Hatóanyagok harca

Szerző: Budai Klára Dátum: 2022. 11. 09. 09:03

Az arcápolás kategória korábban nem tapasztalt mértékben szárnyal, jól érzékelhetően egyre fontosabb az emberek számára arcbőrük tisztasága, szépsége. A funkcionális termékek esetében erőteljes verseny zajlik, a gyártók folyamatosan jelennek meg újabb és újabb hatóanyagokkal, amelyek a legkülönfélébb problémákra és igényekre kínálnak megoldást. A legnagyobb népszerűségnek egyértelműen a ránctalanító hatású termékek örvendenek, de egyre inkább fókuszba kerül a fényvédelem is.

Gózon-Karajz Zsófia, L’Oréal

Gózon-Karajz Zsófia
trade marketing manager
L’Oréal Magyarország

Gózon-Karajz Zsófia, a L’Oréal Magyarország Kft. trade marketing managere a NielsenIQ adataira hivatkozva elmondja, az arcápolás kategória Magyarországon YTD június időszakot tekintve továbbra is elképesztően dinamikusan, 23,5%-kal tudott nőni értékben. A ránctalanító szegmens stabil növekedésével tovább erősítette első helyét.

– A forgalmi növekedés hátterében több tényező is fellelhető. Ezek egyike az elöregedő társadalom gyorsuló trendje, melynek következtében várhatóan 2030-ra Magyarországon a női lakosság fele 50 éven felüli lesz. Ez a szám 10 éve még csak 41% volt. Nem meglepő tehát, hogy egyre nagyobb igény van a ránctalanító termékekre – hívja fel a figyelmet Gózon-Karajz Zsófia.

Másik tényezőként említi a valorizációt, mely egyrészt magában foglalja az áremelkedést, ami az elmúlt hónapokban végbement a piacokon, másrészt egy elmozdulást a magasabb árfekvésű termékek irányába.

Varga Marietta, Johnson

Varga Marietta
junior brand & shopper
activation manager
Johnson & Johnson

Varga Marietta, a Johnson & Johnson junior brand & shopper activation managere úgy látja, az utóbbi két évben a teljes arcápolási piac felrobbant, és jelenleg a virágkorát éli, rengeteg új termék jelent meg és jelenik meg a polcokon a mai napig.

– Ha a funkcionális arcápolást nézzük, a ránctalanító termékek még inkább előtérbe kerültek az utóbbi két évben, és egyre jelentősebb polchelyet foglalnak el, elősorban a drogériákban. A ráncok megelőzése kapcsán a fényvédelem is fókuszba került, mint az alaprutin egyik legfontosabb része – emeli ki a szakember, akitől azt is megtudjuk, hogy az elmúlt két évben a social media felületeken itthon is előtérbe került két fontos téma, az arc- és bőrápolás edukáció, valamint a tudatos bőrápolás.

– Ez természetesen a vásárlói igényekre is hatással volt, a vásárlók sokkal tudatosabbak lettek. Fontos számukra, hogy pontosan mit kennek az arcukra, és milyen összetevő lehet a bőrtípusuknak leginkább megfelelő.

Fehér Nóra-dm

Fehér Nóra
szortimentmenedzser
dm

Fehér Nóra, a dm Kft. szortimentmenedzsere arra mutat rá, hogy a női arcápolás kategória értékbeni és darabszámos eladásai egyaránt nőttek Magyarországon, a drogériákban is, viszont csökkentek a hiperekben.

– Ahogy az a NielsenIQ kimutatásából is látszik, a független üzletek és a drogériák tudták növelni csatornafontosságukat. A dm a drogériák növekedését is jelentősen meghaladta, piacrésze a kategórián csatornától függően 55–60% között mozog – ismerteti Fehér Nóra.

A kategória jelenleg nagyon aktív, számos termék- és márkaújdonságot dobnak piacra a gyártók, a vásárlók szívesen próbálják ki ezeket az újdonságokat, szeretik az otthoni arcápolási termékeiket bővíteni, hiszen ez a mindennapi szükséges szépségápolás mellett élményt is nyújt.

– Az egyedi termékkínálat, a megújuló arcápolási trendekre történő gyors reagálás, az erős saját márka – Balea – különböző termékvonalai, a fenntarthatósági szempontok előtérbe helyezése és a vásárlók edukálása mind-mind hozzájárulnak a dm kategóriában elért kiemelkedő sikereihez.

 

A kategória jelenleg nagyon aktív, számos termék- és márkaújdonságot dobnak piacra a gyártók, a vásárlók pedig szívesen próbálják ki ezeket

Egyre tudatosabbak a fogyasztók

Tokaji Orsolya, a Rossmann Magyarország Kft. kategóriamenedzsere megerősíti, hogy a ránctalanító kategória sikere töretlen a piacon.

