Hipercom: Trendek az akciós újságok piacán – kevesebb, de hosszabb akciós újságok 2012-ben

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 07. 25. 11:48

A Hipercom Monitoring adatbázis segítségével megvizsgáltuk, milyen változások tapasztalhatók az akciós újságok piacán. Az elemzésben a Magyarországon jelen lévő élelmiszerláncok 2012 első félévi akciós újságait hasonlítottuk össze 2011 megegyező időszakával.
Az elemzésben kétféle súlyozást alkalmaztunk, egyrész az akciós újságokban megjelent promóciók számát vizsgáltuk, másrészt pedig a megjelenések számát súlyoztuk a promócióban résztvevő boltok alapterületével.

A kutatásból kiderül, hogy a tavalyi évhez képest a kereskedelmi láncok összeségében kevesebb kiadványt készítettek (-7,48%-kal). Ha külön vizsgáljuk a láncokat, akkor a legnagyobb visszaesés a Metrónál és az Intersparnál törént, a többség pedig megtartotta a tavalyi újság megjelenési periodicitását. Ezzel a tendenciával ellentétes az Auchan stratégiája(56 db), amely 2011 első félévéhez képest jelentősen megnövelte kiadványai számát.

A kiadványok átlagos oldalszáma növekedett az előző évhez képest. A Cora kiadványai (30,4 oldal) majdnem 4 oldallal voltak hosszabbak, mint tavaly, de ez is csak a dobogó második fokára volt elég. Az első helyen továbbra is a Metro áll(31,3 oldal), annak ellenére, hogy csökkentette az oldalai számát a 2011 első félévéhez képest.

Az újságokban megjelenő promóciók száma is növekedett, csupán a Pennynél és a Metrónál figyelhető meg csökkenés. Lánconként külön vizsgálva azt láthatjuk, hogy bár az Auchan, a CBA Cent, a Lidl és a Profi csökkentette az átlagos oldalszámát, az újságban szereplő termékek száma nőtt az előző évhez képest, tehát kiadványaik zsúfoltabbak, mint 2011-ben. A legtöbb termék a Cora újságokban szerepelt (átlagosan 656 promóció/ kiadvány), ez több, mint kétszer annyi, mint a második helyen álló CBA kiadványaiban (271 termék).
Az újságok összetételét vizsgálva az figyelhető meg, hogy a saját márkák aránya csökkent a gyártói márkák javára. A legnagyobb mértékű csökkenés a Metrónál figyelhető meg (-6,4 pont), majd a Match (-3,6 pont) és a Profi (-3,1 pont) következik. A legnagyobb arányban a diszkontok újságaiban szerepel saját márkás termék, első helyen a Lidl áll 38,1%-kal.

Ha az árak szempontjából vizsgáljuk az újságokat, akkor a Metro és a hipermarketek rendelkeznek a legmagasabb átlagárral, mivel akciós újságaikban non-food kínálat is szerepel. Viszont míg a Metro, a Cora és az Interspar árai emelkedtek, addig az Auchan és a Tesco átlagára jelentősen csökkent. A legnagyobb változás a Tesco Szupermarket akciós újságának összetételében látható, hisz tavaly 1400 forint volt az átlagár, idén pedig csupán 543 Ft.

Idén a termékek majdnem egyharmadához kapcsolódott valamilyen extra kedvezmény, amely 1,6 pontos növekedés 2011-hez képest. A legtöbb kedvezmény a Tesco, a Penny és a Spar újságaiban szerepel. A leggyakoribb kedvezmény típus, az azonnali árkedvezmény és a virtuális kedvezmény (mennyiségi vásárlás után járó kedvezmény). A termékek 2,41%-a volt „bomba áras” termék.

Az akciós újságokat különböző minőségi mutatók alapján is megvizsgáltuk, az első ilyen a negatív promóciós index. Ez az index megmutatja, hogy az akciós újságban szereplő termékek hány százaléka volt olcsóbban megvásárolható egy másik kereskedőnél ugyan abban az időszakban. A Tesco és a CBA a sereghajtók, mivel a promócióik közel 20%-a negatív promóció volt. A diszkontok állnak az első helyen, mivel kínálatukban nagy arányban szerepelnek saját márkás termékek.

A komlpexitási index megmutatja, hogy melyik kereskedő kapcsolt 2 vagy annál több kedvezményt egy termékhez. Ez alapján a legösszetettebb ajánlatokat a Penny, a Tesco és a Spar kínálja, míg a legátláthatóbb a Reál, a CBA és az Auchan kínálata. Az olvashatóságot az oldalankénti termékszám határozza meg, amely szerint a Profi, a Cora és a Tesco oldalai a legzsúfoltabbak, míg a Lidl, a Metro és a CBA Príma oldalai a legáttekinthetőbbek.

A teljes elemzést ide kattintva érheti el>>

Kapcsolódó cikkeink