Három vármegye, ahol nem a karácsony a csúcs: nyáron száguld a kiskereskedelem

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 08. 18. 12:20

Országos szinten december a kiskereskedelem csúcshónapja: az ünnepi szezon és a fekete péntek 15–20%-kal az éves átlag fölé tolja a forgalmat, Budapesten akár +25%-ot is látni. Somogy, Veszprém és Zala azonban élesen kilóg a mintából: itt a nyári hónapok (július–augusztus) hozzák a maximumot, sőt Somogyban már június is erősebb a karácsonyinál – mutat rá a G7.

Miért más a balatoni háromszög?

A Balaton környékén a kiskereskedelmi keresletet elsősorban a nyaralók tömegei hajtják, ezért a forgalmi csúcs nem az év végi ajándékvásárláshoz, hanem a nyári szezonális fogyasztáshoz kötődik. Július–augusztusban az elköltött pénz döntően élelmiszerre, strandcikkekre és élményjellegű kiadásokra megy el, vagyis olyan termékekre és szolgáltatásokra, amelyek közvetlenül a nyaraláshoz kapcsolódnak.

Mit jelent ez a kereskedőknek?

A „karácsonyi” erőforrásokat nyárra kell átcsoportosítani: a készletezést és a munkaerő-létszámot már júniusra érdemes felfuttatni. A választékban a gyorsan forgó, szezonális tételekre – frissárura, üdítőkre, snackekre, strand- és outdoor termékekre – kell a hangsúlyt tenni. Az árazást és a promóciót a turistacélpontok ritmusához érdemes igazítani, rugalmas stratégiával a hétvégi és időjárásfüggő csúcsokra. A logisztikában sűrűbb utánpótlásra és a csúcsnapokra időzített, kisebb egységekben történő kiszállításra van szükség. Az omnichannel jelenlétben a gyors, naprakész információ – nyitvatartás, készletjelzés – kulcsfontosságú, és a helyi keresésekre optimalizált online jelenlét segít elérni a turistákat.

Miközben az ország döntő részében december marad a kiskereskedelem csúcshónapja, a Balaton-parti megyékben a nyár az új karácsony. Aki itt versenyképes akar lenni, annak a szezonra kell felépítenie a csúcsra járatott működést – a karácsonyi playbookot pedig június és augusztus közé kell átírnia.

Kapcsolódó cikkeink