Harminc százalékkal estek 2007 óta a plázákban a bérleti díjak

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 09. 01. 12:15

Akár 30-50 százalékos díjkedvezményre is számíthat az a cég, amelyik most köt bérleti szerződést valamelyik bevásárlóközpontban. Sőt, még anyagi hozzájárulást is kaphat a boltnyitáshoz.

Ha rohamról nem is beszélhetünk, Pakusza-Nagy László, a vidéken 10, Budapesten 3 plazát működtető Ségécé bérbeadási igazgatója országszerte számos üzletnyitással számol. A Corvin Bevásárlóközpontban az Adidas, a Taco, az Euronics mellett további kisebb-nagyobb külföldi márkák is megjelennek. A konkurenciától is jó hírek érkeznek. Két hete indult el a Claire a Camponában, és további nyitások várhatóak. A Pólus Centerbe két világmárka érkezik, a belvárosi központokba pedig régen várt üzletek települnek. A magyarázat egyszerű. „Sokkal rugalmasabbak, még a fővárosban is, a bevásárlóközpontok tulajdonosai mostanában, mint a válság előtt. Nekik is fontos a jól működő élelmiszerüzlet, mert az nagy látogatószámot vonz” – konstatálja Figyelőnek Fodor Attila, a saját tulajdonú diszkontokkal már vidéken is terjeszkedő CBA kommunikációs vezetője.

Bár a bérleti díjak minden esetben egyediek, a tapasztalatok szerint egy prémium fővárosi bevásárlóközpontban a korábbi négyzetméterenként havi 60-100 euróhoz képest már 40-80 euró körül is lehet üzletet bérelni. A kedvezőbb díjra persze a látogatókat vonzó nevesebb márkák esélyesek, 80 euróra az induló „napszemüveg-boltos” számíthat. Vidéken, egy nem annyira frekventált plazában 10-20 eurót számítanak fel az új partnernek a válság előtti 20-40 euró helyett.

A kedvezmények konkrét mértéke mindig hétpecsétes titok, de Koroknai Szabolcs, az üzleti ingatlanközvetítéssel foglalkozó Colliers International budapesti irodájának társigazgatója is úgy becsüli, 2007-hez képest ma átlagosan 30 százalékkal alacsonyabbak a bevásárlóközpontokban a bérleti díjak. Persze nagyok a különbségek. A népszerűbb centerekben kisebb a díjkedvezmény, mert sorban állnak az üzletekért a partnerek. Azok a házak azonban, amelyeknél nagyobb az üresedés, rákényszerültek akár 50 százalékos kedvezményre is.

Ekkora engedmény persze csak csali az új bérleti szerződéshez, amely egy-két hónapig érvényes, utána progresszíven emelkedik a fizetnivaló. A bérbeadók többsége emellett forgalomarányos jutalékot épít be a bérleti szerződésbe, hogy ha majd fellendül az üzlet forgalma, részesülhessen a nagyobb bevételből.

Ilyen és ehhez hasonló kedvezményekkel magyarázható a válság okozta depressziót felváltó üzletnyitási kedv a bevásárlóközpontokban, elhamarkodottan azonban még így sem érdemes belevágni a terjeszkedésbe. A tervezett hálózatnagyságot éppen elérő üzletláncok többsége jellemzően nehéz helyzetben van, mert még a korábbi, rosszabb kondíciókkal kötötte meg a hosszú távú, 5-10 éves szerződéseket, méghozzá olyan plazákban, amelyek mostanság nem prosperálnak. Veszteséges egységeik miatt ezek a láncok nagyon nehezen mozdulnak, hiába kínálnak számukra máshol tökéletes feltételeket a bővítéshez. Azok számára is kockázatos a magyarországi expanzió, akik még nincsenek a piacon. A prémium kategóriájú bevásárlóközpontok ugyanis nem kényszerültek rá a díjak csökkentésére, a nagy kedvezményeket kínáló, kis forgalmú üzletházakban való kezdéssel viszont szinte borítékolható a bukás az új piaci belépők számára.

Aki azonban elszánt, és érez magában elég erőt, kalandvágyat a válság alatti terjeszkedésre, annak érdemes sietni. A kedvező bérleti feltételek ugyanis tiszavirág-életűek lehetnek, és nem csak azért, mert a bevásárlóközpontok engedélyezési rendszerének tervezett szigorítása, a plazastop visszafoghatja a kínálatot – írja a Figyelő nyomán a tozsdeforum.hu.

Kapcsolódó cikkeink