Hegyközségek: elengedhetetlen a bor nagykereskedelmi és piaci árának emelése
A már évek óta veszteséges szőlőtermesztés nem tartható fent a jelenlegi hazai nagykereskedelmi borárak mellett, amennyiben nem történik 15-20 százalékos nagykereskedelmi áremelés, úgy a magyar szőlő-bor ágazat helyzete teljes mértékben ellehetetlenül a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa szerint.

Áremelés nélkül ellehetetlenül a szőlő-bor ágazat
Az MTI-nek küldött csütörtöki közleményben felidézik: a hazai nagykereskedelmi árak a szőlőtermelők és a borászatok költségnövekedése ellenére sem változtak. Ugyanakkor a kereskedelem folyamatosan növelte árrését, így a fogyasztói árak évről évre emelkedtek, amiből a termelők nem részesednek. További nehézséget okozott a 2021-es szélsőséges időjárás.
Légli Ottó, a HNT elnöke a közleményben kiemelte: évek óta fennálló egészségtelen piaci folyamatról van szó, amelyet tovább súlyosbított a koronavírus-járvány. Az áruházláncok a bor beszerzési tendereken egyre alacsonyabb árra kényszerítik a beszállító pincészeteket. Hozzátette: kollégáik olykor olyan áron kényszerülnek bort átadni, amelyen az gyakorlatilag elő sem állítható. Ez a tisztességtelen gazdasági gyakorlat végiggyűrűzik a teljes borpiacon és negatívan érinti valamennyi borkategóriát, egyértelműen hatással van a szőlő- és bortermelők jövedelmezőségére, kritikus helyzetet eredményezett az ágazatban – fogalmazott.
A szőlő- és bortermelőket hátrányosan érinti az ágazat termelési költségeinek folyamatos emelkedése. Ide tartozik a szőlő termelési költségeinek növekedése, de emelkedik a csomagolóanyagok, az energia és a munkaerő költsége is. A szakértők szerint az elmúlt időszakban legalább 15-20 százalékkal nőttek a borászatok költségei, ezért elengedhetetlen a bor nagykereskedelmi átvételi árának legalább ezzel megegyező emelése a 2021-es szüret után – közölte a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Vesztergombi Ferenc kapta idén a Magyar Bor Akadémia Életmű Díját
A szőlő és a bor nemcsak több százezer embernek ad…
Tovább olvasom >Bor ellen kampányol, miközben a borágazatot képviseli? Wáberer György kihívása botrányt kavart
Jelentős felháborodást váltott ki a hazai borászok körében Wáberer György…
Tovább olvasom >Tavaly 1,7 millió hektoliter bort fogyasztottak Magyarországon
Tavaly összesen 1,7 millió hektoliter, átlagosan fejenként 17,1 liter bort…
Tovább olvasom >További cikkeink
PwC E-toplista: A legnagyobb és legismertebb online kereskedők
4 kategória: legnagyobb, FMCG, magyar, legismertebb – 2024 legsikeresebb e-kereskedőinek…
Tovább olvasom >Krízistérkép 2024: Jelentősen nőtt az elhúzódó válságok száma
450 válsághelyzetet regisztrált és elemzett kommunikációs szempontok szerint az MPRSZ…
Tovább olvasom >K&H: hány forintért kártyáztak a magyarok külföldön?
Közel 3 millió alkalommal vásároltak külföldön a K&H bankkártyás ügyfelei…
Tovább olvasom >