Hódít a #MatchaTok: a japán zöldtea por lett a közösségi média új kedvence
A TikTokon elindult #MatchaTok trend szélsebesen meghódította a világot: a japán zöldteapor, vagyis a matcha újraértelmezett italok és kreatív receptek formájában tarol a közösségi médiában. A felhasználók matcha lattékat, smoothie-kat, fagylaltokat és édességeket mutatnak be, miközben a népszerű hashtag már több tízmillió megtekintésnél jár – és egyelőre nem úgy tűnik, hogy a lendület lassulna – írja az Index.
Egészséges, zöld és trendi
A matcha igazi szuperélelmiszerként épült be a köztudatba: nemcsak jellegzetes ízével, hanem koffeintartalmával, antioxidáns-hatásával és látványos zöld színével is sokakat meghódított. Ráadásul a készítése is rituálészerű élmény – az árnyékban termesztett tencha leveleiből finom por készül, amelyet hagyományosan kőmalmon őrölnek.
A japán teaültetvényekről származó matcha nem csupán egészséges és látványos, de a közösségi médiában is kiválóan mutat – nem csoda, hogy a TikTokon és az Instagramon egyaránt divat lett belőle.
TikTok + turizmus = keresleti robbanás
A #MatchaTok népszerűségét tovább növeli Japán újraéledő turizmusa. A gyenge jen miatt a külföldi látogatók számára olcsóbbá vált az ország, ami felpezsdítette az érdeklődést a tradicionális japán termékek – így a matcha – iránt is. Az Egyesült Államokban például egyes kávézók napi ötkilós tétrendeléseket adnak le, és a készletek gyakran napok alatt kifogynak.
Ellátási gondok, idősödő termelők
A matcha gyártása azonban nem követi a kereslet ütemét: a termelők egyre nehezebb körülményekkel küzdenek. A klímaváltozás miatt gyakoribb hőhullámok csökkentik a terméshozamot, és a japán gazdák többsége már idősebb korosztályhoz tartozik, így a termelés jövője is kérdéses.
A problémákat tovább súlyosbítja az exportkörnyezet. Az Egyesült Államokban az importvámok miatt újabb áremelkedésre lehet számítani, miközben egyes piacokon már most is 30 százalékkal többe kerül a prémium minőségű matcha.
Meddig marad elérhető a zöld arany?
A matcha tehát egyszerre globális trend és fenntarthatósági kihívás. Miközben a közösségi média újabb és újabb kreatív recepteket mutat be, a háttérben egyre komolyabb logisztikai és mezőgazdasági problémák gyülekeznek. A #MatchaTok lehet, hogy még sokáig velünk marad – de kérdés, ki és milyen áron tudja majd kiszolgálni ezt a zöld étvágyat.
Kapcsolódó cikkeink
Közösségi média mérést indított a Carbon.Crane
Ha évente csak egy órát TikTok-ozunk azzal több, mint 21…
Tovább olvasom >A közösségi média vált az első számú vásárlási és keresési csatornává
2024-ben a fogyasztók közel fele már nem keresőmotorokat, hanem a…
Tovább olvasom >Street food van, utca nincs!
Lassan tér magához a pandémia után a food truckok piaca;…
Tovább olvasom >További cikkeink
Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >Kiszámíthatatlan szezont hozott 2025 a csonthéjas gyümölcsök piacán
Ellentétes tendenciák jellemzik a 2025-ös csonthéjas gyümölcsszezont világszerte: miközben egyes…
Tovább olvasom >Top 10-es listán a legjobb túrógombóc lelőhelyek
Van egy étel, ami generációkon átívelő kedvenc, egyszerre idézi a…
Tovább olvasom >