Helyzetjelentés a 12. tojás-világnapon
A baromfiágazaton belül a tojástermelés a csatlakozás vesztese lett, a magyar tojástermelés 20%-kal csökkent. Idén az első nyolc hónapban 2009-hez képest 615 ezer tojójércével kevesebbet telepítettek le, összlétszámuk csak 2265 ezer.
A vásárlóerő csökkenése a keresletet is megnyirbálja. A KSH folyamatosan csökkenő fogyasztási adatokkal jelzi a gondokat. 2005-ben még 280, 2008-ban csak 261 darab az egy főre jutó fogyasztás évente.
Tavaly a tojás termelői ára egy év alatt 9,3%-kal nőtt, majd húsvét után 45%-kal csökkent, miközben a fogyasztói ár nem változott. Hiába csökkent a termelői ár, hiába gyengült a vásárlóerő és csökkent a kereslet, a nagy áruházláncok nem engedtek az árrésükből, inkább hagyták forgalmukat csökkenni.
Már csak egy esztendő van hátra az EU tojótyúkok tartására vonatkozó irányelvében meg-határozott 2012. január 1-jei dátumig. Eddig lehetnek használatban az ún. hagyományos ketrecek.
Az EU 353 millió étkezési tojást termelő tyúkjából 2009-ben 221 millió még hagyományos ketrecben volt. Európa önellátottsági szintje 70-75%-ra süllyed, amennyiben a hatóság bezárja a rendelkezésnek meg nem felelő telepeket. Magyarországon már eddig is a héjas tojás piacot 25-30%-ban foglalták el az importált tojások. Az EU szigorú szabályai a hatékonyságot nem, a költségeket annál inkább növelő beruházásokba hajszolták a termelőket. A múlt évben Németország az EU által előírt határidő előtt két évvel felszámolta a hagyományos ketreces tartást,több milliárd eurót ölve bele a technológiaváltásba. Az átmeneti tojáshiányt ez év májusától a túlkínálat váltotta fel. A tojások hazai termelői ára 45%-kal esett másfél hónap alatt., míg fogyasztói ára változatlan maradt. Az import tojások származási helyéről a „gondos” csomagolás miatt a vásárló csak otthon szerez tudomást, hiszen a csomagoláson egy magyar csomagolóhely azonosító száma és neve látható csupán.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >