Hitelből növekedik az autópiac
Jobb évet zártak 2013-ban a haszongépjárművek kereskedői, mint egy évvel ezelőtt, minden kategóriában nőttek az eladások. A növekedést az alacsony kamatozású autóvásárlásra is fordítható hitel eredményezte. Az autókban egyre több technológiai újítás jelenik meg, ami megkönnyíti a mindennapokat.
Használt vagy új, kis vagy nagy haszongépjármű: minden kategóriában bővülést lehetett tapasztalni az eladások szempontjából – derül ki a DATAHOUSE szolgáltatta adatokból. Az idei, első negyedéves eladások is biztatóak, vagyis van minek örvendeniük a kereskedőknek.
Tavalyi, idei jó adatok
Vegyük először a kis haszongépjárművek piacát. Tavaly erőteljesebb bővülést mutatott a használt piac, mint az új, de mind a két kategóriában bővülést tudtak elkönyvelni a kereskedők. Új autók esetében 4,7 százalékkal bővült a piac, ez 11 416 eladott darabszámot jelent. Márka tekintetében erőteljesen első a Ford 20,5 százalékos piaci részesedéssel, őt követik a Fiat és a Volkswagen – a többi márka piaci részesedése 10 százalék alatti. A használt autók piacán is a Ford a vezető márka, második a Volkswagen, harmadik a Fiat, de 10 százalék feletti piaci részesedéssel bír a Renault és a Mercedes is. A használt kisteherautók piaca biztató 31,5 százalékkal bővült, ami 7423 forgalomba helyezett autót jelent.
A 3,5 tonnánál nagyobb haszongépjárművek piacán is bővülést lehetett elkönyvelni: az új kategória 19,9 százalékkal, a használt pedig 13,2 százalékkal. Új autóból 4989 darabot helyeztek forgalomba, használtból pedig 3326-ot. Ami pedig a vezető márkákat illeti, az új autók esetében kedvelt a DAF, a Volvo és a Mercedes, de a negyedik Mannak is 10 százalék feletti részesedést sikerült elérnie. A használt teherautók piacán első a Man, második a Mercedes és a Scania a harmadik.
A 2014-es első negyedéves adatok azt mutatják, hogy a tavalyi jó adatok mellett idén is sikerülhet bővülést elérni: meglepően erősnek bizonyult a használt kishaszon-gépjárművek piaca a maga 62,4 százalékos bővülésével, de az új kisteherautók tekintetében is erős, 35,5 százalékos a bővülés. Az új teherautók piaca stagnál, csak 2 százalékos volt a bővülés, annál nagyobb a mozgás a használtautó-
piacon a maga 47,9 százalékos növekedésével – áll a DATAHOUSE adataiban.
Kényelmi rendszerek, szériában
– A Citroën kishaszon-gépjárművei Magyarországon hagyományosan népszerűek, 2013-ban a márkák között az 5. helyen zártunk, 8,4 százalékos piaci részesedéssel – ismerteti Balkányi György, a Citroën Hungária ügyvezető igazgatója.
Ennek megfelelően 2014-ben is erős évre számítanak, elsősorban azért, mert az idén érkezik az egyik legkedveltebb furgonjuk, a Jumper új generációja. A modell külsejében is megújult, és szériafelszereltség lesz benne az ESP, vagyis az elektronikus stabilizáló rendszer, amely jelentősen növeli a menetbiztonságot. Továbbá rendelhető hozzá érintőképernyős navigáció, sebességhatárolós tempomat, tolatókamera vagy véletlen sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is. A márka nemrég mutatta be első, 100 százalékban elektromos haszongépjárművét, a Berlingo Electricet, amely egy feltöltéssel 170 kilométert képes megtenni.
Balkányi György tapasztalata szerint a meglévő autók cseréjének időpontját, gyakoriságát egyértelműen a futásteljesítmény határozza meg. Léteznek olyan cégek, amelyeknél akár évi 150 ezer kilométert is futnak az autók, így 2-3 év alatt csereérettek lesznek a járművek. A legjellemzőbb azonban az évi 50 ezer kilométeres futás és az 5-6 évenkénti csere.
Úgy látja, hogy akik eddig hitel- vagy lízingszerződés keretében vásárolták autójukat, azok az MNB támogatott, 2,5 százalék kamatú hitelét preferálják, hiszen ez a piac legkedvezőbb finanszírozású
hitele.
Autó, mint imidzs
Igen derűlátóan nyilatkozott a haszongépjárművek piacáról a 3,5 tonnásnál kisebb autók piacán hagyományosan piacvezetőnek számító Ford képviselője, Varga Zsombor PR- és kommunikációs igazgató. Meglátása szerint sikerük oka, hogy a többszörösen díjnyertes autóikat a piac jól fogadta. 2014-re számításaik szerint további lendületet ad a márkának, hogy tavasszal mutatkozik be a márkakereskedésekben a 2 tonnás Transit, valamint a városi kisáruszállító Transit Courier.
Felszereltség tekintetében egyértelműen megfigyelhető, hogy a haszongépjárművet vásárló ügyfelek esetében nemcsak a klíma számít egyre inkább sztenderdnek, de például a tolatóradarhoz, tolatókamerához, ülésfűtéshez hasonló kényelmi funkciók, vagy a sávtartó automatikához, vezetőfigyelmeztető rendszerhez hasonló biztonsági funkciók is.
Varga Zsombor meglátása szerint az új modellek beszerzésének fő oka jellemzően a szerződött futamidő lejárta, illetve a futásteljesítmény elérése. Ám léteznek olyan, jellemzően a szolgáltatóiparban dolgozó vállalkozások is, ahol az autónak egyben imidzsszerepe is van. Ők motiváltabbak a váltásra egy-egy új modellgeneráció megjelenésekor.
A haszongépjármű-beszerzések jellemzően céges vásárlások, sokszor operatívlízing-konstrukcióban, és bár a válság első éveiben itt is megnövekedett valamelyest a készpénzes konstrukciók aránya, ezen a területen ez jóval kevéssé volt jellemző, mint a magánügyfelek esetében.
Stílusfigyelő GPS
– Most már nemcsak a járművek hagyományos nyomkövetésén van a hangsúly, hanem azokon a szolgáltatásokon, amelyekkel még pontosabb jelentést lehet kapni a munkavégzésről, az áruszállítás körülményeiről, a sofőr vezetési szokásairól – véli Szabó Lajos, az iData ügyvezető igazgatója.
Az egyik legnagyobb újdonság a GPS-es járműkövetési szolgáltatások kiegészítéseként a vezetési stílusfigyelés. A fedélzeti egységbe épített térbeli erőmérő segítségével figyelni, regisztrálni, jelezni lehet az agresszív gyorsításokat, az erős fékezéseket, illetve az erős kanyarodásokat. Ezen adatok segítségével és a statisztikák alapján egyértelműen csökkenteni lehet az üzemanyag-fogyasztást, az autó elhasználódását (pl. fékek), illetve a balesetveszélyes szituációk számát.
Az ügyvezető igazgató szerint megrendelői oldalról egyre nagyobb igény mutatkozik a biztonságos áruszállítás igazolására, leginkább a különleges tárolást igénylő, hűtött áruk esetében. Ezt úgy tudják megoldani, hogy a szállító autóban is mérik a hőmérséklet és páratartalom változását. Az adatokat térképen jelenítik meg, és így pontosan nyomon követhetőek az események. Ha figyelik a kompresszor működését is, akkor a hőmérsékletingadozás okaira is fény deríthető. A mért, figyelt adatokat együttesen lehet listázni, kirajzolni, ami egy igen magas fokú minőségbiztosítást jelent a szállítónak.
A hőmérsékletmérés hiteles, tanúsított mérőeszközök segítségével történik. Az osztott rakterű járművekben több hőmérő elhelyezésére is van lehetőség, melyeket egy fedélzeti egység kezel. A rendszer folyamatosan rögzíti a mért adatokat, és a nem megfelelő hőmérséklet észlelésekor riasztást küld. A riasztási határérték úgy is beállítható, hogy például a raktérajtó nyitásával összekötve elfogadjon bizonyos előre meghatározott hőmérséklet-ingadozást.
A rendszer tárol minden raktérajtónyitást, és a beállítások szerint riasztást küld minden raktérajtónyitáskor, vagy ha nyitott ajtóval közlekedik az autó, ha túl hosszasan van nyitva, vagy ha nem megengedett ponton nyitják ki az ajtót. A raktérajtót továbbá csak az előre azonosított sofőr nyithatja ki, ha más próbálkozna, akkor újból riaszt a rendszer.
A nyomkövető rendszer fuvarszervező szoftverrel összekapcsolható, így például a tervtől való eltérések egyetlen gombnyomásra listázódhatnak.
Vass E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >