Higiénikus, sokrétű csomagolások műanyagból
Itthon több százra tehető a műanyagipari cégek száma, a multicégektől a kisebb garázscégekig minden nagyságrendben előfordulnak. Évi háromezer tonnás felhasználásával az 1996 óta Mórahalmon működő Hok-Plastic Kft. a közepes nagyságú piaci szereplők közé tartozik. A vállalakozás polietilénszármazékokból készít és forgalmaz műanyagipari csomagolóeszközöket.Ha végignézünk egy áruház polcain, láthatjuk, hogy az élelmiszerek csomagolása részben vagy egészben műanyag alapanyagú. A csomagolás a műanyagok legnagyobb felhasználási területe.
Magyarországon a csomagolóanyagok tömegének csaknem egyötöde műanyag alapanyagú, térfogatra számolva azonban ez az arány már majdnem 50 százalékos.
A fólia kell mindenhova
A csomagolástechnikában felhasznált műanyagok alkalmazása három területen történhet. A legnagyobb területet a műanyag csomagolófóliák jelentik, ezek teszik ki a termelésnek több mint a felét. Ezen a területen három csoport működik: az ipari fóliáké és csomagolófóliáké, a zsugor- és a hidegen nyújtható (stretch) fóliáké, valamint a zsákoké, kasírozó- és egyéb fedőfóliáké. Ezen kívül vannak még a felhasználói csomagolások, a nem élelmiszer-ipari csomagolófóliák (mosószerek és testápolók). Az egy- és többrétegű élelmiszer-csomagoló fóliák népszerűsége évek óta töretlenül növekszik.
Az ipari fóliák hazai piaca éppen átrendeződésben van, gyártói és felhasználói oldalról sokan csődbe mentek. Azonban a Szeged közelében működő Hok-Plastic Kft. a nyertesek közé tartozik. Õk felismerték az új piaci igényeket, és ehhez alakították termékszerkezetüket és technológiájukat. Gyártókapacitásuk ma már évi 1000-1500 tonna. Termékpalettájukon a legkülönbözőbb szemeteszsákok, hűtő- és uzsonnatasakok, hagyományos és ipari szemeteszsákok, valamint bevásárlótáskák találhatók meg. Kis mennyiségben gyártanak ipari csomagolóanyagokat, zsugorfóliát és stretch fóliát is. A cég külföldi piacokra is gyárt.
– Műanyag csomagolás nélkül ma már semmit nem lehet eladni, még a papíralapú csomagolt árukat is zsugorfóliás megoldással gyűjtőcsomagolják. A Hok-Plastic ipari termékeit például ásványvízgyártók, malmok használják – tájékoztat Horváth Csaba ügyvezető igazgató.
Ösztönzik a lebomló anyagokat
A minőségi csomagolóanyagok jellemzően vastagabbak, és megfelelnek a mai környezetbarát elvárásoknak, ami azt jelenti, hogy a lebomlást egy speciális adalék anyag hozzáadásával biztosítják.
− Idén január elsejétől törvényi ösztönzésre komoly igény lépett fel a lebomló anyagú reklámtáskák iránt Magyarországon is – tájékoztat az ügyvezető igazgató. – Ezek a termékek korábban jóval drágábbak voltak, mostanra néhány gyártó már kínál olcsóbb alapanyagú változatokat is. Eddig a piac fejlődését akadályozta, hogy ez a lebomlást segítő adalék szinte ugyanannyiba került, mint maga az alapanyag.
Megrendelői igényre a Hok-Plastic Kft. bármilyen méretben készít zsákokat, bevásárlótáskákat és tasakokat. A vállalkozás a zárt technológiai rendszernek köszönhetően a termelés során keletkezett műanyag hulladékot maradéktalanul újrahasznosítja.
Innováció a szakítás ellen
A kereskedelmi forgalomban a különböző termékkategóriák standard méretekben vannak jelen. A szemeteszsákok kisebb változata a kukák bélelésére használt kisebb tasak (10-25-40 liter), a másik, a nagyobb méretű termék (70-110-120 literes) az úgynevezett önhordó kukazsák, egyes típusok már higiénikus, zárható szájú megoldással is kaphatók.
− Ennek modernebb, extra változata, amikor ezek a zsákok illatosítva vannak például citrom-, narancs-, levendulaillattal. Az innovációk is általában az illatosításhoz vagy a visszazáráshoz kapcsolódnak. A Hok-Plastic idei fejlesztése arra irányul, hogy a háziasszonynak ne kelljen elszakítania egymástól a perforációval elválasztott zsákokat, hanem eleve egyesével, de a praktikus rolniban jussanak hozzá a termékhez – mondja Horváth Csaba.
A cég másik népszerű termékcsoportja a különböző méretű és anyagvastagságú uzsonnás- vagy hűtőtasakok. Ezeket zárócsíkkal felszerelve is gyártja a cég.
– Ebben a szegmensben is sok gyártó versenyez a piacon, és a fogyasztók egyre árérzékenyebbek, de tapasztalataim szerint, ha a vásárló elégedett a termék minőségével, akkor kitart az adott márka mellett. Egy jól sikerült promóciós kampány – mint amilyen tavalyi, televíziós és rádiós reklámmal támogatott nyereményakciónk is volt – segíthet a márkakötődés kialakításában, abban az esetben persze, ha a termék a vásárló minőségi elvárásainak megfelel.
EHSZ
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >