Hiphop, mint divatbarométer – mit árulnak el a dalszövegek a luxusmárkák sikeréről?

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 08. 18. 11:46

Ha lenne olyan munkaköri előírás, hogy naponta kötelező hiphopot hallgatni, akkor az a nagy divatházak marketing- és salescsapatainál dolgozókra biztosan vonatkozna. Nem is akármilyen hiphopra: csakis a legfrissebb dalokra. A Bloomberg elemzése szerint ugyanis a rap- és R&B-slágerekben felbukkanó márkanevek jól mérik a divatkorszellemet – és ezzel együtt a luxusmárkák üzleti teljesítményét is – írja a Telex.

Nem arról van szó, hogy az emberek kizárólag azért vesznek Rolexet, Guccit vagy Hermèst, mert kedvenc előadójuk megemlíti egy dalban. De a statisztikák azt mutatják, szoros kapcsolat van a zenei említések és az eladási adatok között. Aki figyelte az elmúlt évek rapdalszövegeit, nem lepődött meg a luxusdivatpiac utóbbi időszakban tapasztalt visszaesésén. A trend azonban márkánként eltérő: van, aki lecsúszott a listákról, és van, aki épp ellenkezőleg, szárnyal.

A Bloomberg munkatársai 1995 és 2025 között vizsgálták a Billboard hiphop- és R&B-toplistáin szereplő dalok szövegeit. A luxusmárkák említése 2020 és 2023 között érte el csúcspontját, ami egybeesett a Louis Vuitton vagy a Gucci sosem látott gazdasági sikereivel. Nem véletlen: a 2010-es évek végétől számos luxusmárka tudatosan nyitott a tehetős, de nem szupergazdag fiatalok felé. A járvány utáni fogyasztási boom, majd az infláció és a gazdasági lassulás azonban véget vetett ennek az időszaknak. A fiatal közönség visszafogta a vásárlást, a márkák pedig ismét a konzervatívabb, „old money” vásárlók felé fordultak.

Kevés márka esetében ennyire látványos a dalszövegek és a bevételek közötti összefüggés, mint a Guccinál. A Lil Pump által világhírűvé tett Gucci Gang szinte szimbóluma lett annak a korszaknak, amikor a márkanév uralta a slágerlistákat. 2018–2019-ben hetente átlagosan öt hiphopslágerben emlegették, bevételei 2017 és 2020 között évente 21 százalékkal bővültek. 2022 után azonban mind a rapperek érdeklődése, mind a vásárlások visszaestek: azóta a márka bevétele 7,3 százalékkal zsugorodott.

Másik végletként a Hermès története rajzolódik ki. Az ikonikus Birkin- és Kelly-táskák az utóbbi években egyre gyakrabban kerültek bele a dalszövegekbe, különösen Cardi B 2021-es Up című slágere óta. Ez a zenei jelenlét jól korrelál a gazdasági adatokkal: 2020 és 2025 között a cég bevétele 14,4 százalékkal nőtt, gyorsabban, mint az azt megelőző öt évben. Mára a Hermès lett a világ legértékesebb luxusdivatmárkája.

A divatházak felismerték az összefüggést, és tudatosan építik a kapcsolatot a hiphoppal. Az LVMH 2023-ban Pharrell Williamst nevezte ki a Louis Vuitton kreatív vezetőjének, elődje pedig a szintén a hiphophoz kötődő Virgil Abloh volt. Bár a Louis Vuitton a 2022 utáni visszaesést ezzel nem tudta teljesen megállítani, a kapcsolat fennmaradt – és ez alapot adhat a jövőbeni fellendüléshez, ha a fiatal közönség újra visszatér a luxusfogyasztáshoz.

Kapcsolódó cikkeink