Hidegen hagyja a McDonald’s vásárlóit a műhús

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 07. 12. 11:26

A McDonald’s vezetőségének beszámolói szerint az egészségesnek és környezetbarátnak mondott műhússal előállított ételek nem nyerték el az éttermeikbe betérő vendégek érdeklődését. A gyorsétteremlánc vezetői a nemrégiben lezajlott Global Food Forumon részletesen beszámoltak arról, hogy a húsmentes burgerek és saláták nem váltottak ki jelentős vásárlói érdeklődést.

Nem kell a McDonald’s-nál a laborhús

Joe Erlinger, a cég egyesült államokbeli részlegének vezetője elmondta, hogy a McPlant burger San Franciscóban és Dallasban végzett teszteken elhasalt, ezért nem kerülnek fel egyhamar az éttermek étlapjára. Európában a vegán változatok valamivel jobban teljesítettek.

A magyar kormány tervei szerint a műhús térnyerését akadályozni kívánják, mondván, ezek a termékek problémásak lehetnek, és a hagyományos húsipart kell segíteni. Az Agrárminisztérium honlapján már megjelent egy jogszabály-tervezet, amely betiltaná a műhús előállítását és forgalmazását Magyarországon. A jogszabály indoklása szerint ez az emberi egészség és a környezet védelme, valamint az agrárium fenntartható termelése és a hagyományos vidéki életforma védelme érdekében szükséges.

A globális piacon egyre több helyen jelenik meg a műhús mint alternatíva, amit a környezetvédők és az egészséges táplálkozás hívei támogatnak. Darren Tristano, a Foodservice Result élelmiszeripari tanácsadó cég vezérigazgatója szerint a gyorséttermekbe járók többsége azonban nem azért választja ezeket a helyeket, mert óvni akarja a bolygót vagy az egészségét, hanem mert az ismerős ízeket keresi viszonylag alacsony árakon.

Danilo Gargiulo, az AB Bernstein vagyonkezelő cég elemzője rámutatott, hogy bár a McDonald’s képes volt az évek során új termékeket bevezetni, mint például a kávézást és a csirkefalatokat, a műhúsok bevezetése különösen nagy kihívást jelent a cég számára. A Beyond Meat, amely a McPlant húsalapját szállította, átszervezéssel próbálja csökkenteni termékei költségeit, de a fogyasztói fogadtatás továbbra is visszafogott.

Összességében a gyorséttermek üzleti modellje nem kedvez a kísérletezésnek; a gyorsaságuk titka az, hogy viszonylag kevés, standard módon előállított ételt kínálnak. Ez tartja alacsonyan a költségeiket és áraikat. A magyar kormány tervezett intézkedése pedig tovább bonyolítja a műhúsok piaci helyzetét, amely így nem csak a fogyasztói preferenciák, hanem jogszabályi akadályok miatt is nehezen tud teret nyerni.

Kapcsolódó cikkeink