Ha kell egy kis… energia
Az energiaitalok piaca egyre több fogyasztót vonz az energiaszükséglet gyors és praktikus kielégítésének ígéretével. A piac szereplői folyamatos innovációkkal és egyre szélesebb termékkínálattal igyekeznek megfelelni a változó igényeknek, miközben az egészséges életmód iránt elkötelezett közönség számára is kínálnak alternatívákat.
A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.
Az energiaital-piacot 2023-ban minimális csökkenés jellemezte eladott darabszámok tekintetében, értékben viszont növekedés volt kimutatható.
– A folyamatosan emelkedő árak mellett a fogyasztók egyre tudatosabban vásárolnak, figyelembe veszik az akciókat és az alternatív lehetőségeket – jelzi Popovics Adrienn, a HELL ENERGY Magyarország Kft. marketingigazgatója.
Mint minden más Food&Drink kategóriában, itt is problémát jelentett az előállítási költségek növekedése, ami társulva az EPR és NETA-törvények adókövetkezményeivel, jelentős fogyasztói áremelkedést eredményezett.
Bevezetések sora
A HELL-nél a 2023-as évben is törekedtek arra, hogy a növekvő költségek mellett is jó ár-érték arányon tartsák termékeiket, anélkül, hogy minőségben alább adnának. Tavaly a kedvezőtlen gazdasági hatások ellenére növekedést tudtak realizálni a csökkenő piaci tendenciákkal szemben.
– Az áremelés következtében sok piaci szereplő döntött repcetúramódosítás mellett, annak érdekében, hogy a termékre kiszabott adóterhet csökkentse. A HELL-termékek esetén sem receptúra-, sem pedig kiszerelésmódosítás nem történt – emeli ki Popovics Adrienn.
2023-ban bevezették a HELL Caffeine Free energiaitalt, amely a HELL-től megszokott tuttifruttiízt nyújtja a fogyasztóknak, koffein nélkül. A termék lehetőséget nyújt arra, hogy napszaktól függetlenül élvezhető legyen az energiaital íze, ezzel kiszélesítve a márka fogyasztási alkalmait.
– A legizgalmasabb bevezetésünk kétségtelenül a HELL A.I energiaital volt, aminek fejlesztéséhez, ahogy a nevében is szerepel, a mesterséges intelligenciát használtuk. Idén márciusban egy meglévő termékünk, a cukormentes, eperízű variánsunk receptjét fejlesztettük, így a fogyasztók már a megújult, HELL ZERO Strawberry-lime italokkal találkozhatnak a boltok polcain – ismerteti a marketingigazgató.
Gyarapodó kihívások
A külső hatások, a gazdasági és törvényi változások nem engedik a piaci szereplők tétlenségét ebben a kategóriában sem.
– A nem is olyan régen bevezetett NETA törvénymódosítás után, tavaly az EPR-díj bevezetése adta fel a leckét a gyártóknak, amivel párhuzamosan mindannyian készültünk, készülünk az új DRS-rendszer bevezetésére. A tavalyi év fontos momentuma volt, amikor megkezdődtek a szakági egyeztetések annak érdekében, hogy a Magyar Élelmiszerkönyvben megszülethessen az energiaital fogalma, hogy törvényileg is szabályozva legyen, mit értünk a termékkategória alatt. Ebben a folyamatban a Márka Üdítőgyártó Kft. is aktívan részt vett a MAGYÜSZ tagjaként – ismerteti Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója. – Az elmúlt években több európai országban bevezették, hogy az energiaital fogyasztása, illetve vásárlása kizárólag 18 éven felettiek számára elérhető. Az erre való törekvéseket hazánkban figyelemmel kísérjük. Ugyanakkor felelős gyártóként, forgalmazóként filozófiánk szerves részét képezi az is, hogy tudatos fogyasztásra ösztökéljük és tanítsuk fogyasztóinkat, fiatalokat és idősebbeket egyaránt – teszi hozzá a szakember.
Régi márkák újjászületése
A Márka Üdítőgyártó Kft. 2019-ben szállt be a kategória ringjébe, akkor még kizárólag exportpiacokon és PET-csomagolásban.
– A termékcsalád fogadtatása a környező országokban és az alumíniumdoboz-csomagolásra alkalmas gépsorunk üzembe helyezése 2023-ra új lehetőségeket nyitott meg számunkra. Tavasszal megkezdtük a közismert Adrenalin energiaital-család beltartalom és arculat szempontjából újragondolt verziójának gyártását, valamint forgalmazását. Az Adrenalin és a bérgyártott termékek mellett belefogtunk a szintén hosszú úttal és nagy múlttal rendelkező Kobra energiaital újraélesztésébe is – tájékoztat Horváth Adrienn.
