Hamburgeradó: „nincs egészségtelen élelmiszer, csak egészségtelen táplálkozás”
A hamburgeradót nem a kormány javasolta először, de sejthető volt, hogy tetszik nekik az elképzelés – mondta Csontos Csaba, a Nestlé Hungária Kft. vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója. Véleménye szerint a fogyasztók lehetnek az adó áldozatai. Ha a fogyasztó lemond egyes termékekről, mert drágábbak lesznek, az nem biztos, hogy az érdekét szolgálja – tette hozzá.
„Tavaly nyáron a Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért vetette fel először ezt az adót” – mondta a Világgazdaság Online-nak Csontos Csaba. „Akkor még csak néhány terméket említettek meg ” – tett hozzá a szakember.
Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége akkor levelet írt a nemzetgazdasági tárcának és az egészségügyi tárcának ezzel kapcsolatban. A válaszban tudatták: nem kormányzati elképzelés, de érezhető volt, hogy érdekesnek találták az elképzelést – hangsúlyozta a Nestlé szakembere. „Később a Semmelweis-tervben is felbukkant az elképzelés, de akkor az édesség és a kávé még nem volt a termékek között” – mondta Csontos Csaba.
Hozzátette: „régóta lappang a téma, az időzítés azonban érdekes. A kormány három napos tanácskozása után került előtérbe, így feltehető, hogy ott kaphatták fel a témát”. Kiemelte: „szeretnénk egyeztetni a kormányzattal, ha törvényalkotási szándék lesz”.
A Nestlé, és az élelmiszeripar cégek is komoly erőfeszítéseket tesznek az egészséges életmód oktatására, s támogatják azt. Ez a korlátozás negatív hatással lenne, ugyanis „nincs egészségtelen élelmiszer – akkor nem lehetne a piacon –, csak egészségtelen táplálkozás van” – emelte ki Csontos.
Ha a kormánynak az a célja, hogy az egészséges életmód irányába terelje az embereket, az nem biztos, hogy szerencsés korlátozással megtenni. Ha a kormánynak valóban ez a célja, akkor azt „termékfejlesztéssel is segítenék a gyártók”. Elmondta: a szakma nyitott a párbeszédre; várják, hogy létrejöjjön, ha valóban bevezetnék az adót.
„Az adó kivetését rossz iránynak gondoljuk. Az áru szabad mozgása fontos az Európai Unióban, ez egy stigmatizálás lenne egyes termékekre, és a fogyasztói szokások változását jelenthetné” – húzta alá. „Ezzel egyes termékek egyszerűen drágábbak lesznek, az egyetlen aki károsodhat, az a fogyasztó. Mivel az adó költségoldali növekedést jelentene a cégeknek, ez nem viselhető el sokáig, így az árak emelkednének, vagy munkaerőtől kellene megválni” – fejtette ki a szakember. „Ezt pedig senki sem szeretné.
A hamburgeradó melyet előzetes tervek szerint a valamilyen okból egészségtelennek minősített élelmiszerekre vetnének ki, a Világgazdaságnak név nélkül nyilatkozó piaci szereplők szerint a költségvetés bevételi oldalának növelésének érdekében történhet.
„Valamilyen társadalompolitikai céllal, a költségvetés stabilizációjának érdekében szokás kivetni ezt az adót” – mondta az szakember. Európában nem szokatlan a hamburgeradó. Romániában van hasonló jellegű adó, és Dániában is beharangozták – tette hozzá a piaci szakember, aki azt is elmondta, hogy a kormány egyelőre nem egyeztetett a szereplőkkel – írja a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >