Hiányzik a pénzügyi tudatosság a legfiatalabb vásárlók körében
Pénzügyi téren a tudatosság a 14-18 éves fiatalok csak egy szűk csoportjáról mondható el. Ráadásul minden második fiatal úgy gondolja, hogy ráér még foglalkozni az anyagiakkal. Szülőkkel csak ritkán és kevesen beszélnek a pénzről, mintha szégyellnivaló vagy illetlen dolog lenne – derül ki a K&H által a korosztályban készített reprezentatív kutatásból.
A fiatalok ötöde nevezhető tájékozottnak pénzügyi téren, minden harmadik viszont egyáltalán nem. Az általános iskolások körében a legrosszabb a helyzet, az életkor növekedésével javul a tájékozottság – derül ki a fiatalok pénzügyi tudatosságát felmérő reprezentatív kutatásból, amelyet a K&H 2023 novemberében készített.
A fiatal korosztály ismeretei meglehetősen általánosak. Ha egy szófelhőt képzelünk el, abban elsősorban az olyan a fogalmak szerepelnek, mint „pénz”, „kiadás”, „megtakarítás”, „bevétel” és „bank”. Van, aki az „unalom” kifejezést is megemlítette, arra utalva, hogy a témát unalmasnak tartja. Azért nagy általánosságban ennél egy kicsit jobb a helyzet: magát a „pénzügy” szót a fiatalok többsége ismeri, viszont nem használja a mindennapokban. Vannak, akik a banki alaptermékeket, termékkategóriákat is megemlítik, így például a „számlát”, a „bankkártyát”, a „hiteleket”, a „kölcsönöket”.
A kriptovalutákról azért sokan hallottak már
A befektetési termékek közül a legtöbben a „részvényeket” említették, a többi befektetési termék ismerete alacsony szintű. Akad viszont egy kakukktojás: a „kriptovalutákat” többen is a befektetési termékek között hozták fel.
A felmérésből az derül ki, hogy a pénzügyek nincsenek előkelő helyen a nagy családi beszélgetések témái között: szülőkkel a fiataloknak csupán negyede beszéli meg az anyagiakat. Ennek az is oka lehet, hogy a korosztály fele még nem is akar a pénzügyekkel foglalkozni. Azért akadnak érdeklődők is: a korosztályból minden hatodik fiatal aktívan keres pénzügyekkel kapcsolatos híreket, információkat.
Az, hogy egyelőre nem kívánnak a témával foglalkozni, nem jelenti azt, hogy ne tartanák fontosnak. Csak éppen úgy gondolják, hogy egy későbbi életszakaszban válik majd igazán érdekessé: amikor egyetemre mennek, és majd magukat kell ellátniuk, kollégistaként bevásárolniuk és beosztaniuk a rendelkezésre álló pénzt. Ugyanígy meghatározó életszakasznak tekintik a munkába állást, amikor már saját fizetést kapnak, és önállóan kell gazdálkodniuk, esetleg lehetőségük lesz komolyabb összeget félretenni.
Mérföldkő a családalapítás
A családalapítást mindenképpen olyan mérföldkőnek tekintik, amikor már érdemben foglalkozniuk kell a pénzügyekkel. Meglepő és egyben megnyugtató, hogy bár sokan hárítják még maguktól a gazdálkodás felelősségét, annak tudatában vannak, hogy mi mindennel nincsenek tisztában. Úgy gondolják, hogy adózásról, banki és megtakarítási termékekről kellene még tanulniuk. Ahogy közelednek az érettségi és a nagykorúság felé, úgy válnak érdeklődőbbé a pénzüggyel kapcsolatos téma iránt is – derül ki a K&H fiatalok pénzügyi tudatosságával kapcsolatos reprezentatív felmérésből.
Vigyázz, kész, pénz!
Fontos, hogy a fiatalabb korosztályok is minél előbb beleássák magukat a pénzügyekbe és minél előbb tudatosak legyenek ezen a területen is. Ebben pedig segítséget nyújt nekik a K&H Vigyázz, kész, pénz! diákoknak meghirdetett vetélkedősorozata is. Ugyan az idei nevezés már lezárult, a játékos oktató anyag versenyidőszakon kívül is elérhető a vetélkedő honlapján. Az idei megmérettetésen minden eddigi rekordot túlszárnyalva több, mint háromezer csapatban összesen több mint 12 ezer diák jelentkezett az ország minden részéből. A 2010-ben indult vetélkedősorozaton eddig közel 900 településről, több mint 2000 iskola csapata, összességében több mint 90 ezer diák vett részt.
Kapcsolódó cikkeink
Csökkentik a vállalatok az ökológiai lábnyomukat?
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok…
Tovább olvasom >Sokaknál szűkebb lesz a karácsony
A magyar lakosság bruttó pénzügyi vagyona 2024 harmadik negyedévében elérte…
Tovább olvasom >K&H: átlagosan 49 ezer forintot szánnak a fiatalok a karácsony ajándékokra
A korábbi évekhez hasonlóan a fiatalok 84 százaléka tervez ajándékvásárlást…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >