Hazánkban 2 százalékkal több élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot adtak el a IV. negyedévben, mint egy évvel előtte
Másfél év után, Magyarországon tavaly a negyedik negyedévben újra nőtt az élelmiszer-kiskereskedelem mennyiségben mért forgalma; 2 százalékkal több élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot adtak el a boltokban legutóbb október-decemberben, mint az egy évvel korábbi hasonló időszakban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat 20 fejlett európai országban végzett felmérése.
– Bár mennyiséget tekintve a forgalom 2 százalékkal nőtt a negyedik negyedévben, az előző évi hasonló periódushoz képest, a piac értékben stabil maradt, mivel az árszínvonal átlag 2 százalékkal alacsonyabb lett – tájékoztat Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen ügyvezető igazgatója. – Az árszínvonal csökkenését több tényező együttes hatása eredményezte: Nőtt a kereskedelmi márkás termékek és az olcsóbb kereskedelmi csatornák forgalma, valamint az akciós értékesítés.
Magyarország mellett 1-2 százalékkal alacsonyabb átlagárakat regisztrált a Nielsen Svájcban, Lengyelországban, Spanyolországban és Portugáliában is. A többi országban már emelkedtek az átlagárak, sőt Nagy-Britanniában, Törökországban és Dániában 3 százalékot meghaladó mértékben.
A Nielsen igazgatója rámutat, hogy mennyiségben a napi fogyasztási cikkeknél a negyedik negyedévi plusz 2 százalék nagyobb, mint a növekedés aránya tíz másik országban, például Hollandiában, Belgiumban, Ausztriában, Csehországban. Sőt, Görögországban és Németországban már a harmadik egymást követő negyedévben csökkent az eladott árumennyiség, az előző évi hasonló periódusokhoz viszonyítva.
Legnagyobb ütemben bővült az élelmiszer-kiskereskedelem piaca a negyedik negyedév során Törökországban értéket tekintve 9 százalékkal. Szlovákiában 7, Írországban 5 százalékos a növekedés.
– Amíg értékben, nominálisan húsz európai országban átlagosan 2,6 százalékkal emelkedett az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele a tavalyi negyedik negyedév során, addig a mennyiségi növekedés átlaga még viszonylag kis mértékű, 1,1 százalékkal – állapítja meg Szalókyné Tóth Judit a tavalyi és egy évvel korábbi negyedik negyedévek összehasonlítása alapján. – Ugyanakkor tovább emelkedett a napi fogyasztási cikkek átlagárának növekedési üteme, és 1,5 százalékot ért el október-decemberben, a vizsgált húsz országban, az egy évvel korábbi hasonló időszakhoz képest.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >