Hagyományos boltokban is keresik a tésztát
A száraztészta éves kiskereskedelmi forgalma meghaladja a 20 milliárd forintot. 2006. április–2007. márciusban értékben az eladások 5 százalékos növekedését regisztrálta a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe, az előző évhez képest. Mennyiségben több mint 50 ezer tonnát adnak el a boltokban egy év alatt. Itt azonban csökkent a forgalom, mégpedig 3 százalékkal. A tészta az egyik legnagyobb forgalmú élelmiszer: a Nielsen által mért kategóriák érték alapján kialakított toplistáján a 12. helyet foglalja el 2006. április–2007. márciusban. Közvetlenül utána az étolaj és a margarin következik.
Legnépszerűbb továbbra is a rövid 4 tojásos, amelyre a forgalom több mint egyharmada jut, mennyiségben is, értékben is. Az összes eladott tészta mennyiségének több mint fele négytojásos, bár a tendencia csökkenő. Ugyanakkor a 8 tojásos részaránya változatlan, míg a tojás nélküli pozíciója valamelyest erősödött 2006. április–2007. márciusban. Mindegyik tésztaszegmens átlagos fogyasztói ára emelkedett az elmúlt év során.
A kedveltebb rövid tészták közül egy kilogramm négytojásos fogyasztói átlagára 402 forint ez év február–márciusban, szemben az egy évvel korábbi 354 és a tavalyelőtti 351 forinttal.
A mennyiséget tekintve második legnagyobb forgalmú rövid, tojás nélküli tészta kilogrammonként átlagosan 275 forintba került idén február–márciusban. Az előző hasonló periódusban 241, míg azelőtt 264 forintos átlagárat állapított meg a Nielsen.
A tésztapiacon jelentős súlyt képviselnek a kereskedelmi márkás termékek; mégpedig 32 százalékot az összes értékesített mennyiségből február–márciusban, szemben a tavalyi hasonló időszak 28 és az azt megelőző 25 százalékával.
Az importtészták részesedése változatlan maradt egyik évről a másikra: mennyiségben 7, értékben pedig 6 százalék jut rájuk.
A tésztaforgalom a különböző üzlettípusok között viszonylag egyenletesen oszlik meg. Nagy szerepet játszanak az eladásban a hagyományos boltok. Mennyiségben ugyanis a 400 négyzetméteres és kisebb boltok piaci részesedése 47 százalékot ért el 2006. április–2007. márciusban. A tendencia azonban negatív, a csökkenés mértéke 3 százalékpont az előző évhez képest.
Mennyiségben a hipermarketre 24, míg a 401–2500 négyzetméteres csatornára 29 százalék jut.
A tészta értékben legnagyobb forgalmú szegmenseinek átlagos fogyasztói ára. Forint/kilogramm
Szegmens 2005. II.–III. 2006. II.–III. 2006. X.–XI. 2007. II.–III.
Rövid 4 tojásos 351 354 403 402
Rövid 8 tojásos 547 569 590 634
Hosszú 4 tojásos 357 361 408 427
Hosszú 8 tojásos 532 545 590 634
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >