Higiénia kompromisszumok nélkül

Szerző: Budai Klára Dátum: 2025. 04. 28. 19:54

A női higiéniai termékek piacán egyre inkább előtérbe kerülnek a fenntarthatóságot, egészségtudatosságot és kényelmet ötvöző megoldások. A fogyasztói preferenciák gyorsan változnak, a fiatalabb generációk nyíltabb kommunikációja, valamint a menstruációs egészséggel kapcsolatos tabuk fokozatos feloldódása új kihívások és lehetőségek elé állítja a gyártókat és a kereskedőket egyaránt.

A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.

Hegedűs Viktor, a Kenvue senior brand és shopper activation managere az NIQ felmérésére hivatkozva elmondja, hogy 2024-ben országosan a tampon kategória értékesítése enyhén emelkedett a 2023-as évhez képest. Ennél nagyobb fellendülést produkált az egészségügyi és a tisztasági betétek kategóriája.

A tamponok esetében változatlanul a drogériák számítanak a meghatározó csatornának, sőt, a drogériák forgalom­növekedése meghaladta a kategória átlagát, így piaci súlyuk is tovább erősödött. A legdinamikusabb emelkedést ugyanakkor a diszkontok érték el, ahol két számjegyű bővülést mértek. Ezzel szemben a többi modern és hagyományos kereskedelmi csatornában a növekedési ütem jóval elmaradt az átlagtól, egyes esetekben pedig visszaesés is előfordult.

Horváth Barbara - Essity

Horváth Barbara
senior category manager
Essity Hungary

– Az egészségügyi és tisztasági betétek piaca egyaránt sikeres évet zárt 2024-ben. Az NIQ Total Hungary adatai alapján az egészségügyi betétek értékben 7,8%-kal, a tisztasági betétek pedig 5%-kal növelték forgalmukat az előző évhez viszonyítva. Mennyiségi szempontból mindkét kategória 3-4% körüli javulást mutatott – emeli ki Horváth Barbara, az Essity Hungary Kft. senior category managere. – Az egészségügyi betéteknél valamennyi termékcsoport bővülni tudott, azonban továbbra is az éjszakai használatra szánt opciók játszották a főszerepet a növekedésben. A tisztasági betéteknél a nagyobb kiszerelésű, gazdaságos termékek lendítették fel leginkább a piacot, míg a kisebb, 40 vagy annál kevesebb darabot tartalmazó csomagok két számjegyű visszaesést szenvedtek el – fejti ki a szakember.

Korábban a duo-pack volt a legkelendőbb, jelenleg azonban jelentősen nő a quattro-pack, illetve a megapack iránti kereslet

Erős márkaérték

Az o.b. márka portfóliójában 2024-ben a közepes, 32–42 darabos kiszerelések voltak kelendőbbek, miközben a vásárlók a legkisebb és legnagyobb méretű termékeket ritkábban választották.

– Az o.b. márka stabilan tartja pozícióját a teljes női higiéniai szegmensen belül, ahogyan a Carefree márka is őrzi súlyát a tisztasági betétek között. Az intenzív kommunikációs versennyel jellemezhető kategóriában márkáink hosszú távú stabilitását éppen az erős márkaérték garantálja – informál Hegedűs Viktor.

Ne legyen többé tabu!

Tölgyesi Gréta, Essity

Tölgyesi Gréta
senior brand manager
Essity Hungary

A Libresse értékesítése a night szegmensben 18%-kal nőtt értékben. A piacon jelentős igény mutatkozik a nagyobb kiszerelések iránt, az Essity quattro termékei kiemelkedően, több mint 20%-kal növelték eladásaikat. A Libresse tisztasági betétek a piaci átlagnál jobban teljesítettek mind értékben, mind mennyiségben – utóbbi mutatóban a piac növekedési ütemének kétszeresét érték el.

– Úgy látom, hosszú távon komoly lehetőségek rejlenek a környezetbarát megoldásokban. Nem csupán a fenntartható alapanyagokra gondolok, hanem a mosható és újrahasználható alternatívákra is. Az emberek nyitottsága biztató, így, ha a gyártók kedvező árú fenntartható innovációkkal jelentkeznek, akkor ez a szegmens látványos eredményeket érhet el – osztja meg véleményét Tölgyesi Gréta.

Az Essity Hungary Kft. senior brand managere arról is beszámol, hogy vállalatuk globálisan kiemelt figyelmet fordít a menstruációs egészség támogatására, és különösen fontosnak tartják, hogy márkájuk erejével lebontsák az ezzel kapcsolatos tabukat.

– 2024 októberében indítottuk útjára „Nem csak menstruáció” elnevezésű kampányunkat, amelyet idén is folytatunk. Célunk, hogy minél szélesebb körhöz eljusson ez a szemléletformáló üzenet. Ezután is együttműködünk a Női Egészségért Alapítvánnyal, amelynek munkájához úgy járulunk hozzá, hogy május és június hónapokban minden partnerüzletben eladott Libresse csomag után 30 Ft-ot ajánlunk fel az alapítványnak – tájékoztat Tölgyesi Gréta.

A kiváló teljesítmény mellett előtérbe kerül az egyéni igényekhez való alkalmazkodás

Nagyobbat, olcsóbban

A nők elkötelezettek kedvelt márkáik és bevált termékeik iránt. Számukra elsődleges szempont a kényelem, a praktikusság és a megbízható védelem, hiszen azokon a bizonyos napokon is kompromisszumok nélkül szeretnék élni megszokott életüket.

Krubl Yvette
közép-európai vállalati
kommunikációs
menedzser
Procter&Gamble

– Lényegesnek tartják azt is, hogy vásárlásaikat gyorsan és egyszerűen intézhessék. Ebben jelentős segítséget nyújt a csomagolás, amely látványosan elkülöníti a polcokon a nappali és éjszakai betéteket. Emellett piktogramok jelzik az egyes típusok nedvszívó képességét, így mindenki könnyedén megtalálhatja a számára megfelelő változatot – ismerteti Krubl Yvette, a Procter&Gamble közép-európai vállalati kommunikációs menedzsere.

Meglátása szerint a kiszerelések terén egyértelműen növekszik a nagyobb csomagok népszerűsége. Korábban a duo-pack volt a legkelendőbb, jelenleg azonban jelentősen nő a quattro-pack, illetve az ennél is nagyobb méretű, úgynevezett megapack (a szimpla hatszoros mennyisége) iránti kereslet. Az is megállapítható, hogy a felhasználók promócióérzékenyebbek lettek, jobban figyelnek az akciókra, és a már jól megszokott árucikkeket igyekeznek olcsóbban megvásárolni.

– A kiváló teljesítmény mellett előtérbe kerül az egyéni igényekhez való alkalmazkodás: különféle méretek, nappali és éjszakai típusok, bőrbarát tulajdonságok, illatos vagy illatmentes kivitel, valamint a fenntarthatóság is kulcskérdéssé válik. Cél, hogy a környezet terhelése folyamatosan csökkenjen – jegyzi meg Krubl Yvette.

Igényekre szabva

A Procter&Gamble tapasztalatai alapján egyre többen választanak applikátoros tamponokat, bár ez nagyban függ attól, hogy milyen típusokat használnak a baráti körben vagy akár a családban a felmenők.

– Ezek higiéniai előnyei megkérdőjelezhetetlenek, hiszen a betétek mellett maximális védelmet nyújtanak, míg a könnyebb napokra általában a Discreet, Naturella vagy Always tisztasági betétjei bizonyulnak ideális döntésnek– világít rá Krubl Yvette.

A vásárlói szokásokról szólva hangsúlyozza, hogy továbbra is a kényelem dominál, így népszerűek maradtak a drogériák, a szaküzletek és lakóhely közeli üzletek. Az online kereskedelem ugyan mutat némi fejlődést, ám a személyes vásárlás töretlenül vezet.

A Procter&Gamble több márkával is jelen van a női intimhigiéniai termékek piacán: Always, Naturella, Discreet és Tampax. Az Always Ultra és Platinum a vállalat két legkedveltebb termékcsaládja, nappali és éjszakai verziókkal, igazodva a külön­féle fogyasztói elvárásokhoz. Azok számára, akiknek prioritás a fenntarthatóság, rendelkezésre áll az Always 100% Cotton, amely Cotton Inc. tanúsítvánnyal rendelkező pamutból készül, és teljes egészében FSC minősítésű, újrahasznosítható papírcsomagolásban kerül forgalomba. Emellett a Tampax palettáján szerepel teljesen műanyagmentes tampon is. A vállalat a jövőben sem áll meg itt, folyamatosan dolgozik újabb és újabb innovációkon, amelyek hamarosan Magyarországon is elérhetők lesznek.

Marketingtevékenységük során széles eszköztárral dolgoznak. A klasszikus ATL-eszközök mellett a közösségi médiában is bemutatják termékeik sokféle előnyét és használati módjait.

– Alapvető számunkra, hogy kiálljunk a nőket érintő társadalmi ügyek mellett. Ezeket partnerségi programjainkon keresztül is megjelenítjük a márkáink kommunikációjában. Jó példa erre 2024-ből az Always márka olimpiai és paralimpiai szponzorációja, amely alkalmat adott arra, hogy a nőket támogassuk abban, hogy a hónap minden napján a legjobb teljesítményüket nyújthassák. Így segítjük az esélyegyenlőséget, az önbizalom növelését és a magabiztosság megerősítését – eleveníti fel a közép-európai vállalati kommunikációs menedzser. //

Kapcsolódó cikkeink