hogy az éjjel-nappali üzlet hibrid modellben működik, ahol egyrészt személyzet dolgozik, másrészt tagsági alapon lehet belépni.

A személyzettel ellátott pénztár hétköznapokon 08:00 és 12:00 között, illetve alkalmanként 14:00 és 18:00 között áll rendelkezésre. Minden más időpontban a kártyatulajdonosok léphetnek be az üzletbe önállóan.

A zöldség- és gyümölcsrészleg kínálata még vasárnap is teljes. A volumenek a várható forgalomhoz igazodnak: a termékek elérhetősége mellett minimálisra csökken így a pazarlás.

Az üzletben elhelyezett „Von Euch – Für Euch” (Tőletek Nektek) feliratú táblán a helyi lakosok érdeklődésére számot tartó eseményekről és kezdeményezésekről lehet értesülni.

A dedikált “reggeli” részleg több mint 50 csomagolt megoldást kínál. Vasárnaponként friss pékáru nincs, csak a kategória polcokon található termékeiből lehet választani.

A helyi szövetkezeti részvényeseknek szóló célzott promóciók hivatottak az üzlet közösségi alapú modelljével való azonosulást erősíteni.

A polcoknál elhelyezett táblán van lehetősége a vásárlóknak a kínálatba általuk hiányolt termékeket javasolni, ezáltal a választék alakításában részt venni.

Visszajelzés is van – a vásárlói javaslatra bevezetett termékeket külön „Kérésükre újonnan bevezetett” polccímke jelöli.

A promóciós tevékenység egy kis szezonális displayre korlátozódik, itt húsvéti termékekkel. Nagyméretű promóciós zónák nincsenek kialakítva.

Az eladótér legnagyobb részét a hűtést nem igénylő élelmiszerek foglalják el, amelyek elsősorban a napi szükségletekre megoldást kínáló alapvető cikkek.

A Tante Enso üzleteiben a Rewe Csoport vidéki kényelmi termékek között egyértelműen értéket képviselő, belépő árú „ja!” sajátmárkás termékeket kínálja.

A változó táplálkozási trendekre reagálva a Tante Enso az országos láncokhoz képest a tejalternatívák szélesebb választékát kínálja.

A kis közösségek egészségorientált választék iránti keresletét kielégítendő a Tante Enso a Rewe bio termékvonalának bizonyos termékeit forgalmazza.

A „foodpioniere” címke az üzletben elérhető helyi termelőktől származó termékeket jelöli. Ezzel a kereskedő a kisüzemi termelést és a regionális beszerzést támogatja.

A nedves ételízesítő szekció a tipikus vidéki formátumoknál szélesebb és mélyebb választékot kínál, amely a minőségtudatos és a kiegészítő vásárlásokat végző fogyasztókat célozza meg.

Az italos részleg a kompakt kisboltok helyett inkább a szupermarketek elrendezési logikáját követi, így többféle vásárlási célt is kiszolgál.

A bolti személyzettel működő nyitvatartási időben az online rendeléseket egy kijelölt polcról lehet átvenni, így az e-kereskedelmi fulfilment beépül az üzleti rutinba.

A kasszazónában a kereskedő hűtött italokat és édességeket kínál, ösztönözve az utolsó pillanatban történő vásárlást.

A fenntarthatóság és kényelem jegyében a lejáratközeli termékek az önkiszolgáló pénztárak mellett jól láthatóan, egy külön Zero Waste szekcióban kerülnek elhelyezésre.

Két önkiszolgáló kassza teszi lehetővé a megvásárolni kívánt termékek párhuzamos scannelését (parallel scanning), és támogatja a személyzet nélküli, non-stop üzleti modellt.

Az üzlet egy körülbelül 1500 lakosú falut szolgál ki teljes körű élelmiszerboltként.

 

Kapcsolódó cikkeink