Ha nincs bolt, jó lesz a netről is? – Online vásárlók és a vasárnapi zárva tartás
2015. március 15-től az üzletek döntő többségének tilos lesz a vasárnapi nyitvatartás. Annak érdekében, hogy megítélhessük a szabályozás online kiskereskedelemre gyakorolt hatásait, a GKI Digital lakossági felmérést végzett az interneten vásárló felnőtt lakosság körében, melynek nagysága közel 2,3 millió fő.
Az interneten is vásárló lakosság körében a vasárnapi vásárlás eddig népszerű időtöltésnek számított hagyományos értelemben is.Több mint negyedük jellemzően minden héten élt ezzel a lehetőséggel, összességében pedig közel 60%-uk vásárolt havi rendszerességgel vasárnaponként valamilyen üzletben.Mindössze 11% mondta, hogy eddig se járt vasárnap boltba, további 30% esetében pedig alig évi néhány alkalommal volt erre példa.A vasárnaponként gyakran vásárlók körében ez a nap jellemzően a közepes méretű bevásárlásról szólt.
Egy, a témában publikált felmérés (Szonda-Ipsos) adatai alapján,a lakosság kétharmada negatív véleményt fogalmazott meg a vasárnapi zárva tartásról. Az online vásárlók esetében ez az arány valamivel magasabb, 74%– köszönhetően az aktív dolgozók nagyobb arányának.A rendszeresen vasárnap is vásárlók 91%-aa szabályozást rossz, vagy nagyon rossz ötletnek tartja.
Az online is vásárló lakosság közel tizedét egyáltalán nem érinti a törvény, hiszen saját bevallásuk szerint vasárnap sohasem vásárolnak boltban. Ennek ellenére, még körükben is 44% azok aránya, akik negatívan ítélik meg a szabályozást.
Gyerekekkel máskor nem megy
A vasárnap boltban vásárlók 45%-aazért járt vasárnap boltba, mert máskor nem tudta ezt megoldani. Ráadásul, minél több kiskorú gyermek van a háztartásban, annál nagyobb problémát jelent a vasárnapi bevásárlás helyettesítése.
Online kiskereskedelem – a többség még várakozó állásponton
Az interneten is vásárló lakosság 14%-a már most is úgy vélekedik, hogy a szabályozás miatt növelni fogja online vásárlásainak számát. Ugyanakkor ez az online forgalom tekintetében legfeljebb 2-3%-os bővülést okozhat.
Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a törvény e-kereskedelemre gyakorolt hatását valójában az online vásárlóknak az a közel 50%-a fogja meghatározni, akik jelenleg még nem tudják megítélni, hogy a vasárnapi boltbezárás miként alakítja át eddigi vásárlási szokásaikat.
A kutatás online kérdőíves lekérdezéssel zajlott olyanok körében, akik az adatfelvétel 2015. január-februári időszakában vásároltak interneten keresztül terméket. A kutatás során összesen 2079 online vásárló válaszolt a kérdőívre.
Kapcsolódó cikkeink
Egyre kevesebb magyar cég sikeres az e-kereskedelemben, de vajon miért?
A magyar cégek nehezen boldogulnak az online kereskedelemben, és a…
Tovább olvasom >Áprilisban indul a Kaufland.cz Csehországban
A sikeres szlovákiai bevezetést követően a Kaufland bejelentette, hogy április…
Tovább olvasom >Új szereplő az e-kereskedelmi piacon: Elindult az Avokado online bevásárlóplatform
Székács Tibor neve az FMCG-piacon nem ismeretlen: a Plus Élelmiszer Diszkont és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Októberben 2 százalékra gyorsult az eurózóna inflációja
Éves szinten 2 százalékra gyorsult a fogyasztói áremelkedés az euróövezetben…
Tovább olvasom >KSH: augusztusban 443 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet
Augusztusban a kivitel volumene 5,6, a behozatalé 4,5 százalékkal csökkent…
Tovább olvasom >