Tokaji Orsolya, Rossmann

Tokaji Orsolya
kategóriamenedzser
Rossmann
Magyarország

– A Rossmann-üzletekben a vásárlók széles választékkal találják magukat szemben, ahogy az arcápolás polc elé érnek. A márkák felismerték, hogy fontos, hogy meg tudják különböztetni magukat a többi termék közül, illetve segíteni kell a vásárlókat a döntésben. Ennek következtében egyre több termék csomagolásán található életkorajánlás. Korábban, szinte csak ránctalanító krémben, illetve szemkörnyékápolóban merült ki a ránctalanítás, ami mára már bővült a maszkokkal és a szérumokkal – informál a kategóriamenedzser.

Mint mondja, a maszkoknál is sikerrel működnek a ránctalanító hatásúak, viszont a szérumok szinte berobbantak. A szérumok nagy előnye ebben a kategóriá­ban, hogy nem feltétlenül kell lecserélni a kedvelt, jól bevált krémünket, hanem bele lehet csepegtetni, esetleg kiegészítésként a bőrre lehet kenni.

– A vásárlók egyre tudatosabbak ebben a kategóriában is, ezért a gyártók rendületlenül törekednek a fenntartható csomagolásra, illetve a természetes összetevőkre – teszi hozzá Tokaji Orsolya.

Fehér Nóra kiemeli: az arcápolási termékekkel a fogyasztók mindig valamilyen igényüket szeretnék kielégíteni. Ebből következik, hogy jellemzően az első választási szempont a funkció (ránctalanítás, hidratálás, mitesszereltávolítás, sminkeltávolítás stb.), ezt követően egyre többen vizsgálják meg a termékek összetételét, a márkát, és természetesen ezek mellett a termék ára is befolyásolja a választást. A márkahűség szegmensenként, illetve fogyasztói típusonként változó, míg lemosót és maszkot szívesen próbálnak ki újat a fogyasztók, az egyéb arcápolási termékeknél már jóval óvatosabbak.

– A tudatos választás a hatóanyagokon kívül kiterjed olyan szempontokra is, mint a fenntarthatóság, amely területen a dm is igyekszik élen járni. Legyen szó akár mikroműanyag-mentes termékről, újrahasznosított csomagolásról, kíméletes összetevőkről. Mindezt jól alátámasztja a dm Clean Beauty termékvonalának kialakítása, amely ezeket az előtérbe kerülő, fogyasztói döntéseket befolyásoló jellemzőket igyekszik beleépíteni minél több termékbe – világít rá a dm Kft. szortimentmenedzsere. – A vásárlók egyre inkább a parfüm és káros anyagoktól mentes, tiszta, magas hatóanyag-koncentráció­jú készítmények felé fordulnak, valamint egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a fényvédelmet is nyújtó termékek is. Az új hatóanyagok bevezetése miatt is szükségessé vált, hogy a gyártók a napvédelemre is gondoljanak a termék egyéb, fő funkciói mellett.

– Továbbra is nagy a verseny a hatóanyagok kapcsán. A piacon folyamatosan bukkannak fel új, sztárnak kikiáltott, trendi hatóanyagok. A gyártók legnagyobb kihívása, hogy egyrészt gyorsan felismerjék a fogyasztói igényeket és arcápolási trendeket, másrészt képesek legyenek gyorsan lereagálni ezeket.

– Az idei év slágere a funkcionális arcápolás terén a retinol – veszi át a szót Varga Marietta. – A tiszta retinol – más néven A-vitamin – hatásos antioxidáns és sejtszabályozó, segíti a sejtek normális működését és megújulását, valamint a kollagéntermelést. A retinoltartalmú termékeknél kiemelten fontos szerepet játszik az összetevő, mivel nem mindegy, hogy tiszta reti­nolt/retinalt tartalmaz az adott termék vagy retinyl palmitate-ot, ugyanis hatékonyságban az utóbbi igencsak elmarad a tiszta retinol hatékonyságától. Ezért is vagyunk büszkék az idén tavasszal bevezetett legújabb Neutrogena termékcsaládra, a tiszta retinolt tartalmazó Retinol Boostra, mely a már jól ismert, tiszta hialuronsavas Hydro Boost termékek mellett hatékonyan beépíthető a bőrápolási rutinba.

Népszerű formulák, izgalmas innovációk

A L’Oréal Magyarország Kft. két termékében is megtalálható a retinol, amely a bőrgyógyászok által leggyakrabban javasolt összetevő a ráncok korrigálása kapcsán. Ezek a L’Oréal Paris Revitalift Laser éjszakai szérum és az idén bevezetett L’Oréal Paris Revitalift Laser Pressed Cream, amelyben a retinol mellett a niaci­namid is az összetevők egyike, így nem csak a ráncok csökkentésében segít, de a bőrtónus kisimításában is.

A független üzletek és a drogériák tudták növelni csatornafontosságukat

– A közeljövőben bevezetésre kerül egy szérumunk kifejezetten az érett bőr számára, mely natív pünkösdirózsa-sejtekkel van gazdagítva a bőr táplálása, feszesítése és rózsás ragyogása érdekében – újságolja Gózon-Karajz Zsófia.

A Rossmann hálózatában sikeres arcápolók a 65+ 55+-os kategóriába sorolható ránctalanítók.

– A dm-nél továbbra is fókuszban lesz a tudatos arcápolás, a Clean Beauty vonalba tartozó termékek, amelyeknél kiemelt szerepet kapnak a formulák. Jelentős hangsúly marad továbbra is a koreai és japán termékeken, illetve a fényvédelem továbbra is fókuszban marad – vetíti előre Fehér Nóra.

A dm applikációjában ősztől egy új funkció érhető el, amellyel a vásárlóknak szeretnének egyrészt edukációs tartalmat, másrészről élményt is nyújtani. A dm app „Live Shopping” funkciójával a vásárlókat élő, minőségi, hiteles tartalmakkal segítik a választásban. //

 

Ötödével nőtt az arcápolópiac értékben

A NielsenIQ által felmért 6 arcápoló kategória – arclemosó, -radír, -maszk, kozmetikai kendő, valamint arc- és szemránckrém és az arctapasz – összességében 20%-os értékbeli növekedést mutatott 2021. július–2022. június során az előző azonos időszakhoz viszonyítva. Ezekre a termékekre együttesen több mint 20 milliárd forintot költöttünk a vizsgált 12 hónapban.

NielsenIQ logo

Két számjegyű növekedés az arc- és szemránckrémek piacán

Séra Katalin_NielsenIQ

Vendégszerző:
Séra Katalin
senior elemző
NielsenIQ

Mind értékben, mind mennyiségben jelentősen emelkedett az arc- és szemránckrém bolti eladása a legutóbbi év során. Értékben 27, mennyiségben 36%-os növekedés figyelhető meg. Az emelkedésnek köszönhetően a kategória 12 hónapos forgalma meghaladja a 12 és fél milliárd forintot.

A drogériák dominálnak az eladásban, a kategóriabevétel több mint 90%-át ott regisztráltuk. A 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek piacrésze csökkent, idén 6%-ot adtak a kategória forgalmából.

A vizsgált 12 hónapban a fogyasztók leginkább a gyártói márkás termékeket vásárolták, értékbeli piaci részesedésük ugyanis 91%-os. Típus alapján a fogyasztók a hidratáló, illetve a ránctalanító variánsokat kedvelik leginkább.

Növekvőben az arctisztítók forgalma

A NielsenIQ által mért második legnagyobb arcápolási kategória az arctisztító, eladása meghaladta a 4 milliárd forintot 2021. július és 2022. június között. Az ezt megelőző 12 hónaphoz viszonyítva ez 13%-os forgalombővülést jelent. Mennyiségben alacsonyabb a növekedés mértéke, mindössze 1%-os.

Arctisztítóra is a drogériákban költünk a legtöbbet: az értékbeli forgalom több mint négyötödét hasítják ki. További 10% jut a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletekre, 4% pedig a 401–2500 négyzetméteres üzletekre.

Az arctisztítóknál is előnyben részesítik a fogyasztók a gyártói márkás termékeket: ezek a piac 79%-át teszik ki.

Előtérben a gyártói márkás arcmaszkok

Az arcápolási kategóriák közül az értékbeli ranglista harmadik helyén álló arcmaszk forgalma meghaladta a 2 milliárd forintot 2021. július és 2022. június között, ami az ezt megelőző periódussal összevetve 8%-os forgalomemelkedést jelent. A korábban említett arcápolási kategóriákkal ellentétben itt azonban volument tekintve 7%-os csökkenés figyelhető meg.

Arcmaszkért is leginkább drogériába járunk, a kategória eladásának 95%-a itt történik. A 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek adnak még említésre méltó részt az eladásokból, a piac közel 5%-át teszik ki.

A korábbi arcápolási kategóriákhoz képest a saját márkás termékek részesedése magasabb, az eladások több mint egynegyede történik ilyen formában. Azonban mind értékben, mind mennyiségben csökkenés jellemzi a saját márkákat, míg a gyártói márkás termékek eladása értékben 14, mennyiségben 7%-kal növekedett.

Csökkenő kereslet az arcradír iránt

A NielsenIQ által mért arcápolási kategó­riák közül egyedüliként az arcradírok pia­ca mutatott értékbeli csökkenést az időszakok között. Értékben 4, mennyiségben 11%-kal csökkent a kategória eladása.

A piac ezen kategória esetében is igen koncentrált: a vizsgált időszakban 10-ből 9 arcradírra költött forint a drogériákban került a kasszákba.

A fogyasztók arcradírból is gyakrabban választják a gyártói márkákat, a kategóriapiac háromnegyedét ezek a termékek teszik ki. //

Kapcsolódó cikkeink