Hegyközségek: elengedhetetlen a bor nagykereskedelmi és piaci árának emelése
A már évek óta veszteséges szőlőtermesztés nem tartható fent a jelenlegi hazai nagykereskedelmi borárak mellett, amennyiben nem történik 15-20 százalékos nagykereskedelmi áremelés, úgy a magyar szőlő-bor ágazat helyzete teljes mértékben ellehetetlenül a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa szerint.
Az MTI-nek küldött csütörtöki közleményben felidézik: a hazai nagykereskedelmi árak a szőlőtermelők és a borászatok költségnövekedése ellenére sem változtak. Ugyanakkor a kereskedelem folyamatosan növelte árrését, így a fogyasztói árak évről évre emelkedtek, amiből a termelők nem részesednek. További nehézséget okozott a 2021-es szélsőséges időjárás.
Légli Ottó, a HNT elnöke a közleményben kiemelte: évek óta fennálló egészségtelen piaci folyamatról van szó, amelyet tovább súlyosbított a koronavírus-járvány. Az áruházláncok a bor beszerzési tendereken egyre alacsonyabb árra kényszerítik a beszállító pincészeteket. Hozzátette: kollégáik olykor olyan áron kényszerülnek bort átadni, amelyen az gyakorlatilag elő sem állítható. Ez a tisztességtelen gazdasági gyakorlat végiggyűrűzik a teljes borpiacon és negatívan érinti valamennyi borkategóriát, egyértelműen hatással van a szőlő- és bortermelők jövedelmezőségére, kritikus helyzetet eredményezett az ágazatban – fogalmazott.
A szőlő- és bortermelőket hátrányosan érinti az ágazat termelési költségeinek folyamatos emelkedése. Ide tartozik a szőlő termelési költségeinek növekedése, de emelkedik a csomagolóanyagok, az energia és a munkaerő költsége is. A szakértők szerint az elmúlt időszakban legalább 15-20 százalékkal nőttek a borászatok költségei, ezért elengedhetetlen a bor nagykereskedelmi átvételi árának legalább ezzel megegyező emelése a 2021-es szüret után – közölte a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Magyar siker a világ legjobb borászatainak rangsorában: a Szepsy Pince a 43. helyen
2024-ben is közzétették a World’s Best Vineyards rangsorát, amely az…
Tovább olvasom >Piacismeret, kapcsolatépítés, marketing
Nem feltétlenül egyforma tapasztalatokkal a hátuk mögött, de egyformán meghatározó…
Tovább olvasom >Hullámvölgyből kifelé
Idén az extrém meleg időjárásnak köszönhetően a megszokottnál jóval korábban kezdődött…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >