Harmadszor is energiatudatos vállalat címmel ismerték el Coop üzletláncot
A 2018-as és 2019-es év után 2020-ban immár harmadik alkalommal ismerték el Energiatudatos Vállalat védjeggyel a COOP Gazdasági Csoport fejlesztéseit. A kitüntető címet a köztársasági elnök által fővédnökölt, az Országgyűlés Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanácsa által védnökölt, a Magyar Innováció és Hatékonyság Nonprofit Kft. által működtetett Virtuális Erőmű Program energiahatékonysági kiválósági pályázatának keretein belül kapta meg az üzletlánc.
A 2011-ben elindított Virtuális Erőmű Program (VEP), és az általa működtetett energiahatékonysági kiválósági pályázat célja, hogy a fenntarthatósági kezdeményezéshez csatlakozó vállalatok, illetve állami intézmények, önkormányzatok, iskolák éves energia-megtakarításait erőművi kapacitásra számítja át, így meghatározza, hogy mekkora erőműre nincs szükség a megtakarításoknak köszönhetően. Az eddig igazolt megtakarításokból „felépült” virtuális erőmű kapacitása már Magyarország negyedik legnagyobb erőművének felel meg. A 2030-ra kitűzött cél, hogy hazánk második legnagyobb erőművi kapacitásának megfelelő megtakarítást érjen el a program, amely mára megyei szintre és határainkon túlra is kiterjedt. A VEP program analógiájára és a preventív gondolkodás jegyében közel két éve az energia mellett más területeken is elindultak fenntarthatósági programok, így a Virtuális Hulladéklerakó Program, amely a le nem rakott hulladékmennyiséget, valamint a Virtuális Egészségközpont Program, ami pedig az el nem végzett egészségügyi beavatkozásokat számszerűsíti.
A VEP keretein belül a COOP Gazdasági Csoport üzletfejlesztéseit 2018 és 2019 után 2020-ban immár harmadik alkalommal ismerték el Energiatudatos Vállalat védjeggyel. A jelenleg is tartó pandémiás helyzet következtében elmaradt tavalyi hivatalos Parlamenti díjátadó miatt, a kitűntető címet idén a Co-op Hungary Zrt. irodájában szűk körben Dr. Molnár Ferenc, a Magyar Innováció és Hatékonyság Nonprofit Kft. ügyvezetője adta át Tóth Gézának, a Co-op Hungary vezérigazgatójának, aki az elismerés kapcsán elmondta:
„Örömmel vettük át ezt a tanúsítványt, mivel a COOP Csoportnak évek óta egyik fontos célja, hogy minél fenntarthatóbb, energiatudatosabb irányba vigye a tagvállalatait. Ez nem csak éghajlati, de versenyképességi kérdés is, hiszen az élőmunka terhei után az energiafelhasználás költségei a legjelentősebbek, ezért 2016-ban elindítottuk ismételt boltmegújítási programunkat.”
A csoportszintű fejlesztések középpontjában a fenntarthatóság, az energia-és környezettudatosság áll. Az üzletlánc meggyőződése, hogy közel 2300 üzletének hosszútávú és fenntartható üzemeltetése leginkább az energiahatékonyság mentén valósítható meg, amelyhez elkészült egy tudatos, koncepció is. Ebben a cégcsoport energiastratégiája egyrészt az energiafelhasználás csökkentésére irányul, másrészt, hogy a felhasznált energiát megújuló energiaforrások révén biztosítsa. Mindkét esetben jelentősen csökken az üvegházhatású gázok – pl. széndioxid – kibocsátása.
Az üzletlánc működéséből eredő ökolábnyomának csökkentésére több területen folytatja beruházásait: hűtők utólagos üvegajtózása, az üzletek világításának LED-es korszerűsítése és a hűtési-fűtési rendszerek például hőszivattyús technológiai modernizációja. Tóth Géza kihangsúlyozta: „egyre több COOP-tagvállalat részben pályázati, részben saját forrásból egyre többet fordít energiatakarékossági, fenntarthatósági célokra, amit a jövőben szeretnénk még inkább kiterjeszteni, ösztönözni franchise partnereink körében.”
Az energiahatékonysági beruházások közül kiemelkedik a napelemes rendszerek kiépítése, amely a teljes Coop hálózaton belül már több mint 100 különböző teljesítményű napelemes rendszert jelent, aminek döntő része háztartási méretű kiserőmű (HMKE) kategóriába esik, 50 kW és az alatti teljesítményekkel. Az 500 kW alatti napelemes kiserőmű rendszerek telepítésére is van már példa, folyamatban van több ilyen méretű rendszer telepítése is a cégcsoport nagyobb logisztikai bázisainál.
A Coop Csoport teljesítette korábbi pályázatában 2019-2020-ra tett vállalásait, tovább növelte a napelemmel működő üzleteinek számát. A pályázatban ismertetett lezárult fejlesztések eredményeként a cégcsoport a teljes áramfogyasztásának közel 2%-át saját maga állította elő, valamint éves szinten több, mint 3 000 000 kWh villamos-energia megtakarítást ért el. A 2020-2021-es időszakra szintén a megújuló energiafelhasználás részarányának növelésére tett vállalást, mely szerint a Coop Csoport a 2020. év fennmaradó időszakában és a 2021. év folyamán legalább 40 üzleten valósít meg napelemes HMKE rendszer beruházást. Emellett az egyik logisztikai bázisnál 377 kW-os napelemes kiserőművet terveznek telepíteni.
A környezettudatosság jegyében elektromosautótöltő-állomások kiépítése is elkezdődött.
„Jelenleg 11 ilyen töltő áll a vásárlók rendelkezésére üzleteinknél. Egyre inkább alapvető, ha nem is követelmény, de elvárás az ezirányú igény, így folytatjuk a telepítéseket, az év második felében várhatóan további 7 töltő helyet alakítunk ki”
– tette hozzá a Co-op Hungary vezérigazgatója. A COOP a hazai élelmiszerkereskedelmi szereplők közül 2017-ben elsőként indította el használt étolaj visszagyűjtő szolgáltatását. Mára 328 szupermarketben alapszolgáltatás, de összesen 529 üzletben érhető el olajpont, ami a vásárlók körében népszerű, eddig 140 ezer liter használt étolajat gyűjtött vissza az üzletlánc. Ez a szám év végére elérheti a 170 ezer litert.
Dr. Molnár Ferenc, a Magyar Innováció és Hatékonyság Nonprofit Kft. ügyvezetője elmondta:
„A COOP-pal három éve vagyunk kapcsolatban, a cégcsoport azóta folyamatosan részt vesz programjainkon, és egyre jobb megoldásokkal támogatja a fenntartható fejlődést. Egymás után most már harmadik évben is olyan új innovatív projekteket, olyan zöld beruházásokat mutatott be, amelyek nagy mennyiségű kWh energia-megtakarítást eredményeznek. A cégcsoport felismerte, hogy az energiatudatos megoldásait láthatóvá is kell tennie a fogyasztóknak, mert egyre szélesebb az a tudatos vásárlói kör, aki számára fontos, hogy zöld és fenntartható helyről vásároljon. Bízunk az együttműködés bővülésében, mert társaságunk az üzletlánc törekvéseihez kommunikációs, illetve marketing, valamint reményeink szerint később akár forrásszervezési és finanszírozási támogatást is tud biztosítani.”
Kapcsolódó cikkeink
35 üzletet vásárolt a Salling Group a Coop Denmarktól
A Salling Group 35 üzletet – köztük 25 365discount üzletet,…
Tovább olvasom >Csökkenti non-food kínálatát az Aldi Svájcban
Jelentősen átalakítja üzleteinek belső elrendezését az Aldi Svájcban. A diszkont…
Tovább olvasom >Véget ért a XVIII. Coop Rally
Hajdúszoboszlón zárult az idei Coop Rally – Az idén 18.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Csökkent a Ryanair nyeresége az első üzleti félévben: bevételnövekedés mellett mérsékelt eredmény
A Ryanair, Európa egyik legnagyobb fapados légitársasága, jelentős nyereségcsökkenést könyvelt…
Tovább olvasom >Megérkezett a Starbucks ünnepi italkínálata: új ízek és nosztalgikus kedvencek a téli hónapokra
A hideg hónapok beköszöntével a Starbucks ismét elhozza az ünnepi…
Tovább olvasom >Új szereplő a magyar légi piacon: decemberben indulhat a Hungary Airlines
A Cargo Facts nemzetközi légi teherszállítási portál jelentése szerint a…
Tovább olvasom >