Hasít a SZÉP-kártya új felhasználása
A Cofidis Hitel Monitor friss kutatása szerint a lakosság jelentős része újra tervezi otthona korszerűsítését – sokan önerőből, mások támogatott hitelből vagy SZÉP-kártyás vásárlással valósítanák meg elképzeléseiket.
Az elmúlt évek bizonytalan gazdasági környezetében sokan elhalasztották a lakásfelújítást, 2025-ben viszont újra érezhetően nő a felújítási kedv: a Cofidis Hitel Monitor adatai szerint a lakástulajdonosok csaknem harmada már az idén belevágna valamilyen munkálatba. A megkérdezettek többsége a költségeket saját megtakarításaiból fedezné, de minden ötödik felújító számol pénzintézeti hitel bevonásával is.
Időzítés: most vagy soha?
A válaszadók 60 százaléka szerint most van itt az ideje a felújításnak, mégpedig azért, mert később – véleményük szerint – csak drágábban tudnák elvégezni ugyanazokat a munkálatokat. Azok, akik külső forrást is igénybe vennének, jellemzően 2–3 millió forint körüli személyi kölcsönt terveznek felvenni. Szintén élénk az érdeklődés az államilag támogatott, kedvezményes hitelkonstrukciók iránt, különösen az otthonfelújítási célú lehetőségek vonzanak sokakat.
Festés, burkolás, konyha-fürdő – egyszerre
A kutatás szerint a felújítást tervezők alig negyede gondolkodik egyetlen beavatkozásban – a többség komplexebb átalakítást képzel el, átlagosan négy tétellel a listáján. A legnépszerűbb munkálat a festés és tapétázás (57%), de sokan tervezik a konyha és fürdőszoba korszerűsítését is. A felújítók negyede cserélné a burkolatokat, újítaná fel a homlokzatot vagy korszerűsítené a nyílászárókat. A tervezett beruházások kétharmada családi házakat érint.
Mire, mennyit?
A felújítók fele 1 millió forint alatti költségvetéssel számol, míg a másik felük ennél jóval többet, jellemzően 2,5 millió forint körüli összeget költene. Ez ugyan 700 ezer forinttal magasabb összeg, mint amit 2022-ben szántak hasonló célokra, de figyelembe véve az inflációt, reálértéken kevesebbet jelent.
Nem csak az ingatlanra költenének a háztartások: a megkérdezettek 31 százaléka háztartási gép, 22 százalékuk pedig bútor vásárlását is tervezi. A háztartási gépekre szánt átlagos összeg 196 ezer, a bútorokra 237 ezer forint körül alakul.
A támogatási programok felpörgetik a kedvet
A felújítási terveket érzékelhetően befolyásolják az állami ösztönzők. Az 5000 fő alatti településeken elérhető Vidéki Otthonfelújítási Program jelentősen megmozgatta a beruházási hajlandóságot. Ugyanígy érezhető hatása van annak is, hogy 2025-ben egyes felújításhoz kapcsolódó termékek SZÉP-kártyával is megvásárolhatók – a kártyabirtokos felújítók közel fele tervezi is kihasználni ezt a lehetőséget.
Szintén érdekes jelenség, hogy az állampapírból származó hozamokat is sokan felújításra fordítanák: az ilyen megtakarítással rendelkező lakástulajdonosok harmada részben vagy egészben ebből fedezné a költségeket.
Hitelek: mi most az irányadó?
A felújítások egy részét továbbra is banki hitelből finanszírozzák. A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint például 20 éves futamidőre már 6,42%-os THM-mel is elérhető lakáshitel, de a többi nagybank (CIB, Erste, Raiffeisen, K&H stb.) konstrukciói is 6,9–7,3% körüli kamatozást kínálnak. Személyre szabott ajánlatokért érdemes több pénzintézetnél kalkulálni.
A Cofidis megbízásából készült kutatást az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. végezte legalább 500 fős mintán, online, a 18–69 éves hazai internetező lakosság körében. Az eredmények reprezentatívak.
Kapcsolódó cikkeink
NGM: a SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025 első negyedévében, mint tavaly
A SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025…
Tovább olvasom >A SZÉP-kártya, az egészségpénztári tagság és az áruhitel is növeli a költési hajlandóságot
A Széchenyi Pihenőkártya mindennapok része: a SZÉP kártya tulajdonos magyarok…
Tovább olvasom >Optimista tervekkel vág neki 2025-nek a DIEGO
Erősödő árérzékenység, kiszámíthatatlan szabályozási környezet és új vásárlói szokások –…
Tovább olvasom >További cikkeink
Trade marketing, az elengedhetetlen? – Szerelmem a trade marketing – idén is
A Trade Marketing Klub hagyományos, online konferenciája, a Szerelmem a…
Tovább olvasom >Tedd láthatóvá a minőséget! Válaszd a Kiváló Termék védjegyet!
A fogyasztói tudatosság erősödésével nő a kereslet a kiváló minőségű…
Tovább olvasom >Rugalmasabb nyitvatartást sürgetnek a német kereskedelmi szervezetek
Rheinland-Pfalz tartomány ipari és kereskedelmi kamarái, valamint önkormányzati érdekképviseletei rugalmasabb…
Tovább olvasom >