Havi ügy, közös felelősség: tescós vásárlással segíthetünk azoknak, akiknek nem telik menstruációs termékekre

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 05. 30. 11:04

Május 28-án, a menstruációs higiénia világnapján a Tesco arra hívta fel a figyelmet, hogy a menstruáció a világ egyik legtermészetesebb folyamata, mégis rengeteg lány és nő számára luxuskiadásnak számítanak az ehhez szükséges higiéniai termékek. A vállalat kutatása szerint a nők átlagosan 4200 forintot költenek havonta intim higiénés termékekre, ami az életük során közel 1,9 millió forintos kiadást jelent. Az áruházlánc évek óta aktívan tesz a menstruációs szegénység csökkentéséért, legújabb, szállító partnereivel közösen indított kampányában pedig június 5. és 18. között minden, a Tescónál vásárolt női intim higiéniai termék árából 30 forintot ajánl fel jótékony célra azon rászorulók javára, akiknek nem telik ezekre.

A nők tipikusan 12-13 éves koruk körül menstruálnak először, és 50 éves koruk körül utoljára. A kettő közötti körülbelül 450 hónapban szükségük van intim higiéniai termékekre. Ezek az alapvető árucikkek azonban az életük során mintegy 1,9 millió forintba kerülnek*.

A menstruációs szegénység sok esetben már gyerekkorban elkezdődik. A Procter & Gamble 2018-ban végzett kutatása** szerint a 18–24 éves lányok 23 százaléka hiányzott már az iskolából a menstruációja alatt azért, mert nem tudott megfelelő higiéniai terméket beszerezni, vagy van olyan barátja, aki emiatt maradt távol. Ez az érintett fiatalok számára nemcsak tanulmányi lemaradással jár, hanem gyakran társas kapcsolataik is sérülnek, önbizalmuk csökken, vagy épp elszigetelődnek.

A probléma felnőttkorban sem szűnik meg. A Tesco megbízásából 2024 augusztusában készült felmérés* azt mutatja, hogy a nők 40 százaléka spórolt már más kiadáson annak érdekében, hogy tampont vagy betétet vehessen. A megkérdezettek közel 50 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem tudott elegendő mennyiségű vagy megfelelő minőségű intim terméket vásárolni. Továbbá a válaszadók 62 százaléka tapasztalta azt, hogy munkahelyén nem tud olyan gyakran tampont vagy betétet cserélni, ahogy az ideális lenne. A felmérésben részt vevők 93 százaléka szerint a nőknek támogatást kellene kapniuk ezeknek a termékeknek a megvásárlásához.

Egy csomagnyi esély

A Tesco és szállító partnerei 2025. június 5. és 18. között minden, a Tescónál vásárolt női intim higiéniai termék árából 30 forintot ajánlanak fel a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet javára. Az így befolyt összegből a szervezet hátrányos helyzetű lányoknak és nőknek állít össze intim higiénés csomagokat, valamint edukációs programokat szervez, hogy a menstruáció ne legyen akadálya a tanulásnak, a közösségi életnek vagy a munkavállalásnak. A kampány kiemelt partnere az Always, Naturella, Tampax és Discreet márkák gyártója, a Procter & Gamble.

„A Tesco hisz abban, hogy a nők támogatása nem lehet alkalmi gesztus. A menstruációs szegénység elleni fellépés nálunk tehát nem kampány, hanem küldetés. Ezért biztosítunk saját munkatársainknak is hozzáférést az intim higiéniai termékekhez, ezért csökkentettük sajátmárkás termékeink árát az áfa értékével, és ezért hoztuk létre 2025. március 7-én a „Menstruáció nem luxus” hiánypótló együttműködési platformot, amelyhez továbbra is várjuk az újabb csatlakozókat. Most pedig vásárlóinkkal közösen is segítünk azoknak, akiknek minden hónap kihívás. Öröm számunkra, hogy ehhez a legnépszerűbb márkákról ismert szállító partnereink is csatlakoztak, így a közösség erejével még hatékonyabban léphetünk fel az ügy érdekében”

– mondta Hevesi Nóra, a Tesco-Global Zrt. kommunikációs vezetője.

„A Procter & Gamble számára a menstruáció körüli társadalmi akadályok lebontása kiemelt cél. Különösen büszkék vagyunk arra, hogy a „Lányból nővé” program keretében együttműködünk a Magyar Vöröskereszttel, hogy a fiatalok a menstruáció napjain is megfelelő higiéniai körülmények között tudjanak iskolába járni. Lelkesen csatlakoztunk a Tesco kezdeményezéséhez, mert fontosnak tartjuk, hogy a fiatal lányok és a felnőtt nők is méltósággal élhessék meg a menstruációjukat. Közösen most új szintre emeljük a menstruációs szegénység elleni fellépést, amihez a kampányidőszakban minden vásárlás valódi segítséget adhat”

– nyilatkozta Vörös-Balogh Anikó, az Always Senior Márka Managere.

A menstruáció a Tescónál már nem luxus

A Tesco évek óta dolgozik azon, hogy a menstruáció ne legyen akadály, hanem elfogadott és támogatott része legyen a nők életének. A vállalat 2023 óta áruházaiban, logisztikai központjában és központi irodájában ingyenesen biztosít intim higiéniai termékeket a kolléganői és a cégnél gyakorlatot töltő tanulók számára. 2024 júniusától pedig minden saját márkás női intim higiéniai termékének árából elengedi az áfát, ezzel is segítve a vásárlókat rendszeres extra kiadásaik csökkentésében. 2025 márciusában a Tesco még tovább ment, és olyan platformot hozott létre, amely vállalatokat, nonprofit szervezeteket és szakembereket kapcsol össze egy szövetségbe. A kezdeményezés célja, hogy lebontsa a menstruációval kapcsolatos stigmákat, növelje a társadalmi tudatosságot a témában, valamint mindenkinek hozzáférést biztosítson az alapvető menstruációs termékekhez

Kapcsolódó cikkeink