Helyzetjelentés a 12. tojás-világnapon
A baromfiágazaton belül a tojástermelés a csatlakozás vesztese lett, a magyar tojástermelés 20%-kal csökkent. Idén az első nyolc hónapban 2009-hez képest 615 ezer tojójércével kevesebbet telepítettek le, összlétszámuk csak 2265 ezer.
A vásárlóerő csökkenése a keresletet is megnyirbálja. A KSH folyamatosan csökkenő fogyasztási adatokkal jelzi a gondokat. 2005-ben még 280, 2008-ban csak 261 darab az egy főre jutó fogyasztás évente.
Tavaly a tojás termelői ára egy év alatt 9,3%-kal nőtt, majd húsvét után 45%-kal csökkent, miközben a fogyasztói ár nem változott. Hiába csökkent a termelői ár, hiába gyengült a vásárlóerő és csökkent a kereslet, a nagy áruházláncok nem engedtek az árrésükből, inkább hagyták forgalmukat csökkenni.
Már csak egy esztendő van hátra az EU tojótyúkok tartására vonatkozó irányelvében meg-határozott 2012. január 1-jei dátumig. Eddig lehetnek használatban az ún. hagyományos ketrecek.
Az EU 353 millió étkezési tojást termelő tyúkjából 2009-ben 221 millió még hagyományos ketrecben volt. Európa önellátottsági szintje 70-75%-ra süllyed, amennyiben a hatóság bezárja a rendelkezésnek meg nem felelő telepeket. Magyarországon már eddig is a héjas tojás piacot 25-30%-ban foglalták el az importált tojások. Az EU szigorú szabályai a hatékonyságot nem, a költségeket annál inkább növelő beruházásokba hajszolták a termelőket. A múlt évben Németország az EU által előírt határidő előtt két évvel felszámolta a hagyományos ketreces tartást,több milliárd eurót ölve bele a technológiaváltásba. Az átmeneti tojáshiányt ez év májusától a túlkínálat váltotta fel. A tojások hazai termelői ára 45%-kal esett másfél hónap alatt., míg fogyasztói ára változatlan maradt. Az import tojások származási helyéről a „gondos” csomagolás miatt a vásárló csak otthon szerez tudomást, hiszen a csomagoláson egy magyar csomagolóhely azonosító száma és neve látható csupán.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >