Hasít a bevásárlóturizmus

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 07. 11. 11:55

Magyarországon 2024-ben az élelmiszerek ára az uniós átlag 94,8%-át érte el – derül ki az Eurostat legfrissebb adataiból. Ez azt jelenti, hogy a hazai árak immár jóval meghaladják a Romániában (75,8%) és Szlovákiában (83,8%) mért szinteket, ami egyre több magyar vásárlót ösztönöz határ menti bevásárlásra.

Az RTL Híradó riportja szerint egyes szlovákiai élelmiszerláncok már célzottan magyar nyelvű hirdetésekkel csábítják a határhoz közeli településekről érkező vevőket, a „Kis utazás, nagy spórolás” szlogennel. A határ menti kereskedelem élénkülését az is erősíti, hogy az Eurostat szerint Magyarországon továbbra is az egyik legmagasabb az infláció az Európai Unión belül – a májusi adatok alapján a harmadik helyen állunk.

Molnár László, a GKI Gazdaságkutató Zrt. igazgatósági tagja szerint a magasabb magyar árak mögött elsősorban a 27%-os áfakulcs, valamint a kiskereskedelmi láncokat terhelő különadó áll. Ezek a terhek közvetlenül növelik az üzletek működési költségeit, amit végső soron a fogyasztók fizetnek meg.

A jelenség nem újkeletű, de az árkülönbségek mostanra olyan mértéket öltöttek, hogy egyre több háztartás számára válik megfontolandóvá a külföldi bevásárlás – különösen a tartós élelmiszerek, tejtermékek, húsfélék vagy éppen a háztartási cikkek esetében.

Kapcsolódó cikkeink