Hiányszakmák az élelmiszergazdaságban
A duális módszer belépésével átalakul a képzési rendszer
Az élelmiszer előállító üzletág fejlődésének most már kerékkötője a szakemberhiány. Gazdaságvezetők szerint az agrár-felsőoktatásban tapasztalható képzési problémák az ágazat versenyképességét veszélyeztetik. A napokban Fazekas Sándor agrárminiszter egy nyilatkozatában arról beszélt, hogy a vidéki életforma egyre népszerűbb a fiatalok körében, az agrárium teljesítményét a magyar fiatalok is „díjazzák”, amit az is mutat, hogy a mezőgazdasági szakképzésbe jelentkezők száma három év alatt húsz százalékkal nőtt. De ez még mindig kevés.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Agrárgazdasági Kutató Intézet által összeállított munkaerőpiaci barométer is egyfajta megrendelés az oktatás irányába, hiszen közvetlenül a tagok igényeit tükrözi. A legutóbbi felmérés eredményéből többek között kiderült, hogy az álláshelyek betöltését elsősorban a pályakezdők mezőgazdasági, élelmiszeripari munkakörök iránti érdeklődésének hiánya és a jelentkezők nem megfelelő szakképzettsége hátráltatja. A kamara tagjai a szakképzési rendszert érintő javaslatként a tanulók gyakorlati ismereteinek bővítését, az élelmiszergazdasági vállalkozások szakképzésben részvételének növelését, a képzőintézmények és a gyakorlati helyek közötti szorosabb együttműködést fogalmazták meg. A beérkezett kérdőívek feldolgozása és az eredmények kiértékelése még folyamatban van, a végleges anyagot, trendeket, a látható összefüggéseket valamint az abból eredő javaslatokat 2017. első negyedévében adják közre.
Az agrárkamara által a napokban szervezett felsőoktatási kerekasztal-megbeszélésen az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a főbb piaci szereplők –, közöttük a CBA, a Master Good-csoport, a Glencore, az Alföldi Tej, a Vitafort, Bonafarm csoport, a Gallicoop, az Axiál-csoport, a Mirelite Mirsa, a Biofungi, a Fino-Food, a Hungaroseed, a Légli Szőlőbirtok és Borászat, valamint a Szerencsi Mezőgazdasági Zrt. képviselői – is megfogalmazták a mielőbbi váltás szükségességét. Elhnagzott az is, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma „Hazai agrárképzési terület fejlesztése” címen a helyzet feloldására kormány-előterjesztést készít, a napokban szűk körű szakmai egyeztetésre is sor kerítettek, mert a tapasztalatok szerint a képzési problémák kihatnak az ágazat társadalmi megítélésre, gyengítik a kutatási potenciált, ezáltal erőteljesen hozzájárulnak a munkerőpiac elégtelenségéhez.
A kerekasztal beszélgetésen ismertették a jelenlegi helyzetről készült kormányzati felmérés főbb megállapításait. E szerint a hazai szakképzés és felsőoktatás szétaprózódott, összehangolt képzési utakkal nem rendelkezik; a felnőttképzés és szakképzés nem éri elé célját; a képzési tartalomban sokszor elavult technológiák vannak jelen; a normatív támogatás nem fedezi az önköltséget; valamint a megszerzett tudás piaci relevanciája alacsony. Kiderült, hogy nemzetközileg egyre kevésbé versenyképes a képzés, az oktatásban kevés a nemzetközi együttműködés, illetve a projektek száma alacsony.
A Földművelésügyi Minisztérium terve szerint az agrárszakképzés átalakításával, a bérek folyamatos emelésével el akarják érni, hogy az ágazatok elvárásának megfelelő tudású és számú szakembert képezzenek. A csökkenő gyermeklétszám ellenére 2016-ban 8195 fő iratkozott be a tárca szakoktatási intézményeibe, amely 2,7 százalékos növekedést jelent a 2015/2016-os tanévhez képest.
A külföldi diákok számára is vonzó magyar agrár-felsőoktatás kialakítása a kormányzat célja – jelentette ki Palkovics László az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára egy vidéki szakmai fórumon. Ezért a kormány el karja érni, hogy a következő években a külföldi hallgatói létszám, kutatói-oktatói részarány duplájára emelkedjen.
Palkovics László elmondta, az agráriumban tevékenykedő hazai vállalkozások – más ágazatokhoz képest is nagyon keveset – a forgalom csupán 0,4 százalékát költik kutatás-fejlesztésre. A képzési infrastruktúra fejlesztésére, a korszerű technológiák bevezetésére az oktatásban jelentős pályázati forrás áll rendelkezésre.
A kormányzat szerint fontos lenne az oktatási intézmények vállalatokkal való együttműködése. Az egyetemek és a cégek számára is nagyobb szabadságot adó duális képzési forma kialakításán az agráriumban.
Az agrár-felsőoktatásban végbemenő profiltisztítás mellett az oktatási és innovációs kapacitások koncentrációjára van szükség. A tervek szerint három intézménytípus működik majd ezen a területen: a tudományegyetembe ágyazott agrárképzés, a szűkebb területen kiváló tevékenységet végző szakegyetem, és a különböző agrárképzéseket egy ernyő alá hozó forma, amely megvalósulhat stratégiai együttműködésként, társult intézményként, vagy egy-egy kar csatlakozásával. Palkovics László kitért arra is, dolgoznak a finanszírozás átalakításán is, hiszen semmi sem indokolja, hogy egy agrármérnök képzése lényegesen alacsonyabb forrásból valósuljon meg, mint más műszaki területeké. (munkatársunktól)
Kapcsolódó cikkeink
Tállai András lett az élelmiszergazdaságért és agrárszakképzésért felelős államtitkár
Tállai András kinevezésével új vezető irányítja az élelmiszergazdasági és agrárszakképzési…
Tovább olvasom >Az élelmiszeripar jövője a fiatalok kezében van
Az élelmiszerbiztonság és -minőség nem csupán az agrárium, hanem a…
Tovább olvasom >MBH: az aszály ellenére javultak a magyar élelmiszergazdaság kilátásai
Az aszályos nyár ellenére javultak a magyar élelmiszergazdaság kilátásai, jelentősebb…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >Friss felmérés: A visszautasítástól való félelem bénítja a vállalkozásokat
Egy friss felmérés szerint a vállalkozások 33 százaléka a visszautasítástól…
Tovább olvasom >Jelentősen nőtt az Alibaba negyedéves nyeresége
Az Alibaba Group Holding kínai e-kereskedelmi óriás adózott eredménye jelentősen…
Tovább olvasom >