Szigorítás helyett ágazatra szabott megoldásokat kérnek, önszabályozást javasolnak a szőlő- és borszektor képviselői
Az Európai Bizottság javaslata szerint minden alkoholos ital címkéjén fel kellene tüntetni annak kalóriatartalmát, valamint figyelmeztetni a fiatalokat az alkoholfogyasztás és az ittas vezetés veszélyeire. A négy legnagyobb európai lobbiszervezet (CEEV, Copa-Cogeca, CEVI, EFOW) levélben fogalmazta meg közös álláspontját, amelyet az Európai Parlament „Bor, párlatok és minőségi élelmiszerek” munkacsoportjának juttattak el. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) is csatlakozott az európai szintű szakmai összefogáshoz, emellett a Wine in Moderation program nemzeti koordinátoraként nemcsak az önszabályozást, hanem a felelős alkoholfogyasztást is tevékenyen támogatja.
A meghatározó brüsszeli borászati szövetségek közös levelükben a szőlő-bor ágazat különleges szabályozási igényeire hívják fel a figyelmet.– A magyar EP-képviselőket is arra kérjük, hogy munkájuk során képviseljék a magyar bortermelők érdekeit annak érdekében, hogy ésszerű és betartható szabályokat vezessen be az Európai Unió – mondta el Légli Ottó, a HNT elnöke.
Az Európai Bizottság új uniós borcímkézési szabályozásról szóló, 2017. márciusában publikált tanulmányára reagálva a szőlő- és borágazati szektor képviselői a bor jellegéhez alkalmazkodó, megoldásokat kérnek a döntéshozóktól. További szigorítás helyett a szakmai szervezetek azt javasolják, hogy a borfogyasztók személyre szabottan, az interneten keresztül kapjanak tájékoztatást a borok összetételéről, a termelőket ne kötelezzék az energia- és a tápanyagtartalom részletes feltüntetésére a címkéken. Az előállítói oldal nevében pedig arra vállalnak kötelezettséget, hogy kommunikációjukban hangsúlyt fektetnek a felelős borfogyasztás népszerűsítésére és a fogyasztói tudatosság növelésére. Hangsúlyozzák: az ágazat termelési szerkezete, a borkészítés speciális feltételei, a tagállamok helyi igényei egyaránt egyedi, a többi alkoholos terméktől eltérő szabályozást tesznek szükségessé. Együttműködési szándékukat jelezve egyúttal felhívják a figyelmet arra, hogy a bor jelenleg is egyike a legszigorúbb szabályozás alá eső termékeknek.
A HNT e tendenciákat már korábban felismerve 2016 májusában csatlakozott a Wine in Moderation programhoz nemzeti koordinátorként. A nevében is mértékletes borfogyasztást népszerűsítő nemzetközi kezdeményezés kidolgozott módszertant és információs anyagokat kínál a résztvevőknek, amelyeket a célcsoport sajátosságainak megfelelően rugalmasan lehet alakítani. – Ezzel a háttérrel lehetőség nyílik arra, hogy a HNT koordinálásával a hazai borfogyasztók valós képet kapjanak a bor élettani hatásáról és gasztronómiai értékéről és példákat lássanak egészséget nem károsító borélvezetre. Ebben az évben két erős stratégiai szövetséges, a Magyar Turisztikai Ügynökség és a Nemzeti Agrárkamara is csatlakozott a magyar programhoz, amelyet hamarosan részletesen megismerhetnek a termelők és a fogyasztók. – összegezte Dr. Brazsil Dávid, a HNT főtitkára.
Az Európai Bizottság korábban egy évet adott az alkoholos italok előállítóinak, hogy a címkézésre vonatkozóan ágazati szinten megtegyék saját javaslataikat. A vonatkozó, 1169/2011 EU rendelet kapcsán tervezett intézkedésekről június 15-én számol be Vytenis Andriukaitis, az Európai Bizottság egészségügyért és élelmiszer-biztonságért felelős biztos Európai Parlament „Bor, párlatok és minőségi élelmiszerek” munkacsoportjának.
Az EU címkézésre vonatkozó szabályainak értelmében a fogyasztóknak átfogó információkat kell kapniuk az előre csomagolt élelmiszerek alkotórészeiről és összetételéről. A termékek címkéin szerepeltetni kell az allergénekre és a tápértékre (energia-, zsír, telített zsír-, szénhidrát-, cukor-, fehérje- és sótartalom) vonatkozó információkat. Az alkoholtermékek energiatartalmának feltüntetése mindeddig nem volt kötelező.
Az aláíró szervezetek :
CEEV -Comité Vin – Boripari- Borkereskedelmi Európai Szövetség
Copa-Cogeca – Mezőgazdasági termelők és Szövetkezetek
CEVI – Európai Független Bortermelők Szövetsége
EFOW – Eredetvédett Bortermelők Szövetsége
Kapcsolódó cikkeink
Magyar siker a világ legjobb borászatainak rangsorában: a Szepsy Pince a 43. helyen
2024-ben is közzétették a World’s Best Vineyards rangsorát, amely az…
Tovább olvasom >Piacismeret, kapcsolatépítés, marketing
Nem feltétlenül egyforma tapasztalatokkal a hátuk mögött, de egyformán meghatározó…
Tovább olvasom >Hullámvölgyből kifelé
Idén az extrém meleg időjárásnak köszönhetően a megszokottnál jóval korábban kezdődött…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >