Hiper hírek Prága városából

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 06. 27. 08:00

„Szilágyi Erzsébet levelét megírta…” 550 évvel később jöjjenek velem Mátyás egykori rabhelyére. Királyunk manapság bizonyára jobban érezné magát, főleg, ha kapna kimenőt, hiszen Prágában árubőség van, virágoznak a hipermarketek, még egymás nyakán is. Érdekesség, hogy a nemzetközi cégek mellett a helyi erők nem rúgnak labdába.Prágával, Csehországgal elfogult vagyok. Nem azért, mert egy jobb prágai sörözőben olcsóbb a sör, mint az ásványvíz. A knédlit nem szeretem. Még csak nem is a cseh futballról vagy jéghokiról beszélek (ami sokkal jobb, mint a magyar, bár május elején a cseh hokisok kikaptak 4:0-ra az oroszoktól, ami hasonló a mi mexikói 1986-as tragédiánkhoz). Még csak nem is a belváros ódon utcái miatt ragaszkodom Prágához. A reneszánsz és barokk város szépen megmaradt Budához képest, ami a földrajzi szerencsén túl, mármint, hogy a törökök, osztrákok, szovjetek nem rombolták le őket, a csehek békésebb természetében keresendő: ők nem voltak olyan rebellisek, hogy a váraikat fel kellett volna robbantani. (Az viszont tény, hogy nem Osztrák–Cseh Monarchiának hívták a közös országunkat, igaz, ennek mára nem sok jelentősége van.) A cseh barátaimat mindig fel tudom idegesíteni, amikor Prágát középkori Disneylandnek nevezem. Hisz Prága éppen az amerikai kultúra ellenpólusa.

Sörgyári Capriccio
Pontosan ez a közép-európai civilizáció, humor és lét, ami miatt jó Prágában lenni. Svejk, a Sörgyári Capriccio, a popsin csattanó bélyegző: nekem ez Csehország. Az amerikai kultúra lényege, hogy minél könnyebben lehessen mindent megérteni, a világ fekete-fehér, a humor pedig nagyon egyszerű. Aki látta a Boratot a moziban, tudja, mire gondolok. Az amerikai kultúra, ha tetszik, ha nem: tör előre, kár ezen sopánkodni. (Nem sopánkodunk a mamutok kipusztulásán sem.) A magyar sörmárka reklámjában virágot dobnak a hajadonok közé, ami minden, csak nem magyar hagyomány, a halloween pedig lassan komoly ünneppé avanzsál nálunk. Ebben persze a kereskedelemnek komoly szerepe van, hiszen bolti eseményt kreálunk októberben, amikor különben holt szezon lenne.

Születésnap: miért is?
Csehországban minden lánc születésnapot ünnepelt májusban: Interspar, Metro (Makro), Globus. Tíz évvel ezelőtt nagyon mérges voltam ezekre a születésnapokra, hiszen beszállítóként a láncok extra kedvezményt akartak kicsikarni. Mára a kereskedelmi láncok marketinggyengeségének tartom. Ahelyett, hogy a fogyasztókra, a vásárlókra koncentrálnának, és az ő igényeik szerinti témákat keresnének (ami tényleg nagyobb szellemi és egyéb befektetést igényel), ilyen arctalan témát találnak ki, egymást másolják.

Rakétatempóban
A cseh kereskedelem, hasonlóan az egész gazdasághoz, néhány évvel később kezdte el a piaci építkezést Magyarországhoz képest. Aki ma Prágában jár, látja, hogy a fejlődés óriási, és elénk kerültek. Amikor kinyitott a Pólus Center és a Duna Plaza, a csehek még csak álmodtak bevásárlóközpontokról. Mára hatalmas infrastrukturális beruházásokon vannak túl. A külföldi láncok: az Ahold (Hypernova és Albert), a Schwarz (Kaufland és Lidl), a Tesco, a Rewe (Billa és Penny), a Metro (Makro), a Globus, a Kaufland, a Spar (Interspar és Spar Sumava) egymást gyilkolják. A Carrefour és az Edeka feladták és kivonultak. A helyiek eltörpültek. A magyar Coop, CBA sikere Csehországban ismeretlen.
A piacvezető Kaufland/Lidl hatalmas központi raktárt épített, 43,5 milliárd koronás (kb. 380 milliárd forintos) tavalyi forgalmával a legnagyobb piaci szereplő. Minden tizedik kiskereskedelemben elköltött korona az ő kasszájukba landol. A holland Ahold, a Tesco és a Metro szinte koronára egyforma forgalmat produkáltak 2006-ban: 38,5 milliárdot (340 milliárd forintot). A különbség az, hogy míg a Metrónak (Makrónak) 13 C+C boltja van, addig a Tescónak 56, az Aholdnak viszont 306 egységgel sikerült ezt az eredményt elérni.
Nyugat-Prágában van olyan 2 kilométer sugarú kör, ahol 5 hipermarket mellett 5 szupermarket van (egy hatalmas lakótelep szomszédságában). Ennek ellenére minden bolt parkolója tele volt ottjártamkor (a Billa kivételével).

A boltok belülről
Mielőtt azzal vádolnának, hogy túlságosan elfogult vagyok a csehekkel szemben, a boltokat vizsgálva meg kell állapítanom, hogy sajnos nincs bennük semmi különleges. Képük, választékuk alapján lehetnének Németországban, Hollandiában is. Talán az egyetlen dolog, ami feltűnt, a hatalmas sörösrészleg. Hja, a csehek a világ legnagyobb sörfogyasztói! Fejenként több mint 100 litert gurítanak le egy évben a torkukon. Még mindig rekeszszámra, visszaváltható üvegben veszik a sört. A külföldi márkák, bár próbálkoznak, de labdába se rúghatnak egy igazi cseh sörösnél. Talány, de igaz: 5 koronáért (45 forintért) már lehet fél liter sört kapni.
A bevásárlókocsik tele vannak, az emberek derűsek, jókedvűek. A gazdaság virágzik. És ráadásul az olimpia megrendezését is megpályázták cseh barátaink. Mi meg csak egymással marakodunk. Csak nehogy megint a várainkat kezdjük rombolni…

Kapcsolódó cikkeink