Meglátása szerint a sikeres újrabevezetések azt igazolják, hogy máig helyük van azoknak az energiaitaloknak a polcon, amelyek mind külsőleg, mind belsőleg megfelelnek a fogyasztóknak, és nem mellesleg, különböző árpontokon szerepelnek.
Mindkét brand esetében a klasszikus tuttifrutti a húzó íz.
– Ami a saját elvárásainkat is felülmúlja, az a kiegészítő ízek pozitív fogadtatása: az Adrenalin esetében a kaktusz, a sárkánygyümölcs és a dinnye; a Kobra esetében pedig az alma és az áfonya. Termékfejlesztéseinkben fókuszt kapnak az ízek mellett a természetes élénkítő hatással bíró növényi összetevők és a vitaminok – informálja lapunkat a marketingigazgató.
Tudatos fogyasztók
Az energiaitalok piacát folyamatos termékinnováció jellemzi mind az ízesítések, mind a kiszerelések terén.
– Ugyan a 0,25 literes kiszerelésű Tutti Frutti íz továbbra is a leginkább keresett energiaital a magyar piacon, az ízesítésben és koffeintartalomban változatos alternatívák egyre nagyobb teret nyernek – mutat rá Radics Márton, a Szentkirályi Magyarország brand managere. – A piac folyamatos innovációt diktál, és igen erős az árverseny is, ezért szükséges az állandó fejlesztés a gyártók részéről, mégpedig a lehető legköltséghatékonyabb módon. Egyre fontosabb téma lesz a felelősségteljes energiaital-fogyasztás témaköre is, így nagy hangsúlyt fektetünk a fogyasztók korrekt és teljes körű tájékoztatására az ajánlott napi fogyasztási mennyiség tekintetében, a termékeken pedig részletes kalória- és tápanyag-táblázatot tüntetünk fel a megfelelő tájékoztatás érdekében.
Az elmúlt években megváltozott az energiaitalok fogyasztása mögötti motiváció. A tézis, mi szerint a vásárlók az energiaitalokat funkcionális hatásaik miatt választják, megdőlt, helyette az íz az, ami alapján döntenek. Mindemellett, a kategóriára irányuló elvárások alapjaiban nem változtak, a vásárlók nélkülözhetetlennek tekintik a koffein- és vitamintartalmat, tartósítószer-mentességet, valamint a praktikus, egy fogyasztási alkalmakra megfelelő alumíniumdobozos kiszerelést.
Merész újdonság
A Szentkirályi Magyarország viszonylag új játékosnak számít az energiaitalok kompetitív piacán, ahol egyedi márkájával van jelen.
– A tavalyi évben az erőforrásainkat a fogyasztók megértésére összpontosítottuk. Kipróbáltunk sok irányt, volt, ami működött, és volt, ami nem úgy teljesített, ahogy vártuk. Az elmúlt időszakban eladás szempontjából visszaléptünk egyet annak érdekében, hogy ezt követően legyen lehetőségünk két lépést menni előre – fogalmazza Radics Márton.
2023 év elején debütált a boltok polcain a Guarana No Sleep Brainer termékük, amely merész és különleges, fogyasztási alkalomra fókuszáló kommunikációjával – gaming, tanulás, mentális kihívások – különleges színt hoz a magyar energiaital-piacra.
– A termék idén új, mangóízesítéssel is bekerül a boltokba, amely egy különleges, ám a hazai piacon kedvelt variánsa lesz a korábbi görögdinnyés változatnak. Ebben a szegmensben a fogyasztók különösen értékelik az innovációkat, így a Szentkirályi Magyarországnál is arra törekszünk íz- és termékportfóliónk kialakításánál, hogy folyamatosan izgalmas újdonságokkal kedvezzünk a vásárlóknak, legyen ez íz, kiszerelés vagy hozzáadott funkcionális értékek – tudjuk meg a brand managertől.
Gyógynövények erejével
A Sales System Hungary Kft. RedPower Energy/energetizáló itala kizárólag természetes alapanyagokból készül.
– Termékünk nemzetközi vegán minősítéssel rendelkezik, 2023-ban díjat nyertünk vele Svájcban. A tavalyi évben tízszeres eredménynövekedést értünk el általa. Az erőteljes fejlődés hátterében a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem dopping-free minősítése áll, valamint az a tény, hogy az ital nem tartalmaz a gyógynövényeken és az almaleven kívül semmi „egyebet” – hangsúlyozza Egervári Gábor, a cég ügyvezetője.
Azt is elmondja, hogy bár az áraik magasak a piacon kapható energiaitalokhoz képest, de ilyen összetevőkkel ezt az árat képesek tartani. Kiszerelés tekintetében a 250 ml-es verzió a keresettebb, a kereskedők is azt forgalmazzák szívesebben. //
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >A Molson Coors lett Dwayne Johnson energiaitalának többségi tulajdonosa az USA-ban
Többségi részesedést szerzett a Molson Coors Beverage Co. a Dwayne…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >