Hitelpiac: a magyarok több mint fele sötétben tapogatózik
A magyarok hitelekbe vetett bizalma növekvő tendenciát mutat az elmúlt időszakban, a lakosság közel kétharmada elfogadja, vagy egyenesen lehetőségként tekint a jó konstrukciókra, derül ki a Cofidis Hitel Monitor felméréséből. Ennek ellenére három emberből ketten gondolják azt, hogy a hitelek tartalmaznak olyan rejtett költségeket, amelyekkel csak a szerződés megkötése után szembesülnek. Ez vélhetően összefügg azzal a ténnyel, hogy bár a lakosság többsége kifejezetten költségérzékeny, a pénzügyi tudatosság egyáltalán nem jellemző: a magyarok kevesebb, mint fele venné a fáradtságot ahhoz, hogy hitelfelvétel esetén legalább online összehasonlítsa a piacon fellelhető ajánlatokat.
Egyre többen lehetőségként tekintenek a hitelre
A hitelekkel kapcsolatos ellenérzések láthatóan csillapodtak az elmúlt két év során: a magyarok több mint fele (52%) ésszerű lehetőségként tekint a hitelfelvételre, míg közel ötödük (18%) érzi jobb megoldásnak, ha a vásárló ugyan hitelből, de előbb hozzájuthat a kívánt termékekhez. A hitelkínálat szempontjából kulcsfontosságú a 30-49 éves korosztály, a harmincasok a hitelelfogadók, a negyvenesek a kifejezetten hitelpártiak között képviseltetik az átlagosnál magasabb arányban magukat.
Hitelfelvételi tendenciák
A hitelek elfogadottságának növekedésével párhuzamosan jelentősen csökkent a tartozással rendelkezők aránya: míg 2012 végéig minden második felnőttnek volt hitele, ma alig négytizedük (39%)törleszti adósságát. Az elmúlt évben a megkérdezett 18-69 éves lakosság közel ötöde (18%) vett fel új hitelt, az elkövetkezendő három hónapban a magyarok 13 százaléka tartja elképzelhetőnek, hogy kölcsönért folyamodik.
A pénzügyi intézetek ajánlatai közül a személyi kölcsönök a legnépszerűbbek, ezt a banki kölcsönök, a lakáshitel, a folyószámlahitel, a gépjárműhitel, az áruhitel és a hitelkártya által igénybe vehető hitel követi.
A potenciális hitelfelvevők több mint fele nem kíváncsi a legjobb ajánlatra
A pénzügyi tudatosság terén érzékelhető pozitív tendenciák ellenére a magyarok egy részében van egy erőteljes tartás a hitelintézetekkel szemben, 64 százalékuk továbbra is fél rejtett költségektől, 49 százalékuk pedig átláthatatlannak látja az ajánlatokat. Ez egyértelműen összefügg a bonyolultabb banki nyelvezettel, ugyanakkor a hitelösszehasonlító oldalak komoly segítséget nyújtanak a megfelelő konstrukció kiválasztásában. Ennek ellenére tíz magyarból csak négy (44%) hasonlítaná össze biztosan a pénzügyi intézetek ajánlatait a világhálón. „Nagyon szomorú, hogy bár többségében árérzékenyek vagyunk, és jellemző, hogy összehasonlítjuk például a környezetünkben lévő boltok termékeinek árát, ez a hozzáállás sokkal kevésbé jelenik meg a hitel ajánlatok összehasonlításában. Ezen szeretnénk változtatni és a több, mint 30 bank konstrukcióit feldolgozó kalkulátorainkkal segíteni a banki ajánlatok közötti eligazodást, választást. ” – mondta el Gergely Péter, a BankRáció.hu egyik alapítója és hitelszakértője.
Pénzügyi tudatosság: mindnyájunk érdeke
A magasabb pénzügyi tudatosság a hitelpiac szereplőinek és a lakosságnak egyaránt kiemelkedően fontos. Ennek céljából indította el a BankRáció.hu február közepén a Pénzügyi Tudatosság Tesztet, amelyhez a Cofidis is csatlakozott. A közös akció révén egyrészről kiderül, hogy hányadán állnak a magyarok a pénzügyek világával, másrészt a kitöltők személyre szabott ajánlást kapnak arról, hogy mely területeket érdemes fejleszteniük. Az eddigi adatok alapján a lakosságban is komoly igény van arra, hogy szembesítsék magukat ismereteik mélységével: az elmúlt egy hét során több mint 10 000-en vettek részt a tesztben.
Kapcsolódó cikkeink
Bank360: Hitelfelvételben Európa élmezőnyébe kerültek a magyar háztartások
A friss adatok megerősítik, hogy a magyarok ugyan óvatosan vásárolnak,…
Tovább olvasom >K&H: az önállóság alapja a megtakarítás
A 14 és 18 év közötti fiatalok 56 százalékának van…
Tovább olvasom >Hiányzik a pénzügyi tudatosság a legfiatalabb vásárlók körében
Pénzügyi téren a tudatosság a 14-18 éves fiatalok csak egy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >