Hiper hírek Prága városából
„Szilágyi Erzsébet levelét megírta…” 550 évvel később jöjjenek velem Mátyás egykori rabhelyére. Királyunk manapság bizonyára jobban érezné magát, főleg, ha kapna kimenőt, hiszen Prágában árubőség van, virágoznak a hipermarketek, még egymás nyakán is. Érdekesség, hogy a nemzetközi cégek mellett a helyi erők nem rúgnak labdába.Prágával, Csehországgal elfogult vagyok. Nem azért, mert egy jobb prágai sörözőben olcsóbb a sör, mint az ásványvíz. A knédlit nem szeretem. Még csak nem is a cseh futballról vagy jéghokiról beszélek (ami sokkal jobb, mint a magyar, bár május elején a cseh hokisok kikaptak 4:0-ra az oroszoktól, ami hasonló a mi mexikói 1986-as tragédiánkhoz). Még csak nem is a belváros ódon utcái miatt ragaszkodom Prágához. A reneszánsz és barokk város szépen megmaradt Budához képest, ami a földrajzi szerencsén túl, mármint, hogy a törökök, osztrákok, szovjetek nem rombolták le őket, a csehek békésebb természetében keresendő: ők nem voltak olyan rebellisek, hogy a váraikat fel kellett volna robbantani. (Az viszont tény, hogy nem Osztrák–Cseh Monarchiának hívták a közös országunkat, igaz, ennek mára nem sok jelentősége van.) A cseh barátaimat mindig fel tudom idegesíteni, amikor Prágát középkori Disneylandnek nevezem. Hisz Prága éppen az amerikai kultúra ellenpólusa.
Sörgyári Capriccio
Pontosan ez a közép-európai civilizáció, humor és lét, ami miatt jó Prágában lenni. Svejk, a Sörgyári Capriccio, a popsin csattanó bélyegző: nekem ez Csehország. Az amerikai kultúra lényege, hogy minél könnyebben lehessen mindent megérteni, a világ fekete-fehér, a humor pedig nagyon egyszerű. Aki látta a Boratot a moziban, tudja, mire gondolok. Az amerikai kultúra, ha tetszik, ha nem: tör előre, kár ezen sopánkodni. (Nem sopánkodunk a mamutok kipusztulásán sem.) A magyar sörmárka reklámjában virágot dobnak a hajadonok közé, ami minden, csak nem magyar hagyomány, a halloween pedig lassan komoly ünneppé avanzsál nálunk. Ebben persze a kereskedelemnek komoly szerepe van, hiszen bolti eseményt kreálunk októberben, amikor különben holt szezon lenne.
Születésnap: miért is?
Csehországban minden lánc születésnapot ünnepelt májusban: Interspar, Metro (Makro), Globus. Tíz évvel ezelőtt nagyon mérges voltam ezekre a születésnapokra, hiszen beszállítóként a láncok extra kedvezményt akartak kicsikarni. Mára a kereskedelmi láncok marketinggyengeségének tartom. Ahelyett, hogy a fogyasztókra, a vásárlókra koncentrálnának, és az ő igényeik szerinti témákat keresnének (ami tényleg nagyobb szellemi és egyéb befektetést igényel), ilyen arctalan témát találnak ki, egymást másolják.
Rakétatempóban
A cseh kereskedelem, hasonlóan az egész gazdasághoz, néhány évvel később kezdte el a piaci építkezést Magyarországhoz képest. Aki ma Prágában jár, látja, hogy a fejlődés óriási, és elénk kerültek. Amikor kinyitott a Pólus Center és a Duna Plaza, a csehek még csak álmodtak bevásárlóközpontokról. Mára hatalmas infrastrukturális beruházásokon vannak túl. A külföldi láncok: az Ahold (Hypernova és Albert), a Schwarz (Kaufland és Lidl), a Tesco, a Rewe (Billa és Penny), a Metro (Makro), a Globus, a Kaufland, a Spar (Interspar és Spar Sumava) egymást gyilkolják. A Carrefour és az Edeka feladták és kivonultak. A helyiek eltörpültek. A magyar Coop, CBA sikere Csehországban ismeretlen.
A piacvezető Kaufland/Lidl hatalmas központi raktárt épített, 43,5 milliárd koronás (kb. 380 milliárd forintos) tavalyi forgalmával a legnagyobb piaci szereplő. Minden tizedik kiskereskedelemben elköltött korona az ő kasszájukba landol. A holland Ahold, a Tesco és a Metro szinte koronára egyforma forgalmat produkáltak 2006-ban: 38,5 milliárdot (340 milliárd forintot). A különbség az, hogy míg a Metrónak (Makrónak) 13 C+C boltja van, addig a Tescónak 56, az Aholdnak viszont 306 egységgel sikerült ezt az eredményt elérni.
Nyugat-Prágában van olyan 2 kilométer sugarú kör, ahol 5 hipermarket mellett 5 szupermarket van (egy hatalmas lakótelep szomszédságában). Ennek ellenére minden bolt parkolója tele volt ottjártamkor (a Billa kivételével).
A boltok belülről
Mielőtt azzal vádolnának, hogy túlságosan elfogult vagyok a csehekkel szemben, a boltokat vizsgálva meg kell állapítanom, hogy sajnos nincs bennük semmi különleges. Képük, választékuk alapján lehetnének Németországban, Hollandiában is. Talán az egyetlen dolog, ami feltűnt, a hatalmas sörösrészleg. Hja, a csehek a világ legnagyobb sörfogyasztói! Fejenként több mint 100 litert gurítanak le egy évben a torkukon. Még mindig rekeszszámra, visszaváltható üvegben veszik a sört. A külföldi márkák, bár próbálkoznak, de labdába se rúghatnak egy igazi cseh sörösnél. Talány, de igaz: 5 koronáért (45 forintért) már lehet fél liter sört kapni.
A bevásárlókocsik tele vannak, az emberek derűsek, jókedvűek. A gazdaság virágzik. És ráadásul az olimpia megrendezését is megpályázták cseh barátaink. Mi meg csak egymással marakodunk. Csak nehogy megint a várainkat kezdjük rombolni…
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >