Hat év alatt most először adtak el átlagosan kevesebb árut az európai élelmiszerüzletek, negyedéves összehasonlításban
Hat év alatt most először adott el átlagosan kevesebb árut az európai élelmiszer-kiskereskedelem negyedéves összehasonlításban; az idei második negyedév során Európában átlag 1 százalékkal csökkent az eladott mennyiség, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva, míg Magyarországon 2 százalékkal. Az elemzést a Nielsen készítette, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, ismereteket szolgáltató globális vállalat.
Értékben az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum kiskereskedelmi forgalma Magyarországon átlag 5, földrészünkön 3 százalékkal nagyobb az idei második negyedévben, mint tavaly április-június során. Legnagyobb mértékben nőtt Törökországban 10, Szlovákiában és Lengyelországban 7-7 százalékkal. Ezzel szemben 1-2 százalékos csökkenést regisztráltak Görögországban, Olaszországban és Csehországban.
Mennyiséget tekintve a bolti forgalom huszonegy vizsgált ország közül tizenegyben csökkent, kilencben növekedett, Belgiumban pedig stabil maradt, negyedéves összehasonlításban, a Nielsen adatai szerint. Legnagyobb mértékben, 7 százalékkal esett vissza a mennyiségi eladás Csehországban. Az utána következő Törökországban, Portugáliában és Olaszországban pedig mínusz 3-3 százalékot regisztráltak. Folyamatosan negatív a tendencia Görögországban, ahol a tizenhárom legutóbbi, egymást követő negyedév mindegyike során mennyiségi csökkenést regisztrált a Nielsen.
Mennyiségi szempontból leginkább Lengyelországban és Norvégiában emelkedett az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma, 3-3 százalékkal, az idei második negyedév alatt.
– Az európai élelmiszer-kiskereskedelem összehasonlító elemzését 2007-ben kezdtük el, és azóta az idei második negyedévben tapasztalunk először csökkenést a mennyiségi eladásoknál. Ezt első sorban a negatív gazdasági környezet okozza, valamint az árak növekedése – állapítja meg Jean Jacques Vandenheede, a Nielsen kiskereskedelmi kutatásainak európai igazgatója.
A vizsgált huszonegy országban az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum együttes kiskereskedelmi átlagára 4 százalékkal emelkedett, a második negyedévben, a tavalyi hasonló időszakkal szemben. A magyarországi 7 százalék a második legnagyobb drágulási ütem Európa fejlett piacai között, a törökországi 13 százalék után. A magyar mutatót a szlovák követi plusz 5, majd a portugál, lengyel, francia, dán és brit, egyaránt 4 százalékkal.
Összesen tizenkilenc országban drágult átlagosan az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum, idén április-júniusban, a tavalyi negyedik-hatodik hónaphoz képest. Csökkent viszont Svájcban és Írországban 2, illetve 1 százalékkal.
Egy másik, szintén 2012. második negyedévi Nielsen-felmérés szerint a fogyasztók egy része számára az első vagy második legnagyobb gondot jelenti, hogy emelkednek az élelmiszer-árak. A drágulás miatt földrészünkön legnagyobb arányban a lengyelek, csehek, franciák, britek és finnek aggódnak.
(Forrás: Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >